Indiske utfordringer

Hvor går veien videre for de over 1,2 milliarder inderne? Den første boka om dagens India på norsk tar opp sosiale, politiske og økonomiske utfordringer.

Forfatterne, fra venstre: Lars Tore Flåten, Geir Heierstad og Arild Engelsen Ruud.

Indiske utfordringer er skrevet av forskerne Arild Engelsen Ruud, Geir Heierstad og Lars Tore Flåten ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk.

De har nok å skrive om. Indias økonomi vokser, men veksten omtales som "jobless growth", ettersom den ikke skaper nok nye arbeidsplasser. Å skape jobber til en ung og arbeidsfør befolkning er en av hovedutfordringene.

Verdens nest mest folkerike land har også en svært skjev fordeling av veksten.

Tre av fire indere lever for mindre enn to dollar om dagen. India har også store utfordringer knyttet til miljø. Rent grunnvann og tilgang til energiressurser er mangelvare, særlig på landsbygda der de fleste bor. India har samtidig en kjøpekraftig og dynamisk middelklasse som stadig får nye medlemmer.

– Hva er formålet med boka?

– Vi ønsker vi å gi leseren den nødvendige kunnskapen for å forstå et så sammensatt samfunn som det indiske. Boka gir et bilde av hvor India er i dag, men også hvordan India beveger seg inn i fremtiden, sier forfatterne.

– Hvordan viser dere utfordringene?

– Vi drøfter situasjonen på en rekke forskjellige samfunnsområder, som utdanning, økonomi, familieliv, fordelingspolitikk, demokratiets vilkår og utenrikspolitikk, og viser tydelig hvor komplekst det indiske samfunnet er.

– Hvem er den beregnet for?

– Boka sikter seg inn mot universitets- og høyskolesektoren, men også samfunnsengasjerte lesere som er nysgjerrige på et land i vekst. Den vil også være relevant for norske næringslivsaktører som ønsker å etablere seg i India.

Av Alf Øksdal
Publisert 22. mai 2014 14:00 - Sist endret 2. jan. 2023 10:47