Ragnhild Marthine Bø

Førstelektor - Kunsthistorie
Bilde av Ragnhild Marthine Bø
English version of this page
Rom 531
Treffetider Telefon: (+47)22855379
Brukernavn
Besøksadresse Georg Morgenstiernes Hus
Postadresse Postboks 1020 Blindern 0315 Oslo

Faglige interesser

Jeg arbeider med bilder og bildebruk i middelalder og tidlig nytid (ca.1000-1600) og har forsket på gotisk skulptur i Roma, franske manuskripter og nederlandske alterskap. De seneste årene har jeg arbeidet med religiøse praksiser knyttet til krusifikser og annen frittstående treskulptur og med symbolske betydninger knyttet til materialitet og ornamentikk i alterskap av alabast og brodererte tekstiler. Jeg er også interessert i portretter, drakthistorie, framstillinger av kjønn/makt-relasjoner og av historiografi. 

Se også engelsk hjemmeside.

Undervisning

Våren 2024:
KUN1001 Billedkunst og arkitektur fra antikken til renessansen
KUN3090 Bacheloroppgave
KUN2500/4500 Aktuelle tema 
LIT3461/3462/4461/4462 Kjønn og estetikk
 

Bakgrunn

Førstelektor i kunsthistorie IFIKK/UiO (2023-)
FoU-ansvarlig, Nasjonalmuseet (2021-22)
Postdoktor MSCA&RCN COFUND, Courtauld Institute of Art (2018-20)
Førstelektor i eldre historie, IAKH/UiO (2015-17)
Førstelektor i kunsthistorie, IFIKK/UiO (2013-14)
 

Verv

Fagleder kunsthistorie og visuelle studier, 2024-
Leder av Kunsthistorisk forening, 2020-2024
Medlem av redaksjonsrådet til Libelli, 2019-

Styremedlem Collegium medievale, 2015-2017
Styremedlem Fortidsminneforeningen, avd. Oslo&Akershus, 2014-2016

Emneord: Kunsthistorieforeleser, Kunsthistorie, Visuell kultur, Middelalder, Renessanse, Tidligmodernitet, Kunst og kjønn

