-
Stensvold, Anne
(2022).
"Aavitsland, Kristin B. og Line M. Bonde (red.) 2022. Tracing the Jerusalem Code. Vol. 1 The Holy City. Christian Cultures in Medieval Scandinavia (ca, 1100-1536).".
DIN - Tidsskrift for religion og kultur.
ISSN 1501-9934.
s. 171–173.
Vis sammendrag
Bokanmeldelse (norsk) Boken er på engelsk
-
Stensvold, Anne
(2022).
«Åndelighet uten trossamfunn. Refleksjoner om religionsundervisning og den nye læreplanen».
Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.
ISSN 0802-8214.
s. 12–20.
-
Endresen, Cecilie; Johannsen, Dirk; Frøystad, Kathinka; Stensvold, Anne; Ruud, Arild Engelsen & Trangerud, Hanne Amanda
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2022).
Jo, mange forsker på religion og politikk!
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Vis sammendrag
Jo, mange forsker på religion og politikk!
«Akademikeres manglende interesse for religionenes innflytelse på internasjonal samfunnsutvikling er påfallende», skriver teologen Trond Bakkevig 26. oktober.
Bakkevigs utspill er underlig. Religion og politikk er et stort, levende forskningsfelt. I Norge har akademikere beskjeftiget seg med temaer som de han nevner, i flere tiår, spesielt på religionsvitenskap og områdefagene. Bare fra vårt eget institutt kommer flere publikasjoner enn vi rekker å lese. Religion og politikk dukker opp i flere humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.
Lesere som ønsker forskningsbasert kunnskap om religion og politikk, og ikke kan studere emner som «religion and politics» hos oss, anbefales Google Scholar. (Et enkelt søk for eksempel på «Trump + Evangelicals» eller «Putin + Orthodox Church» gir godt over 20.000 treff hver.)
Skulle Bakkevig ha lyst til å få bedre kjennskap til UiOs omfattende forskning på feltet, er han hjertelig velkommen til å ta kontakt.
Cecilie Endresen, førsteamanuensis, Kathinka Frøystad, professor, Dirk Johannsen, professor, Arild Engelsen Ruud, professor, Anne Stensvold, professor, Alp Eren Topal, postdoktor, Hanne Trangerud, stipendiat, Ragnhild Zorgati, førsteamanuensis
v/Humanistisk fakultet, Universitetet i Oslo, tilknyttet forskningsnettverket Religion and Politics (RelPol), Institutt for kulturstudier og orientalske språk
-
Endsjø, Dag Øistein; Stensvold, Anne; Endresen, Cecilie; Zorgati, Ragnhild Johnsrud; Havnevik, Hanna & Stene, Nora
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2022).
Religionsvitenskap er allerede på HF (Debattinnlegg fra faggruppen på religionsvitenskap, v. Anne Stensvold)
«Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap.».
Uniforum.
ISSN 1891-5825.
Vis sammendrag
DEBATT: Religionsvitenskap er allerede på HF
Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap, skriver professor i religionsvitenskap, Anne Stensvold.
Det er ganske oppsiktsvekkende at TFs nye dekan Anders Runesson går inn for at hans fakultet skal begynne å undervise i religionsvitenskap. Slik overser han fullstendig at religionsvitenskap allerede er et eget fag ved UiO – nemlig på HF.
Allerede i 1914 ble Wilhelm Schencke utnevnt som Norges første professor i religionsvitenskap – nettopp ved Det humanistiske fakultet på UiO. Det handlet om at teologiens normative utgangspunkt ikke kunne være utgangspunkt for det humanistiske studiet av religion som et menneskeskapt fenomen. For et universitetet som satser både på teologisk og humanistisk forskning, er det grunnleggende å opprettholde dette skillet. Når dekan Runesson slår fast at han «er ikke så glad i skillet mellom teologi og religionsvitenskap,» demonstrerer han viktigheten av nettopp å opprettholde dette skillet. Som han selv understreker, er teologer de som studerer visse religiøse tekster som «autoritative». Dette er noe fullstendig annet enn å studere religion som et kulturelt fenomen. Runesson viser med sitt utspill også hvordan hans kristne teologiske utgangspunkt er vanskelig å overføre til studiet av andre religioner, idet tekster som sådan ikke har samme autoritative posisjon i mange andre religiøse tradisjoner. Selv innen det religionsvitenskapelige studiet av kristendommen, ser man klart at tekster bare er én av mange faktorer som former menneskers tro og verdensbilder.
Runessons manglende evne eller vilje til å innse at teologi og religionsvitenskap er to helt forskjellige fag, demonstrerer også at TF ikke er i stand til å undervise i religionsvitenskap som en selvstendig disiplin. Om ikke de teologiske føringene helt klart holdes utenfor religionsvitenskapen, handler det ikke lenger om religionsvitenskap. I stedet blir alt teologi.
Runessons utspill plasserer seg i et mønster fra TF de siste årene, der både enkeltemner og hele program presenteres som noe annet enn det de nettopp er – teologiske. Av respekt både for studenter og for HF hvor religionsvitenskap hører til, burde følgelig TF klarere understreke den teologiske essensen i sitt studietilbud.
