Vil du studere antikkens språk, kultur eller retorikk hjemmefra?

Drømmer du om å lære latin eller gammelgresk, men har ikke mulighet til å møte opp til undervisningen? Vil du lære om antikkens kultur eller studere klassisk retorikk? Her er fire emner du kan søke om plass på.

Bildet kan inneholde: arch, landemerke, arkitektur, bygning, himmel.

Klassiske språk og antikkens kultur ved IFIKK, UiO tilbyr høsten 2020 fire emner med mulighet for selvstudium. Alle obligatoriske studieaktiviteter i emnene foregår på nett. I emnenes elektroniske klasserom vil det finnes forskjellige, nyttige ressurser for den som vil studere hjemmefra. Bare eksamen i LAT1001 og GRE1001 krever personlig oppmøte på UiO.

Kort om emnene

LAT1001 - Innføring i latin I
Emnet gir grunnleggende kunnskap om klassisk latinsk grammatikk og språkbruk. Underveis løser du og leverer seks obligatorisk sett med oppgaver i det elektroniske klasserommet. Fire av disse må være godkjent for at du skal kunne gå videre til eksamen. Det elektroniske klasserommet vil inneholde en rekke verktøy til å trene opp dine språkkunnskaper, som glosespill for å pugge gloser. Det kreves at du leser pensumbøkene på egen hånd og følger progresjonen på emnet for å kunne levere oppgavene i tide. Om du har spørsmål, kan du kontakte læreren via det elektroniske klasserommet. Når du søker om plass, må du søke om plass på selvstudiumsvarianten.

GRE1001 - Innføring i Gresk I
Emnet gir grunnleggende kunnskap om gammelgresk grammatikk og språkbruk. Underveis løser du og leverer sju obligatoriske sett med oppgaver i det elektroniske klasserommet. Fem av disse må være godkjent for at du skal kunne gå videre til eksamen. Det elektroniske klasserommet vil inneholde en rekke verktøy til å trene opp dine språkkunnskaper, som glosespill for å pugge gloser. Det kreves at du leser pensumbøkene på egen hånd og følger progresjonen på emnet for å kunne levere oppgavene i tide. Om du har spørsmål, kan du kontakte læreren via det elektroniske klasserommet. Når du søker om plass, må du søke om plass på selvstudiumsvarianten.

ANT1100 - Antikkens kultur
Emnet gir deg grunnleggende kunnskaper om gresk og romersk kultur i antikken. Hovedvekten legges på historie, litteratur og mytologi. 10 podcastede forelesninger blir tilgjengelige for deg i det elektroniske klasserommet. Der må du også levere to obligatoriske innleveringer, henholdsvis i begynnelsen av og midtveis i semesteret. Ellers må du lese pensumbøkene på egen hånd. Om du har spørsmål, kan du kontakte læreren via det elektroniske klasserommet.

RETKLA1101 - Klassisk retorikk
Emnet gir en innføring i klassisk retorikk (retorikk fra det gamle Hellas og Roma) med vekt på både teori og praksis. 14 podcastede forelesninger blir tilgjengelige for deg i det elektroniske klasserommet. Der må du også delta i to quiztester, én i begynnelsen av semesteret og én omtrent midtveis i semesteret. Ellers må du lese pensumbøkene på egen hånd. Om du har spørsmål, kan du kontakte læreren via det elektroniske klasserommet.

Hvordan søke om plass

Dersom du ikke allerede har en aktiv studierett ved UiO, må du søke om opptak som enkeltemnestudent, i tråd med denne oppskriften. Legg merke til at du må søke om status som enkeltemnestudent innen 3. august dersom du ikke har studert ved UiO før. Dersom du blir funnet kvalifisert til å være enkeltemnestudent (har generell studiekompetanse) kan du melde deg på emnene fra 18. august kl. 09.00, men vi gjør oppmerksom på at det er begrenset antall plasser, så det er førstemann til mølla. At du har fått innvilget status som enkeltemnestudent, gir deg ikke automatisk plass på de aktuelle emnene. Husk også å betale semesteravgift og semesterregistrere deg i Studentweb dersom du får plass på emnet du ønsker å ta.

Publisert 12. juni 2020 09:51 - Sist endret 13. nov. 2023 13:38