Publikasjoner

  • Bø, Ragnhild Marthine & Gullåsen, Hildegunn (2023). Finsiden av kulturlivet. Balkegruppen og Middelaldersalen på Historisk museum . Kunst og kultur. ISSN 0023-5415. 106(4), s. 148–165. doi: 10.18261/kk.106.4.1. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bø, Ragnhild M. (2023). Kirkerom og ritualer: Harriet Backers kirkemotiver. I Hansen, Vibeke Waallann & Haugsbø, Tove Kårstad (Red.), Harriet Backer: Hvert atom er farge. Hirmer Verlag. ISSN 9783777442129. s. 139–164.
  • Bø, Ragnhild M. (2023). Wall Paintings in Scandinavian Churches. I Stang, Margrethe Cecilia Molland & Tillery, Laura (Red.), The Medieval Scandinavian Art Reader. Scandinavian Academic Press. ISSN 978-82-304-0298-6. s. 273–291.
  • Bø, Ragnhild M. & Sigurdsson, Jon Vidar (2022). Introduction. I Bø, Ragnhild M. & Sigurdsson, Jon Vidar (Red.), The Cult of Saints in Nidaros Archbishopric Manuscripts, Miracles, Objects. Brepols. ISSN 978-2-503-59114-8. s. 1–16.
  • Bø, Ragnhild M. (2022). Saints across Borders. The Cult of St Gertrude of Nivelles and St Claire of Assisi in Late Medieval Norway. I Bø, Ragnhild M. & Sigurdsson, Jon Vidar (Red.), The Cult of Saints in Nidaros Archbishopric Manuscripts, Miracles, Objects. Brepols. ISSN 978-2-503-59114-8. s. 249–271.
  • Bø, Ragnhild M. (2021). Alterskapet i Ringsaker kirke - en 'saare skiøn taffle' fra Antwerpen med rikt billedinnhold. I Hauglid, Kjartan; Stige, Morten & Bø, Ragnhild M. (Red.), Ringsaker kirke - landets fornemste sognekirke. Novus Forlag. ISSN 978-82-8390-074-3. s. 239–255.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2020). Miracle, Moral and Memory: Situating the Miracles in the Margins of the Lamoignon Hours (c. 1415). ICO - Iconographisk Post. Nordisk tidskrift för bildtolkning. ISSN 0106-1348. 3-4, s. 53–95.
  • Andersen, Elisabeth & Bø, Ragnhild M. (2020). Brudebenker i norske kirker. Årbok - Foreningen til norske fortidsminnesmerkers bevaring. ISSN 0071-7436. s. 37–53. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bø, Ragnhild M. (2020). The Resurrected Christ Appearing to His Mother in Late Medieval Netherlandish Altarpieces. Konsthistorisk tidskrift. ISSN 0023-3609. 89(3). doi: 10.1080/00233609.2020.1770856. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bø, Ragnhild M. (2020). Making and Meaning-Making: The Antwerp Altarpiece in Ringsaker (c. 1530) across the Reformation. Journal of early modern Christianity. ISSN 2196-6656. 7(1), s. 1–42. doi: 10.1515/jemc-2020-2019. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bø, Ragnhild M. (2019). Sculptures and Accessories. Domestic Piety and the Norwegian Parish around 1300. Religions. ISSN 2077-1444. 10(11). doi: 10.3390/rel10110640.
  • Bø, Ragnhild M. & Andersen, Elisabeth (2019). «Den har ikke sin make i landet»: Alabastaltertavlen (ca. 1550) i Vestfossen kirke. Kunst og kultur. ISSN 0023-5415. 102(1), s. 4–19. doi: 10.18261/issn.1504-3029-2019-01-01. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bø, Ragnhild Marthine (2019). Looking at the Ladies: An Intervisual Approach to the Portraits of Jeanne de France, the Virgin, and St. Anne in the Lamoignon Hours (ca. 1415). I Liepe, Lena (Red.), The Locus of Meaning in Medieval Art: Iconography, Iconology, and Interpreting the Visual Imagery of the Middle Ages. Walter de Gruyter (De Gruyter). ISSN 9781580443432. s. 194–211.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Material and Immaterial Presence: Engagements with Saints before and after the Reformation in Denmark-Norway. Mirator. ISSN 1457-2362. 19(1), s. 84–107.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Å sette en dronning i scene. Fremstillinger av kroningsopptoget for Isabeau av Bayern i Grandes Chroniques de France, 1400-1500. Hikuin. ISSN 0105-8118. 40, s. 83–92.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Margrete Skulesdatters og Kristina Håkonsdatters psaltere. I Kjesrud, Karoline & Løkka, Nanna (Red.), Dronningen i vikingtid og middelalder. Scandinavian Academic Press. ISSN 9788230401828. s. 272–295.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Material matter, subject matter: Pere Johan's alabaster retable in La Seo, Zaragoza (1435?1445). Konsthistorisk tidskrift. ISSN 0023-3609. 86(3), s. 236–250. doi: 10.1080/00233609.2017.1347200.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Tilgivelse og tilhørighet. Noen refleksjoner omkring Rembrandts Den bortkomne sønnen. Tidsskrift for sjelesorg. ISSN 0333-3388. s. 23–29.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). Symbolsk og veristisk identitet: Portrettkunst i Burgund 1380–1480. ICO - Iconographisk Post. Nordisk tidskrift för bildtolkning. ISSN 0106-1348. s. 5–19.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2012). D'or et d'azur, riches et cointes. Pietet og politikk i tre franske tidebønnebøker fra tidlig 1400-tall. Kunst og kultur. ISSN 0023-5415. 95(3), s. 130–137.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2011). Døden og officiet for de døde, ca. 1300-1500, Memento Mori - Døden i middelalderens billedverden. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-628-5. s. 99–118.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2010). Women and Books of Hours: Gender Differences, Gender Research. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). ISSN 0065-0900. 22.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2009). Owner Portraits and Heraldry in the Lamoignon Hours. Revista de História de Arte. ISSN 1646-1762. s. 69–77.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bø, Ragnhild M. & Sigurdsson, Jon Vidar (2022). The Cult of Saints in Nidaros Archbishopric Manuscripts, Miracles, Objects. Brepols. ISBN 978-2-503-59114-8. 354 s.
