-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kharel, Dipesh; Storaas, Frode & Frøystad, Kathinka
(2023).
An Indian Love Story
Etnografisk film (60 min)
Hindi tale, engelske undertitler.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Endresen, Cecilie; Johannsen, Dirk; Frøystad, Kathinka; Stensvold, Anne; Ruud, Arild Engelsen & Trangerud, Hanne Amanda
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2022).
Jo, mange forsker på religion og politikk!
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Vis sammendrag
Jo, mange forsker på religion og politikk!
«Akademikeres manglende interesse for religionenes innflytelse på internasjonal samfunnsutvikling er påfallende», skriver teologen Trond Bakkevig 26. oktober.
Bakkevigs utspill er underlig. Religion og politikk er et stort, levende forskningsfelt. I Norge har akademikere beskjeftiget seg med temaer som de han nevner, i flere tiår, spesielt på religionsvitenskap og områdefagene. Bare fra vårt eget institutt kommer flere publikasjoner enn vi rekker å lese. Religion og politikk dukker opp i flere humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.
Lesere som ønsker forskningsbasert kunnskap om religion og politikk, og ikke kan studere emner som «religion and politics» hos oss, anbefales Google Scholar. (Et enkelt søk for eksempel på «Trump + Evangelicals» eller «Putin + Orthodox Church» gir godt over 20.000 treff hver.)
Skulle Bakkevig ha lyst til å få bedre kjennskap til UiOs omfattende forskning på feltet, er han hjertelig velkommen til å ta kontakt.
Cecilie Endresen, førsteamanuensis, Kathinka Frøystad, professor, Dirk Johannsen, professor, Arild Engelsen Ruud, professor, Anne Stensvold, professor, Alp Eren Topal, postdoktor, Hanne Trangerud, stipendiat, Ragnhild Zorgati, førsteamanuensis
v/Humanistisk fakultet, Universitetet i Oslo, tilknyttet forskningsnettverket Religion and Politics (RelPol), Institutt for kulturstudier og orientalske språk
-
Endsjø, Dag Øistein; Stensvold, Anne; Endresen, Cecilie; Zorgati, Ragnhild Johnsrud; Havnevik, Hanna & Stene, Nora
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2022).
Religionsvitenskap er allerede på HF (Debattinnlegg fra faggruppen på religionsvitenskap, v. Anne Stensvold)
«Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap.».
Uniforum.
ISSN 1891-5825.
Vis sammendrag
DEBATT: Religionsvitenskap er allerede på HF
Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap, skriver professor i religionsvitenskap, Anne Stensvold.
Det er ganske oppsiktsvekkende at TFs nye dekan Anders Runesson går inn for at hans fakultet skal begynne å undervise i religionsvitenskap. Slik overser han fullstendig at religionsvitenskap allerede er et eget fag ved UiO – nemlig på HF.
Allerede i 1914 ble Wilhelm Schencke utnevnt som Norges første professor i religionsvitenskap – nettopp ved Det humanistiske fakultet på UiO. Det handlet om at teologiens normative utgangspunkt ikke kunne være utgangspunkt for det humanistiske studiet av religion som et menneskeskapt fenomen. For et universitetet som satser både på teologisk og humanistisk forskning, er det grunnleggende å opprettholde dette skillet. Når dekan Runesson slår fast at han «er ikke så glad i skillet mellom teologi og religionsvitenskap,» demonstrerer han viktigheten av nettopp å opprettholde dette skillet. Som han selv understreker, er teologer de som studerer visse religiøse tekster som «autoritative». Dette er noe fullstendig annet enn å studere religion som et kulturelt fenomen. Runesson viser med sitt utspill også hvordan hans kristne teologiske utgangspunkt er vanskelig å overføre til studiet av andre religioner, idet tekster som sådan ikke har samme autoritative posisjon i mange andre religiøse tradisjoner. Selv innen det religionsvitenskapelige studiet av kristendommen, ser man klart at tekster bare er én av mange faktorer som former menneskers tro og verdensbilder.
