-
Preston, Nora Stene
(2023).
Ultra-ortodokse jøder griper til våpen.
[Radio].
NRK radio, P2, Ekko.
-
Preston, Nora Stene
(2023).
Eritreisk påske.
[Avis].
Møre-Nytt.
-
Preston, Nora Stene
(2023).
Keli og Alysa krysset Atlanteren i religionenes navn.
[Avis].
Drammens Tidende.
-
Stene, Nora
(2023).
Jødiske foreldre om brit mila.
-
Stene, Nora
(2022).
Omskjæring- Et ritual som kommer med omkostninger.
-
Stene, Nora
(2022).
Hva hvis... Norske muslimer 22. og 23. juli 2011 - Undervisningsbasert forskning.
-
Endsjø, Dag Øistein; Stensvold, Anne; Endresen, Cecilie; Zorgati, Ragnhild Johnsrud; Havnevik, Hanna & Stene, Nora
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2022).
Religionsvitenskap er allerede på HF (Debattinnlegg fra faggruppen på religionsvitenskap, v. Anne Stensvold)
«Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap.».
Uniforum.
ISSN 1891-5825.
Vis sammendrag
DEBATT: Religionsvitenskap er allerede på HF
Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap, skriver professor i religionsvitenskap, Anne Stensvold.
Det er ganske oppsiktsvekkende at TFs nye dekan Anders Runesson går inn for at hans fakultet skal begynne å undervise i religionsvitenskap. Slik overser han fullstendig at religionsvitenskap allerede er et eget fag ved UiO – nemlig på HF.
Allerede i 1914 ble Wilhelm Schencke utnevnt som Norges første professor i religionsvitenskap – nettopp ved Det humanistiske fakultet på UiO. Det handlet om at teologiens normative utgangspunkt ikke kunne være utgangspunkt for det humanistiske studiet av religion som et menneskeskapt fenomen. For et universitetet som satser både på teologisk og humanistisk forskning, er det grunnleggende å opprettholde dette skillet. Når dekan Runesson slår fast at han «er ikke så glad i skillet mellom teologi og religionsvitenskap,» demonstrerer han viktigheten av nettopp å opprettholde dette skillet. Som han selv understreker, er teologer de som studerer visse religiøse tekster som «autoritative». Dette er noe fullstendig annet enn å studere religion som et kulturelt fenomen. Runesson viser med sitt utspill også hvordan hans kristne teologiske utgangspunkt er vanskelig å overføre til studiet av andre religioner, idet tekster som sådan ikke har samme autoritative posisjon i mange andre religiøse tradisjoner. Selv innen det religionsvitenskapelige studiet av kristendommen, ser man klart at tekster bare er én av mange faktorer som former menneskers tro og verdensbilder.
Runessons manglende evne eller vilje til å innse at teologi og religionsvitenskap er to helt forskjellige fag, demonstrerer også at TF ikke er i stand til å undervise i religionsvitenskap som en selvstendig disiplin. Om ikke de teologiske føringene helt klart holdes utenfor religionsvitenskapen, handler det ikke lenger om religionsvitenskap. I stedet blir alt teologi.
Runessons utspill plasserer seg i et mønster fra TF de siste årene, der både enkeltemner og hele program presenteres som noe annet enn det de nettopp er – teologiske. Av respekt både for studenter og for HF hvor religionsvitenskap hører til, burde følgelig TF klarere understreke den teologiske essensen i sitt studietilbud.
Runesson og andre på TF som stadig forsøker å blande sammen teologi og religionsvitenskap kan ikke late som om religionsvitenskap ikke allerede eksisterer som eget fag ved UiO. Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap.
Teologi er viktig for Universitetet i Oslo. Men TFs undervisning, som Runesson selv påpeker, handler primært om at man «utdanner prester», og kan ikke sammenblandes med det religionsvitenskapelige studiet av religion . For sin egen fagtradisjons skyld, burde TF i stedet kanskje heller rendyrke sitt teologiske studietilbud.
Akkurat som ved de andre universitetene, hører religionsvitenskap som et humanistisk fag hjemme på HF. Vi ser samtidig behovet for klarere å vise dette både overfor studenter og samfunnet generelt ved at religionsvitenskap kommer inn i navnet til instituttet der det holder til.
-
Stene, Nora
(2022).
Hva har religion med psykisk helse å gjøre?
-
Stene, Nora
(2022).
Presentasjon av filmen "The mission".
-
Stene, Nora
(2022).
Conversion Norway-style.
[Radio].
BBC World Service.
-
Stene, Nora
(2022).
"Når troen blir så sterk at man velger å konvertere".
[Internett].
nrk.no.
-
Stene, Nora
(2022).
Unge muslimar krev jamstilling og demokrati i religionens namn.
[Internett].
www.hf.uio.no/ikos/forskning/aktuelt.
-
Stene, Nora
(2021).
Students in the Research Process.
-
Stene, Nora
(2021).
Stadig flere kvinner er aktive i driften av moskeer.
[Avis].
Vårt land nettutgave.