  • Hauglid, Kjartan; Stige, Morten & Bø, Ragnhild M. (2021). Ringsaker kirke - landets fornemste sognekirke. Novus Forlag. ISBN 978-82-8390-074-3. 378 s.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Fortidsmineforeningens årbok 2018 Kulturminner i bruk. Fortidsminneforeningen. ISBN 978-82-90052-85-5. 172(1). 248 s.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Fortidsminneforeningens årbok 2017 Kontrast, tilpasning, kopi. Fortidsminneforeningen. ISBN 978-82-90052-84-8. 171(1). 192 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bø, Ragnhild M. (2023). Sjakk og tresko - folklore i middelalderens veggmaleri i Norden.
  • Bø, Ragnhild M. (2023). Nitja samtaler - Kunst, kultur og myter.
  • Bø, Ragnhild M. (2023). Gullsaumaðar mjók - Gender and Ornamental Practices in Scandinavia, c.1000-1350.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2023). Altertavlen i Egersund kirke og dens kunsthistoriske kontekst.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2023). Altertavler i Norge, ca.1480-1680.
  • Bø, Ragnhild M. (2022). Niederlande und Frankreich: Austausch der Bildkünste im 16. Jahrhundert. Renaissance Quarterly. ISSN 0034-4338. 75(4), s. 1325–1326.
  • Bø, Ragnhild M. (2022). Matter and Motifs in Netherlandish Carved Altarpieces.
  • Bø, Ragnhild M. (2022). The Late-Medieval Altarpiece from Voss and Its Afterlife in a Protestant Parish.
  • Bø, Ragnhild M. (2022). Giorgio Vasari: Kunstnernes liv. Om livene til de største malerne, billedhuggerne og arkitektene. Kunst og kultur. ISSN 0023-5415. 105(4), s. 264–267. doi: 10.18261/kk.105.4.10.
  • Andersen, Elisabeth & Bø, Ragnhild M. (2022). Votivtaler i norske kirker på 1600- og 1700-tallet.
  • Bø, Ragnhild M. (2022). The Last Judgment in Netherlandish Carved Altarpieces .
  • Bø, Ragnhild M. (2022). Feather Fans: Gender, Tactility, and Authority in Early Modern Portraiture.
  • Bø, Ragnhild M. & Andersen, Elisabeth (2022). Brudebenker i norske kirker.
  • Bø, Ragnhild M. (2021). Synlige og skjulte motiver i kirkekunsten i middelalderen.
  • Bø, Ragnhild M. (2021). Kristinas psalter - en praktbok fra Paris.
  • Bø, Ragnhild M. (2021). Voks på vandring. En Agnus dei fra sent 1500-tall.
  • Bø, Ragnhild M. (2021). Making and Meaning-Making. The Antwerp Altarpiece in Ringsaker (Norway) across the Reformation.
  • Bø, Ragnhild M. (2020). Krusifikset og alterfrontalene fra Tingelstad gamle kirke. I Stige, Morten (Red.), Gamle Tingelstad - liten kirke med stort innhold. Gran kirkelige fellesråd. ISSN 978-82-303-4556-6. s. 117–137.
  • Bø, Ragnhild M. (2020). The Ringsaker Altarpiece - a deliberate versatile product?
  • Bø, Ragnhild M. (2020). Billedspråket på Bildentekstilets tid.
  • Bø, Ragnhild M. (2019). The Resurrected Christ Appearing to His Mother: Borman and Beyond.
  • Bø, Ragnhild M. (2019). Tears in Northern European Art: Materiality and Meaning.
  • Bø, Ragnhild M. (2019). Netherlandish Altarpieces, Religious Reading and the Resurrected Christ Appearing to his Mother .
  • Bø, Ragnhild M. (2019). Maria Magdalena i Enebakk kirke.
  • Bø, Ragnhild M. (2019). Material Magdalenes: Representations of St Mary Magdalene in the North.
  • Bø, Ragnhild M. (2019). Portraiture in Norway, 1550-1800. Materials, Practices, People.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2019). Lite fortellende forvandling. Museumsnytt. ISSN 0027-4186. s. 40–44.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Dis/Appearing: The 'Resurrected Christ Appearing to his Mother' in Late Medieval Netherlandish Altarpieces in Scandinavia (c.1480-1560).
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Transferring Light from Saint to Subject.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Sculptures and Accessorizes:Interfaces between devotion and decoration in medieval Norway .
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Generosity and Gift-giving. St Nicholas and St Gertrude in the Ringsaker altarpiece (c.1527).
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Netherlandish Altarpieces in the North: Ulkebøl, Ringsaker, Botkyrka.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Apresentação do Livro de Horas de Lamoignon. Um manuscrito onde a política e a piedade convergem. .
