English version of this page

INFLUEX: Eksperters innflytelse på offentlig politikk

Prosjektet undersøker hvor stor innflytelse eksperter har over offentlig politikk, og hvor mye makt de bør ha.

Bildet kan inneholde: mikrofon, offentlig adresse system, frakk, podium, slips.

FHI-direktør Camilla Stoltenberg (til venstre) sammen med helse- og omsorgsminister Bent Høie og statsminister Erna Solberg. Foto: Eirin Larsen, Statsministerens kontor (CC BY-NC 2.0)

Om prosjektet

Eksperter er tilsynelatende overalt nå til dags og gir politikerne råd om alt fra økonomisk politikk, til klimaendringer og koronatiltak. Men hvor stor innflytelse har egentlig eksperter over offentlig politikk? Og hvilke konsekvenser har eksperters innflytelse for demokrati og styring?

INFLUEX har som mål å kartlegge, analysere og vurdere eksperters innflytelse på politiske beslutninger og i offentlig debatt. Dette gjøres gjennom empiriske studier av fagorganer i byråkratiet, offentlige utvalg, internasjonale ekspertorganer og lekfolkseksperter.

Forskningsprosjektet undersøker også spørsmålet om hvor stor innflytelse eksperter bør ha i et demokrati. INFLUEX er et flerfaglig prosjekt, og bringer sammen samfunnsvitenskapelige og filosofiske perspektiver.

Samarbeid

• Leiden University
  • Institute for Social Research, Oslo
  • University of Mainz
  • Aarhus University

Forskningsrådet - Banebrytende forskning (FRIPRO). Prosjektnummer 336050.

Varighet

01.08.23-31.07.27