-
Stene, Nora
(2021).
Ny rapport nyanserer bildet av mannsdominerte moskeer.
[Avis].
Vårt land nettutgave.
-
Stene, Nora
(2020).
Norgeshistorie: Religionspluralisme i dagens Norge.
[Radio].
N.R.K. P2.
-
Stene, Nora
(2020).
Tro og ting.
[Tidsskrift].
St. Olav katolsk kirkeblad.
-
Stene, Nora
(2020).
Kreativ tilrettelegging i forelesningssalen.
[Fagblad].
Eplilepsinytt. Tidsskrift for Norsk Epilepsiforbund.
-
Stene, Nora
(2019).
Immigration due to conversion or conversion as immigration strategy?
[Internett].
Norway Today.
-
Stene, Nora
(2019).
Contemporary attitudes towards male circumcision.
-
Stene, Nora
(2019).
Epilespi i arbeidslivet, som universitetsansatt.
[Internett].
Litteraturhuset Oslo/streamet.
-
Stene, Nora
(2018).
Julefeiring i Europa.
[Internett].
VG+ nett.
-
Stene, Nora
(2018).
Barnetro på sandgrunn.
[Avis].
Vårt Land.
-
Stene, Nora
(2018).
Jesu Kristi Kirke av de Siste Dagers Hellig; religion og humor.
-
Stene, Nora
(2018).
'Russisk valg rene paradis mot Egypt'.
[Avis].
Vårt Land.
-
Stene, Nora
(2018).
Prosjekt kollegaveiledning.
-
Stene, Nora
(2018).
Hvorfor er musikalen The Book of Mormon en braksuksess verden over?
-
Stene, Nora
(2017).
Konvertittene.
[Tidsskrift].
Magasinet Plot fra Dagens Perspektiv.
-
Stene, Nora
(2017).
The book of Mormon- introduksjon før framsyninga.
-
Stene, Nora
(2017).
The book of Mormon- introduksjon før framsyninga.
-
Stene, Nora
(2017).
The book of Mormon- introduksjon før framsyninga.
-
Stene, Nora
(2017).
The book of Mormon- introduksjon før framsyninga.
-
Stene, Nora
(2017).
The book of Mormon- introduksjon før framsyninga.
-
Stene, Nora
(2017).
Den ortodokse kirke: Et religionshistorisk blikk.
-
Stene, Nora
(2017).
Religiøse ledere: rabbinere i Norge.
-
Stene, Nora
(2017).
Det jødiske trossamfunn i Norge- Forskningsprosjekter.
-
Stene, Nora
(2017).
Religious Authority on the move: Converts embracing new authorities.
-
Stene, Nora
(2017).
Hvem er mormonene?
[Radio].
NRK P2, Verdibørsen.
-
Stene, Nora
(2017).
Forfølgelse basert på religionstilhørighet: Omgjøringsanmodninger.
-
Stene, Nora
(2017).
Egypts præsident lover at bygge landets største kirke.
[Avis].
Kristelig Daglad.
-
Stene, Nora
(2016).
NRK Nyhetsettermiddag - Pavens besøk i Sverige.
[Radio].
Norge.
-
Stene, Nora
(2016).
Asylsøkere og religiøs tilhørighet.
-
Stene, Nora
(2016).
Apostasi og konverteringer.
-
Stene, Nora
(2016).
Muslim migrants - Christian missionaries.
-
Stene, Nora
(2016).
Misjon i Midtøsten: å utvise solidaritet eller å bidra til stigmatisering?
-
Stene, Nora
(2015).
Barn i den koptisk-ortodokse kirken.
[Fagblad].
Apollon.
-
Stene, Nora
(2015).
Der søndagsskole er lederskole.
[Avis].
Dagen.
-
Stene, Nora
(2015).
Søndagsskole sikrer framtiden.
[Avis].
Vårt Land.
-
Stene, Nora
(2015).
Nye konvertitter.
[Radio].
NRK P2, Kulturhuset.
-
Stene, Nora
(2014).
Christian missionaries in Norway: Towards a typology.
-
Stene, Nora
(2014).
Årlig rituale: Ashura.
[Internett].
www.dagbladet.no.
-
Stene, Nora
(2014).
Samlingsdagen: Fredag som ukas spesielle dag for muslimer.
[Radio].
NRK P 1: Mellom himmel og jord.
-
Stene, Nora
(2014).
Å holde hviledagen hellig: Sabbetsfeiring.
[Radio].
NRK P 1: Mellom himmel og jord.
-
Stene, Nora
(2013).
"Flest kvinner som konverterer til islam".
[Radio].
NRK 1, Østlandssendingen.
-
Stene, Nora
(2013).
"Linda Alzaghari: Islam har gjort meg til et bedre menneske".
[Avis].
Aftenposten.
-
Stene, Nora
(2013).
"De andre fortellingene fra 22 juli markeringene".
[Internett].
religioner.no.
-
Stene, Nora
(2013).
Ritual Flexibility: A Case Study of the Use of Icons by Coptic Orthodox Christians in London.