Runessons manglende evne eller vilje til å innse at teologi og religionsvitenskap er to helt forskjellige fag, demonstrerer også at TF ikke er i stand til å undervise i religionsvitenskap som en selvstendig disiplin. Om ikke de teologiske føringene helt klart holdes utenfor religionsvitenskapen, handler det ikke lenger om religionsvitenskap. I stedet blir alt teologi.
Runessons utspill plasserer seg i et mønster fra TF de siste årene, der både enkeltemner og hele program presenteres som noe annet enn det de nettopp er – teologiske. Av respekt både for studenter og for HF hvor religionsvitenskap hører til, burde følgelig TF klarere understreke den teologiske essensen i sitt studietilbud.
Runesson og andre på TF som stadig forsøker å blande sammen teologi og religionsvitenskap kan ikke late som om religionsvitenskap ikke allerede eksisterer som eget fag ved UiO. Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap.
Teologi er viktig for Universitetet i Oslo. Men TFs undervisning, som Runesson selv påpeker, handler primært om at man «utdanner prester», og kan ikke sammenblandes med det religionsvitenskapelige studiet av religion . For sin egen fagtradisjons skyld, burde TF i stedet kanskje heller rendyrke sitt teologiske studietilbud.
Akkurat som ved de andre universitetene, hører religionsvitenskap som et humanistisk fag hjemme på HF. Vi ser samtidig behovet for klarere å vise dette både overfor studenter og samfunnet generelt ved at religionsvitenskap kommer inn i navnet til instituttet der det holder til.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2020).
Introduction: Religious festivals and political change.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2020).
Hindunasjonalismens politiske ontologi: Fra skrekkvisjoner til framtidsdrømmer.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Flåten, Lars Tore; Nielsen, Kenneth Bo; Jensenius, Francesca R.; Frøystad, Hanne Kathinka & Ruud, Arild Engelsen
(2019).
Valgvake - valget i India.
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2019).
Modi-koden.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
s. 12–13.
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2019).
Løgn på sosiale medier.
[Radio].
Ekko, NRK P2.
Vis sammendrag
Hvilken betydning spiller WhatsApp i spredningen av rykter og falske nyheter - og hva kan gjøres
-
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2018).
Om WhatsApps popularitet og politiske rolle i India.
[Radio].
Studio 2, NRK P2.
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2018).
Contingent moments in Kanpur.
-
Frøystad, Kathinka; Storaas, Frode & Kharel, Dipesh
(2018).
A Kali Temple Inside Out.
Vis sammendrag
Religious boundaries are not necessarily as sharp and antagonistic as the news media lead us to believe. This film shows the everyday life inside and around a Kali temple in the city of Kanpur, Uttar Pradesh, India. The temple building houses a Kali shrine and a smaller Hanuman shrine, and visitors to the site present offerings in both.
Through a closer presentation of a priest and three devotees, the film shows why this temple is so important to them. Yet they also occasionally visit holy places of other religious traditions, whether to learn or seek additional divine support. The film is thus a silent critique against the obsession with religious conflict in contemporary debates. God is one, the religions are made by humans, as the priest concludes in the film.
A film by Dipesh Kharel and Frode Storaas
Based on the resarch of Kathinka Frøystad
1t 25 min. Language: Hindi, with English subtitles.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2018).
Problemet med Padmavati.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
s. 14–15.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2017).
"Shakshiyat": A portrait of Madhumita Ray.
[TV].
Rajya Sabha TV (India).
Vis sammendrag
Intervju for programmet Shakshiyat om den indiske klassiske sangerinnen Madhumita Rays arbeid med å løfte 1300-tallspoeten Amir Khusraus religiøst grenseoverskridende dikt fram i lyset grunnet dagens religionspolitiske spenninger. Programmet er produsert av den indiske TV-kanalen Rajya Sabha TV og ble vist 18. og 19. november på indiske TV-skjermer, samt på Rajya Sabhas live YouTube-kanal for indere utenalnds. Programmet var på hindi bortsett fra mitt intervju, som var på engelsk.
-
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2017).
Ritual inclusivity in turbulent times.
-
Frøystad, Hanne Kathinka & Bjermeland, Monica
(2017).
Mørklagte, mystiske India.
[Internett].
Klima - et magasin om klimaforskning fra CICERO.