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Religious Memory and Royal Piety. The Antwerp Commissions of Christian II.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2018). Gruble på Ringsaker. [Radio]. https://radio.nrk.no/podcast/museum/nrkno-poddkast-92-137786.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Helgener i kirkerommet. Norgeshistorie.no.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). De første kirkene i Norge. Norgeshistorie.no.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Mariabilder fra middelalderen.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Painted Politics? Revisiting the Miracles in the Margins in the Lamoignon Hours (c.1415).
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Gjenstander og bilder som kilder.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Emotional Responses to Miracles in Olafs saga helga and Thorlak saga helga.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Being Mindful of Thy Tears: The Lachrimose in Late Medieval Altarpieces.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). Mother, Daughter, Brides and Psalters. Anglo-French-Norwegian Connections in the Thirteenth Century.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2017). From Material Matter to Material Principle? Three Antwerp Altarpieces from the 16th Century.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2016). Joni M. Hand: Women, Manuscripts and Identity in Northern Europe, 1350-1550. Collegium Medievale. ISSN 0801-9282. 29, s. 131–134.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2016). Affekt, avlat og agens – importerte bilder og senmiddelalderens fromhetspraksiser i Danmark-Norge.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2016). From Material to Immaterial Presence. Engagements with Saints before and after the Reformation.
  • Haug, Karl Eirik & Bø, Ragnhild Marthine (2016). 8 classic historical museums A glimpse into Norway’s past. [Internett]. Visit Norway.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2016). Emotionally Yours? St Gertrude of Nivelles and St Clare of Assisi in Medieval Norway.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2016). Alterfrontalet i Tingelstad gamle kirke.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2016). The Forgotten Symbols of God. Patrik Reuterswärd's Articles Revisited.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2016). The Materiality of Devotion in late Medieval Northen Europe. Images, Objects and Practices, edited by Henning Laugerud, Salvador Ryan & Laura Skinnebach. ICO - Iconographisk Post. Nordisk tidskrift för bildtolkning. ISSN 0106-1348. 2015(4), s. 47–52.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2016). Material Dialogues. Modi, colorii and ductus in fifteenth- century alabaster retables.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). Sjekking i middelalderen.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). I begynnelsen var ordet. Bøkene i middelalderens kirker.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). A Material Matter. Pere Johan's retable in the Cathedral of La Seo, Zaragoza.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). Introduksjon til renessansens kunst.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). Introduksjon til middelalderens kunst.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). Billedbruk i senmiddelalderen. Et eksempel fra hoffet i Paris.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). Image, Imitation, Indulgence: Netherlandish Art and Devotional Practices in Denmark-Norway c.1450-1550.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2015). 'Likeness' i portrettkunst fra Burgund, ca.1380-1480.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2014). Omsorgsforksning ved Diakonhjemmet: en prosjektpresentasjon.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2014). What about Devotion? Devotional and Liturgical Practices in Late Medieval Norwegian Churches.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2014). Portrettkunst ved hoffet i Burgund (1380-1480) - en skisse.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2014). Tidebønnebøker.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2014). Devotion and Representation at the French Court 1380-1420.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2013). Tapte monumenter, bevarte dokumenter. Deodato di Cosmas ciborier og kilder i BAV.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2012). The employment of intervisuality in the study of medieval art - towards a definition?
  • Bø, Ragnhild Marthine (2012). D'or et d'azur, riches et cointes...Pietet og politikk i tre franske tidebønnboker fra tidlig 1400-tall.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2012). En iscenesatt dronning.Kroningsopptoget for Isabeau av Bayern i Les Grandes Chroniques de France, 1400-1500.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2011). Looking at the Ladies. Representations of Jeanne de France, the Virgin and St Anne in the Lamoignon Hours, c.1415.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2009). Lamoignon-tidebønnebokens ikonografi.
  • Bø, Ragnhild Marthine (2013). Devotion and Representation at the French Court. An Intervisual Approach to the Lamoignon Hours, a Parisian Manuscript by the Bedford Master (c.1415). Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. jan. 2023 12:29 - Sist endret 15. feb. 2024 14:55