Om prosjektet
DIGIFOLK ser på digitale folklore – digitalt produsert og formidlet kulturuttrykk, som memer og hashtags – i sosiale medier for å utforske komplekse digitale reproduksjoner og reforhandlinger av folklore blant de ulike gruppene vi finner i Norge i dag.
Prosjektet utfordrer kultur-normative forestillinger om folkekulturen i Norge for å undersøke hvordan digital folklore gjenspeiler forskjellig sosial og kulturell tilhørighet og en form for «mikroaktivisme». Dette kan hjelpe oss til å bedre forstå samtidens folkekultur i Norge og øke relevansen av, og engasjementet for folkeminnearkiver. o
Gjennom å undersøke den digitale folklorens tematiske sammenhenger i Norsk Folkeminnesamlig (NFS), vil prosjektet koble arkivet til en bredere, mer mangfoldig gruppe mennesker og til bredere spørsmål.
Forskningen benytter en kvali-kvantitativ tilnærming som kombinerer datamining av sosiale medier med etnografiske, kulturhistoriske og visuelle og tekstuelle analysemetoder.
Mål
DIGIFOLK tar sikte på å:
- Undersøke sosiale mediers rolle i overføring og endring av analog folklore og etableringen av hybridiserte/nye digitale folkeminner i Norge.
- Koble samtidens digitale folklore til samlinger i NFS for å utfordre arkivets autentiserende natur og innlemme uoffisiell kunnskap i kulturarvdiskursen.
- Utvide modeller for deltakende kulturarv for å anerkjenne at publikum skaper og engasjerer seg med kulturarv utenfor den akademiske og institusjonelle diskurs. Gjennom dette blir digitale folklore en arena for å engasjere et variert publikum i kulturarvsamlinger.
- Kontekstualisere digital og arkivbasert folklore sett opp mot bredere sosiale og miljømessige globale utfordringer.
Varighet
01.09.21 – 30.09.24
Finansiering
Prosjektet er finansiert av EUs Horizon 2020 forsknings- og innovasjonsprogram under Marie Skłodowska-Curie avtale nr. 101019416.