Vis sammendrag
Kina har klart det: å skaffe strøm til sine 1,4 milliarder innbyggere, også de på bygda. Hvorfor klarer ikke India det samme?
-
-
-
-
-
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2017).
Boksamtale med Ivo de Figueiredo.
-
-
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2017).
Calibrating "cosmopolitanism": Notes from a multi-faith Indian neighbourhood.
-
Frøystad, Kathinka
(2017).
Through the looking glass: Towards an anthropology of Indian cosmopolitanism.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2016).
The affect of the visual: Shiva in the Ka’aba and the smartphone revolution
.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2016).
Grensesprengende gudinner.
Vis sammendrag
Hindu-gudinner er ikke for pyser. Hvorfor er Kali så blodtørstig? Og hva kan indisk gudinnetilbedelse lære oss om religion?
For mange hinduer er Kali en mor. Hun har tross alt bekjempet demoner for deres skyld. Samtidig betraktes hun som uhyre temperamentsfull. Derfor frykter de hennes sinne og blidgjør henne jevnlig med blomster, søtsaker og røkelse.
Hvordan oppfører man seg egentlig overfor en gudinne? Er gudinne-kraften virkelig inni statuen, slik mange hinduer mener? Kan den også trenge inn i tilhengerne slik at de begynner å danse som besatt? Og hvorfor oppsøker hennes tilhengere vel så gjerne sikh-templer, sufi-graver eller kirker?
Arrangør: Faggruppe Sør-Asia ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS), Universitetet i Oslo
Kathinka Frøystad
kathinka.froystad@ikos.uio.no
Telefon 22854790 / 92457917
www.hf.uio.no/ikos
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2016).
Denaturalizing religious difference: With Sisyphos in the field.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2016).
Past, present and future contributions - A personal account
.
-
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2016).
Motets ansikt.
[Avis].
A-magasinet.
Vis sammendrag
Påskereportasje om indiske syreofre som har startet kafe for å komme ut av skammen over sitt vansirede ansikt.
Journalist: Mala Wang-Naveen.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2016).
Ritual crossings in Kanpur: Models, motives and societal ripples.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2015).
Denaturalizing naturalization: Conceptual reflections and a new look at the c-word.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2015).
An offering to Ajmer: Token or transformation?
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2015).
Nyreligiøs kasteletitimering - dødskramper eller gjenoppstandelse?
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2015).
Indisk nyreligiøsitet.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2015).
Ontological turns and turn-offs in the study of religious hyperdiversity: A preliminary view from a Kali temple.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2015).
Hvorfor blir noen krenket?
[Internett].
Forskning.no.
Vis sammendrag
Åtte forskere fra ulike fagfelt intervjues om krenkelser i kjølvannet av Charlie Hebdo-massakren i Paris i januar 2015.
-
-
Frøystad, Kathinka
(2014).
Intervju om voltekt og drap av dalit-kvinner i India og mangelen på toaletter i landsbyområdene.
[Radio].
NRK P2 - Ekko.
-
-
Frøystad, Kathinka
(2014).
Naturalisering på langs og tvers: Begrepshistorisk refleksjon med storm i kastene.
-
-
Frøystad, Kathinka
(2013).
Viktig masseprotest (om gjengvoldtekt i India).
[Avis].
Klassekampen.
-
Frøystad, Kathinka
(2013).
Må man drepe Gud for å bli kristen?
[Avis].
Bergen.
-
Frøystad, Kathinka
(2013).
The micro-politics of religious diversity: from conflict to cosmopolitanism and back.
-
Frøystad, Kathinka
(2013).
The ´re-encapsulating´ state: Reflections on the ´Three Hundred Ramanayanas´controversy in India.
-
Frøystad, Kathinka
(2013).
The deformed god and the spinal snake: divine money-making in Shining India.
-
Frøystad, Kathinka
(2013).
From Hindu nationalism to ritual cosmopolitanism: Looking back, sideways and ahead.
-
Frøystad, Kathinka
(2013).
Sacrifice, demands, affirmations, self-development: Seeking inner and outer growth in Shining India.
-
Frøystad, Kathinka
(2012).
Marine Carrin og Harald Tambs-Lyche: An encounter of peripheries: Santals, missionaries, and their changing world, 1867-1900.
