Kjetil Selvik har startet i II'er-stilling på Middle East Studies

Selvik har bakgrunn fra Fafo og Christian Michelsens institutt, og han skal undervise på emner i midtøstenstudier.

– Jeg har bakgrunn fra statsvitenskap, arabisk og midtøstenstudier ved Universitetet i Oslo fulgt av master og PhD ved Institut d'Etudes Politiques (Sciences Po) i Paris, forteller Selvik.

Masteroppgaven handlet om liberalisering av pressen i Jordan. Doktorgradsavhandlingen analyserte fremveksten og rollen til private industriaktører i Iran etter den islamske revolusjon i 1979.

Spesielt fokus på Syria

– Jeg disputerte i 2004 og jobbet med undervisning og forskning ved midtøstenstudier på Blindern samt utviklingsstudier ved Høgskolen i Oslo. I 2007 ble jeg forsker ved Fafos internasjonale avdeling med spesielt fokus på Syria.

Etter fem år flyttet jeg til Bergen og tiltrådte ved Chr. Michelsens Institutt. Jeg hadde også stilling som førsteamanuensis II ved Universitetet i Bergens Institutt for sammenliknende politikk, avslutter han.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 28. okt. 2015 14:04 - Sist endret 8. juni 2023 10:47