Ny satsing på islam og Midtøsten

I kjølvannet av de arabiske revolusjonene økes forskningsinnsatsen ved Det humanistiske fakultetet ved UiO.

Feltet islam og Midtøsten har over lengre tid vært i vekst. Et viktig fokus framover blir å studere dynamikken i de raske endringene i regionen. I juni ble det opprettet et senter for islam- og midtøstenstudier ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS).

– Senteret samler den omfattende kompetansen IKOS har på studiet av islam og av Midtøstens språk og kulturer. Samtidig er etableringen av senteret en invitasjon om samarbeid til andre viktige fagmiljøer ved UiO og til forskere ved andre institusjoner, sier førsteamanuensis Bjørn Olav Utvik, som skal lede det nye senteret.

Post-islamisme

Den politiske utviklingen i Midtøsten og den islamske verden er et sentralt tema. Nylig bevilget Utenriksdepartementet 21 millioner kroner til det femårige programmet Post-islamisme? Nye politisk-ideologiske trender i Midtøsten.

– En ting vi legger vekt på i dette programmet er å undersøke hvilke tendenser som rører seg blant ungdommen, sier Utvik.

Bjørn Olav Utvik ved IKOS leder et nytt prosjekt finansiert av UD. Til høsten kan bachelorstudenter møte ham som foreleser ved IKOS. (Foto. Annica Thomsson)

– Vi tror en vesentlig side ved revolusjonene er at det gamle patriarkalske samfunnet står for fall. Ungdommen aksepterer ikke lenger å blindt underordne seg tradisjonelle autoriteter verken i familien eller i storsamfunnet.

Tyrkisk inspirasjon

Spørsmålet om ”post-islamisme” aktualiseres ifølge Utvik av politikken til det tyrkiske regjeringspartiet AKP. Lederskikkelsene bak partiet hadde i utgangspunktet bakgrunn fra den islamistiske bevegelsen, men snakker i dag lite om islam og fremstår i stedet som et verdikonservativt og samtidig utviklingsorientert parti.

Den framgangen Tyrkia har hatt under deres styre har gjort AKP-modellen svært attraktiv også for islamister i andre muslimske land.

UD finansierer igjen

Det nye forskningsprogrammet er en forlengelse av det nylige avsluttede prosjektet Faultlines of Islamism. Dette var også finansiert fra UD og utforsket potensielt konfliktutløsende temaer som kvinners rolle i islam og vold som virkemiddel. En av fruktene av dette prosjektet er Utviks bok Islamismen som kom ut i vår.

Den politiske og økonomiske utviklingen i Gulf-regionen utforskes også i et tilsvarende forskningsprogram – The Gulf Research Unit. I dette prosjektet – og i det nye - er samarbeidet godt etablert med forskere ved andre institusjoner, som Fafo, PRIO, NUPI og SSB, samt Økonomisk institutt ved UiO.

Studietilbud om Egypt og Tunisia

Også studietilbudet ved IKOS vil preges av maktskiftene i Egypt og Tunisia. Ned med diktatorene! heter det nye introduksjonskurset, med undertittel Hvordan forstå det nye Midtøsten?

– I stedet for å begynne med Muhammeds fødsel, tar vi utgangspunkt i den arabiske våren og aktuelle spørsmål som hijab-debatten. Vi vil også samarbeide med Babel filmklubb, forteller Utvik.

Av Kari Andresen, frilansjournalist og Annica Thomsson (foto og ill.)
Publisert 8. juli 2011 23:25 - Sist endret 1. apr. 2020 12:14