Norsk Antropologisk Tidsskrift.
ISSN 0802-7285.
3-4,
s. 325–327.
-
Frøystad, Kathinka
(2012).
Divine Intersections: Hindu Ritual and the Incorporation of Religious Others (re-presentation).
-
Frøystad, Kathinka
(2012).
De-romanticizing cosmopolitanism: rethinking the core model.
-
Frøystad, Kathinka
(2012).
Religion, regulation and ritual.
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2011).
Combatting caste slur in the public sphere.
-
Frøystad, Kathinka
(2011).
Between religious cosmopolitanism and class sanitation.
-
-
-
-
Frøystad, Kathinka
(2011).
Demokrati på indisk: suksess eller synkende skip?
-
Frøystad, Kathinka
(2011).
Cosmopolitanism or Iatrogenesis in India? Reflections on Religious Plurality, Censorship and Disciplinary Orientations.
-
Frøystad, Kathinka
(2010).
Krenkelseskrangel på indisk.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
s. 20–21.
Vis sammendrag
Har lille Norge noe å lære av India? Kathinka Frøystad om blasfemiforbud, ytringsfrihet og etnoreligiøse konflikter.
-
Frøystad, Kathinka
(2010).
Cosmopolitanism or iatrogenics? Reflections on India's ban on religious provocations.
-
Frøystad, Kathinka
(2010).
Balansekunst: Mellom ytringsfrihet og harmonibegrunnet (selv)sensur.
-
Frøystad, Kathinka
(2009).
Ikke kasteløs.
[Avis].
Bergens Tidende.
Vis sammendrag
Kritikk av BTs bruk av begrepet "kasteløs" i sin lederartikkel om parlamentvalget i India i 2009.
-
Frøystad, Kathinka
(2009).
Religion i retur.
[Avis].
Hubro nr 2/2009.
-
Frøystad, Kathinka
(2009).
Demokratifest i depresjonens tid.
[Avis].
Adresseavisen.
-
Frøystad, Kathinka
(2009).
Indisk demokratifest i depresjonens tid.
[Avis].
Bergens Tidende.
-
Frøystad, Kathinka
(2009).
Hodet over vannet: spiritualitet i neoliberalismens tidsalder.
-
Frøystad, Kathinka
(2009).
Staying afloat: Indian spirituality in the age of neoliberalism.
-
Frøystad, Kathinka
(2008).
BT og mangfoldsåret.
Bergens Tidende.
ISSN 0804-8983.
s. 11–11.
-
Frøystad, Kathinka
(2008).
Om terrorangrepene i Mumbai.
[TV].
TV2 Nyhetskanalen.
-
Frøystad, Kathinka
(2008).
Om terrorangrepene i Mumbai-2.
[Radio].
P4.
-
Frøystad, Kathinka
(2008).
Om terrorangrepene i Mumbai-3.
[Radio].
NRK P1 (Her og nå).
-
Frøystad, Kathinka
(2008).
Om terrorangrepene i Mumbai-4.
[TV].
TV2 Nyhetskanalen.
-
Frøystad, Kathinka
(2008).
Om terrorangrepene i Mumbai-5.
[Radio].
NRK P2 (Nyhetsmorgen).
-
Frøystad, Kathinka
(2008).
Conversation on “New Industries of Spirituality and Violence” with Kathnka Frøystad and Faisal Devji.
-
Frøystad, Kathinka
(2008).
Dobbel tilbaketrekning: Om spiritualitet og klasse i India.
-
Frøystad, Kathinka
(2007).
Fra høythengende til uoppnåelige universitetsstillinger.
Forskerforum.
ISSN 0800-1715.
2007(9),
s. 32–33.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2006).
Anthropology of a Western Yogi: U-turn, friction, lineage.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2006).
The Indian New Age movement: a case of U-turn globalization?
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2005).
‘It is very scientific:’ Four paths to scientific legitimacy in the Indian New Age movement.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2005).
“Det er veldig vitenskapelig”: Vitenskap som kilde til legitimitet i den indiske New Age-bevegelsen.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2002).
Volatile violence: On Hindu-Muslim riots in India.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2002).
Reading newspapers in India.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2002).
Forestillingen om det ¿ordentlige¿ feltarbeid.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2002).
