Jacob Høigilt er ny førsteamanuensis II i Middle East Studies ved IKOS

Han har bakgrunn som forsker fra Fafo og PRIO, og skal styrke instituttets undervisning og forskning på Midtøsten.

Jacob Høigilt.

Hva slags bakgrunn har du?

– Jeg har PhD i arabiske og islamske studier fra IKOS, UiO (2008). Etter det arbeidet jeg som Midtøstenforsker ved Fafo i Oslo, før jeg begynte som seniorforsker ved Peace Research Institute Oslo (PRIO) i 2013. Nå arbeider jeg både ved UiO og PRIO, og det er en veldig god kombinasjon, sier Høigilt.

– Fagområdene mine spenner ganske vidt, men jeg har vært mest opptatt av å forstå islamisme, ikkevoldelig protest og nye kulturuttrykk i den arabiske verden. For tida jobber jeg med et prosjekt om tegneserier og ungdomsmagasiner i Egypt.

Hva skal du ta fatt på i den nye jobben din?

– Jeg har begynt å undervise i metode på det nye masteremnet MES4000, og det er både interessant og lærerikt for min egen del - og forhåpentligvis for studentene også! I tillegg arbeider jeg med å utvikle et masteremne som skal gå neste vår og dreie seg om politisk islam, avslutter Jacob Høigilt.

Av Olaf Christensen
Publisert 15. okt. 2015 15:24 - Sist endret 15. okt. 2015 15:39