-
Stene, Nora
(2013).
En nasjon i sorg - de andre historiene.
I Melgård, Marianne L. L. & Tørnby, Lise (Red.),
En nasjon i sorg - de andre historiene.
Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn.
-
Stene, Nora
(2012).
Fra muslim til kristen: Asylsøknader og konverteringsproblematikk.
-
Stene, Nora
(2012).
Et nytt blikk på religion og sekularisme.
Segl : katolsk årsskrift for religion og samfunn.
1,
s. 307–309.
-
Stene, Nora
(2012).
"Konverterer ofte på grunn av kjæresten".
[Avis].
Aftenposten Aften.
-
Stene, Nora
(2012).
"Overnaturlige tanker svinner ikke hen".
[Internett].
Forskning.no.
-
Preston, Nora Stene
(2010).
Kristen-muslimsk dialog. Refleksjoner rundt samarbeidet Mellomkirkelig Råd og Islamsk Råd Norge.
-
Preston, Nora Stene
(2010).
Rituelle markeringer: Religions- og livssynspolitiske utfordringer på bydelsnivå.
-
Stene, Nora
(2010).
"Gift på tross av tro".
[Avis].
Vårt Land.
-
Stene, Nora
(2010).
"De sa det ville bli farlig for meg. Rolf Groven med satirisk pavebilde".
[Avis].
Dagbladet.
-
Stene, Nora
(2009).
Religionpolitiske utfordringer i Norge: Foreløpige funn.
-
Stene, Nora
(2009).
"Religionshistoriker forteller om splittet katolsk miljø i Trondheim".
[Avis].
Adresseavisen.
-
Stene, Nora
(2009).
"Katolsk biskop avgår efter konflikt".
[Avis].
Svensk Dagen.
-
Preston, Nora Stene
(2008).
Dressed for dawa. Young women in the Islamic movement in Sweden.
Arv. Nordic Yearbook of Folklore.
ISSN 0066-8176.
64,
s. 215–218.
-
Stene, Nora
(2008).
Ekteskap og familierett i ulike religioner.
-
Stene, Nora
(2006).
Frafallsforbud også blant kristne.
[Avis].
Vårt Land.
-
Stene, Nora
(2005).
Ritualbegrepet i religionshistorisk forskning.
-
Stene, Nora
(2005).
Panelsamtale ved lanseringskonferanse for katolske studier, MF.
-
Stene, Nora
(2005).
Age as an Analytical Category in Comparative Religious Studies.
-
Stene, Nora
(2005).
"Religionsblanding vanskeligst for barna?".
[Avis].
Vårt Land.
-
Stene, Nora
(2004).
Når Gud bestemmer menuen: dietter bestemt av religion blant jøder og muslimer.
-
Preston, Nora Stene
(2003).
Kjønnsforskning, et paradigmeskifte.
-
Stene, Nora
(2003).
Kjønnsforskning: studier av kvinnerliv i Egypt.
-
Preston, Nora Stene
(2002).
Introduksjon til Islam.
-
Stene, Nora
(2001).
Bruk av ikoner i Kairo og i London. Fra hellig objekt til illustrasjon?
-
Stene, Nora
(2020).
Endring i det stille. Kvinner i drift og ledelse av norske moskeer.
Muslimsk Dialognettverk.
-
-
Preston, Nora Stene
(2005).
Engler i platåsko. Religiøs sosialisering av koptisk-ortodokse barn i London.
Unipub forlag.
Vis sammendrag
Barn av kirkeaktive koptisk-ortodokse foreldre lærer allerede fra barneårene hva det vil si å være kirkemedlem. Ofte intensiveres barnas religiøse sosialisering, fordi både familie og kirkesamfunn søker å fremme en religiøs gruppetilhørighet hos den yngste generasjon. Denne avhandlingen, som er et bidrag både til migrasjons/minoritetsforskning og til det voksende feltet barneforskning, tar opp hvordan koptiske barn i London bearbeider og uttrykker religiøs tilhørighet. Tilhørigheten fremtrer som mangefasettert, idet den opparbeides parallelt med tilpasning til ikke-koptiske omgivelser.
Avhandlingen viser at barn må sees som selvstendige, religiøse aktører, som bidrar både til endring og kontinuitet i den religiøse gruppen de tilhører. Analysen understreker samtidig hvordan barns handlingsrom var knyttet til bestemte forståelser av barndom. I kirken ble barn ansett å være �englelike�, og rituell renhet ble understreket. Barn var klar over den �englelikheten� voksne tilskrev dem, men mange ville gjerne kombinere denne med uttrykk for tilhørighet også til den engelske kultursfære. Fra deres ståsted var det fullt ut mulig å være �engler i platåsko�.
Avhandlingen bygger på et års feltarbeid i London, med barn som hovedinformanter. Arbeidet setter barn i fokus, som familiemedlemmer, som kirkemedlemmer og som deltagere i organisert religionsopplæring. Det kaster lys over oppvekst i et innvandrermiljø og over hittil lite kjente sider ved den koptisk-ortodokse kirkes tradisjon.