From Muslims to Dalits: Hindu nationalism seen from below, 1992-1997.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2001).
Kropp, klær og klasse i en nord-indisk storby.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2001).
Class and closure in public arenas.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2000).
Lokal sammenfiltring av kaste og klasse i en nordindisk storby.
-
Ruud, Arild Engelsen & Frøystad, Hanne Kathinka
(1999).
Varig fred i Kashmir?
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(1999).
From Muslims to Dalits: Changing salience of Otherness among upper-castes in an Uttar Pradesh suburb.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(1998).
Corruption and morality in Suburban India: an anthropological approach.
-
Ruud, Audun & Frøystad, Hanne Kathinka
(1997).
India og Pakistan endelig på talefot.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(1997).
Den seiglivede fremmedfrykten.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(1997).
Politisk kasteball.
3. verden magasinet X.
ISSN 0803-723X.
6(5).
-
Frøystad, Kathinka; Wollbraaten, Sofie Vega & Sen, Moumita
(2020).
Towards a self-reflected romantic hero: Representations of the romantic protagonist and his approach to women in Hindi films of the 2010s.
IKOS.
-
Kumar, Mukesh; Frøystad, Kathinka & Ghosh, Devleena
(2018).
The Saints Belong to Everyone: Liminality, Belief and Practices in Rural North India.
University of Technology, Sydney.
Vis sammendrag
Mewat is a cultural region in north India with a predominantly Meo Muslim population. Historically, the interaction of Hindu, Muslim and other religious groups has given the sharing of the region’s many shrines of Bhakti and Sufi saints a pluralistic character. From the 16th to the 19th centuries, these shared shrines and their saints reflected the world of middle-caste/class Meo Muslim peasants upon whom various service castes were dependent under the jajmāni (patron–client system). The Meos’ devotion to these saints was in line with the Bhakti and Sufi ideas that advocated the transcendence of caste and religious identities in favour of peasant values and devotional requirements.
However, the rise of nationalist and reform politics at the national level in the 20th century and its extension to Mewat led people to identify themselves as more Hindu or Muslim. In this thesis I explore the malleable nature of these religious boundaries and identities by tracing the history of two shared shrines of the 16th century Bhakti and Sufi saints, Laldas and Shah Chokha. I used ethnographic fieldwork and interviews with Hindu and Muslim individuals, as well as Meo oral folktales and folksongs performed by the Jogi and Mirasi bards and archival methods to explore the pre and post-religious reform eras.
Based on this data I argue that the Hindu and Islamic reform movements, the Arya Samaj and the Tablighi Jamaat respectively, came to define religious identity and practices in Mewat from the beginning of the 20th century. The Tablighi Jamaat movement led Meos to see themselves as a Sunni Muslim group, a change that unsettled traditionally shared religious sites and practices and created both visible and unvisible threats for Muslim individuals and
Abstract
2
groups who were still engaged in what most Meos considered as un-Islamic practices. In response, the more powerless social groups such as Meo and other Muslim women and the bards and minstrels of Jogi and Mirasi caste backgrounds responded with passive resistance.
In this study, I demonstrate that the contestation of previously shared religious sites is deeply rooted in the changing forms of the religious cultures among social-religious groups. The significance of this study is to show how, in the wake of religious reform, separatism and disputes, symbolic aspects of shared shrines undergo religious transformations, while marginalised groups employ strategies of passive resistance to maintain the expression of their shared faiths and beliefs.
-
-
Frøystad, Hanne Kathinka & Moss, Konrad Markus
(2017).
The creation and maintenance of a divided city: The case of Pondicherry.
Universitetet i Oslo.
-
Frøystad, Hanne Kathinka & Sharma, Bharti
(2017).
Diversity in Unity: Making Interfaith Marriages Work.
Institutt for kulturstudier og orientalske språk.
Vis sammendrag
This thesis concerns interfaith couples in India. It looks at their handling of their ritual/religious lives. Despite the differences that may emerge in interfaith marriages, this study tries to explain how interfaith couples create a common religious, spiritual and/or ritual platform in order to maintain their marriages. Ritual practices, festivals, God-belief, religious authorities, families, and gurus and saints are central topics showing their ritual engagement in their day-to-day lives. With a pressure from family and relatives, couples presented in this thesis, mainly discard the orthodoxy and rather share a mutual religious ground of inclusiveness to make their marriages work. The aim of the thesis is to show that the interfaith couples’ capability to maintain an interfaith dialogue is greater than previously understood.
