Om prosjektet
Mål
Prosjektet har som mål å gi en redegjørelse for stadiene og faktorene som er involvert i utviklingen av barns ferdigheter med ikke-bokstavelig språkbruk, og fokuserer både på barn med typisk utvikling og med autismespekterforstyrrelse (ASF). Vi mangler fortsatt en tilfredsstillende forklaring på hvorfor denne typen språkbruk kan være spesielt utfordrende for barn med ASF.
Hypotese
Prosjektet undersøker hypotesen om at barns økende bevissthet rundt betydningskonvensjoner i språktilegnelsesprosessen påvirker deres pragmatiske slutninger i tolkningen av ikke-bokstavelig språkbruk. Dette er så langt vi vet den første studien som eksplisitt undersøker om pragmatiske vansker knyttet til ikke-bokstavelig språkbruk hos ASF-gruppen kan være knyttet til samme underliggende årsak som de barn med typisk utvikling opplever på et bestemt stadium av kommunikasjonsutviklingen.
Metoder
Prosjektet anvender en kombinasjon av implisitte og eksplisitte mål (f.eks. blikksporing og bildeutvelgelse) for å studere norsktalende barns produksjon og forståelse av ikke-bokstavelig språkbruk.
Delprosjekter
- Delprosjekt 1. Atypisk utvikling av leksikalsk innovasjon
- Delprosjekt 2. Atypisk utvikling av leksikalsk modulering
- Delprosjekt 3. Typisk og atypisk utvikling av ironi og «manner implicatures»
Utbytte
Bedre kunnskap om de underliggende årsakene til at dette er et krevende område i barns språk- og kommunikasjonsutvikling, kan brukes i utviklingen av utdannings- og intervensjonsprogrammer og bidra til å forbedre barns læringskontekster og -utbytte.
Finansiering
FINNUT-programmet, kontrakt nr. 302083.