Faglige interesser
Jeg er særlig interessert i hvordan kunstnere på ulike måter har forholdt seg til eldre kunst i sitt eget arbeid, ikke minst hvordan spredningen av reproduksjoner av kunstverk, samt kunsthistorisk og kunstteoretisk litteratur, har virket tilbake på kunstnerisk produksjon. Særlig interesser jeg meg for hvordan 1700-tallets og 1800-tallets økende historiske bevissthet bidro til at tradisjonen ikke lenger ble betraktet som et tidløst rom av forbilledlige mesterverk, men som utrykk for tidligere perioders tidsånd og verdensanskuelser. Denne økte bevisstheten ledet paradoksalt nok til at tradisjonen fremstod som fremmed på en ny måte. Kunstnerne søkte nå nye og meningsfulle måter å integrere tradisjon på som tok innover seg den ekspanderende kunnskapen om, og teoretiseringen av, historien og kunsthistorien. Jeg skriver avhandling om Adolph Tidemands kunst i dette perspektivet.
Bakgrunn
Jeg har jobbet åtte år ved Nasjonalmuseet, blant annet som redaktør for museets multimediaguide.
Formidling
Film om Trefoldighetskirken i forbindelse med utstillingen Wilhelm von Hanno i 2020 ved Nasjonalmuseet – Arkitektur.