-
-
Frøystad, Hanne Kathinka & Vikse, Amalie Meling
(2015).
Villain, Victin, Hero or Creep.
Universitetet i Oslo.
-
Frøystad, Kathinka & Dahl, Nina Bergheim
(2013).
To cut or not to cut? Female beauty among Sikh Jats in Punjab, India.
Universitetet i Bergen.
-
Frøystad, Kathinka & Budhathoki, Neeta
(2012).
Kamalari: Tharu girls in bonded labour (Kamalari) servitude in the era of post socio-cultural and political revolution in Nepal - A case study of Dang District.
Sosialantropologisk institutt.
-
Frøystad, Kathinka & Tollefsen, Silje Fjærestad
(2012).
'It's May Pole time': Public spectacles and Creole People at the Atlantic Coast of Nicaragua.
Sosialantropologisk institutt.
-
Frøystad, Kathinka & Berntsen, Maria Sørlie
(2011).
Challenging the gaze: the study of a socially conscious photographic initiative based in Dhaka, Bangladesh.
Universitetet i Bergen.
-
-
Hjelde, Aase Jeanette & Frøystad, Kathinka
(2009).
"everybody Wants to become Modern" Appropriating New Twchnology in Rural Rajasthan, India.
Universitetet i Bergen.
-
Iversen, Wenche & Frøystad, Kathinka
(2009).
"IT's a Woman's World"En studie av vennskap, valg og inntrykkskontroll blant unge IT-ansatte i indias nye middelklasse.
Universitetet i Bergen.
-
Uldbæk Stephan, Mari-Louise & Frøystad, Kathinka
(2009).
Mellom einskap og ulikskap. Eit Studium av unge politiske aktive ekailtibetanarar i India.
Universitetet i Bergen.
-
Stevnebø, Anette & Frøystad, Kathinka
(2009).
"All Progressive, Democratic & Patriotic Students Be United!" Performative aspekter ved studentpolitikk i Kathmandu, Nepal.
Universitetet i Bergen.
-
-
Rognes, Pål Henning & Frøystad, Kathinka
(2007).
Negotiating World Views: Christian Koyas and their Environment.
Masteravhandling.
-
Frøystad, Hanne Kathinka
(2000).
Beneath Hindu Nationalism: Caste, class and shifting faces of 'Hinduness' in a North Indian city.
7Letras.
Vis sammendrag
Hindunasjonalismen i India og dens skiftende fiendebilder er temaet for avhandlingen til Kathinka Frøystad. Ved å følge en gruppe høykastehinduer gjennom seks år, undersøkte hun hvordan skiftende politiske kontekster påvirket lokale fiendebilder.
Fra å markere avstand til muslimer i 1992, gikk høykastehinduene gradvis over til å markere avstand mot såkalte daliter (uberørbare). Dels skyldtes dette at hindunasjonalistenes mobilisering mot muslimer ble svekket parallelt med at lavkastene oppnådde økt politisk innflytelse. Frøystad hevder imidlertid at slike endringer først har forklaringskraft når de betraktes gjennom lokalsamfunnets øyne. Hoveddelen av avhandlingen diskuterer derfor lokale oppfatninger av politikk samt høykastehinduers samhandling med muslimer, lavkaster og uberørbare i dagliglivet.
Avhandlingens beskrivelse av samspillet mellom lokale hverdagsliv og politiske hendelser er forankret i et empirisk fokus på massemedier og et teoretisk fokus på kommunikasjons- og litteraturteori. Foruten å analysere et konkret case-studie, var hensikten med dette å utvikle et perspektiv på etnisitet og nasjonalisme som ikke bare fanger deres framvekst, men også tilfeller der deres intensitet varierer eller svekkes.
-
Ruud, Arild Engelsen & Frøystad, Hanne Kathinka
(1999).
Kashmir-konflikten.
NUPI.
ISSN 0801-9509.