Den årlige Examen philosophicum-forelesningen

Hvert år inviteres en innflytelsesrik filosof og dyktig formidler til å holde en forelesning om et aktuelt exphil-tema.

Se også sammendrag og opptak av tidligere forelesninger

Kommende

Tid og sted: , Georg Sverdrups hus, Auditorium 1

I land der man blir fengslet for sine politiske overbevisninger, er ytringsfrihet fraværende. Men ytringsfriheten krever mer enn bare mangel på statlig innblanding. Hva annet trengs for at ytringer skal være virkelig frie?

Tidligere

Tid og sted: , Sophus Lies Auditorium, Blindern, Universitetet i Oslo

Hva rommer begrepet «rasisme»? Hvordan kan vi forstå dens påvirkning på oss mennesker og våre omgivelser? Professor Appiah diskuterer rasistisk ideologi og systematisk rasemessig urettferdighet i årets Examen philosophicum-forelesning.

Du kan se opptak av forelesningen her

Tid og sted: , Sophus Lies Auditorium, Blindern, Universitetet i Oslo

Hva er ekstremisme? Kan noen former for ekstremisme aksepteres? I årets store Exphil-forelesning presenterer professor Quassim Cassam sin filosofiske analyse.

Du kan se opptak av forelesningen her