Runesson og andre på TF som stadig forsøker å blande sammen teologi og religionsvitenskap kan ikke late som om religionsvitenskap ikke allerede eksisterer som eget fag ved UiO. Like lite som filosofi kan opprette parallelle kurs i idéhistorie eller sosiologi, kan teologene ved TF starte kurs som prøver å imitere hva som allerede finnes på religionsvitenskap.
Teologi er viktig for Universitetet i Oslo. Men TFs undervisning, som Runesson selv påpeker, handler primært om at man «utdanner prester», og kan ikke sammenblandes med det religionsvitenskapelige studiet av religion . For sin egen fagtradisjons skyld, burde TF i stedet kanskje heller rendyrke sitt teologiske studietilbud.
Akkurat som ved de andre universitetene, hører religionsvitenskap som et humanistisk fag hjemme på HF. Vi ser samtidig behovet for klarere å vise dette både overfor studenter og samfunnet generelt ved at religionsvitenskap kommer inn i navnet til instituttet der det holder til.
-
Stensvold, Anne
(2021).
Kvinner, kristendom og reproduktive rettigheter. Om hvordan tidligere erkefiender utfordrer internasjonal helsepolitikk.
Kirke og kultur.
ISSN 0023-186X.
126(3),
s. 201–208.
-
Stensvold, Anne
(2020).
Anne Stensvold: Global Kristendom. En samtidshistorie. Av Vebjørn Horsfjord, Sven Thore Kloster, Gina Lende, Ole Jacob Løland, Universitetsforlaget 2019.
DIN - Tidsskrift for religion og kultur.
ISSN 1501-9934.
1-2,
s. 161–165.
-
Stensvold, Anne
(2020).
Looking at childbirth after the Protestant Reformation in Norway.
I Pedrucci, Giulia (Red.),
Maternitá e monoteismi Motherhood(s) and monotheisms.
Edizioni Quasar.
ISSN 978-88-7140-995-5.
s. 87–100.
-
Stensvold, Anne
(2019).
Da gud ble mann. .
Klassekampens Bokmagasin.
s. 10–10.
-
Stensvold, Anne
(2017).
Abort og etikk. Menneskesyn.
Intermedicos.
3,
s. 4–5.
-
Stensvold, Anne
(2017).
Concluding remarks.
I Stensvold, Anne (Red.),
Religion, State and the United Nations: Value Politics.
Routledge.
ISSN 9781317382584.
s. 185–190.
-
Stensvold, Anne
(2016).
The United Nations - What has religion got to do With it?
London School of Economics.
-
Stensvold, Anne
(2015).
Hva er religion, og hva har det med feminisme å gjøre?
Føniks.
2,
s. 13–15.
-
Stensvold, Anne & Thorstensen, Erik
(2015).
How to Make Sense of a Constitutional Monarchy?
-
Stensvold, Anne
(2013).
Islamistene som kapret revousjonen.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Stensvold, Anne
(2013).
En ny religiøs tidsalder?
Fri tanke.
ISSN 1500-3388.
s. 52–56.
-
Lorentzen, Petter Nordgaard; Søvik, Atle Ottesen; Davidsen, Bjørn Are & Stensvold, Anne
(2013).
Mener kristne er ureflekterte.
[Avis].
Vårt Land.
-
Endresen, Cecilie; Stensvold, Anne & Frydenlund, Iselin
(2012).
Et vitenskaplig studium av religion.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
s. 7–7.
Vis sammendrag
Debatten om religionsfaget gjør det naturlig å fremheve at religionshistorie/religionsvitenskap er et ikke-konfesjonelt universitetsfag. Her studeres religion som et menneskeskapt kulturprodukt og et historisk faktum. Studiet av religion er altså studiet av et sammensatt sosialt og kulturelt fenomen og kan derfor ikke reduseres eller forvises til ”litteratur” eller ”historie”. I stedet kreves en global, sammenlignende tilnærming. Religionshistorikere ser det ikke som sin oppgave å vurdere sannhetsgehalten i religionenes verdensbilde eller vurdere forskjellige former for religiøs etikk. Som fagfolk etterstreber vi en profesjonell distanse til vårt studieobjekt, der ens personlige livssyn, normer, sympatier og motvilje settes i parentes. Slik studerer vi religion som en spesiell form for kultur som er uløselig sammenknyttet med bl.a. historiske, sosiale, kulturelle og politiske prosesser. At religion ikke bare er en privatsak, tro eller fantasi, men også kan være en kilde til identitet med en politisk slagside burde de fleste nå ha fått med seg. Uavhengig av personlig tro eller ikke-tro, er det et uomtvistelig faktum at de fleste mennesker i verden fortsatt har og utøver religion, enten man liker det eller ei. Det er dette vi studerer på religionshistorie, og det er denne kunnskapen vi mener bør formidles i et ikke-konfesjonelt religionsfag i norsk skole.
-
-
Stensvold, Anne
(2011).
Valerio Salvatore Severino: La religione di questo mondo in Raffaele Pettazzoni.
Numen.
ISSN 0029-5973.
58,
s. 147–151.
-
Stensvold, Anne
(2010).
Anne-Karina Hermkens, Willy Jansen and Catrin Notermans (eds.) Moved by Mary. The power of pilgrimage in the modern world.
Nordic Journal of Religion and Society.
ISSN 0809-7291.
23(1),
s. 87–88.
-
-
Stensvold, Anne
(2009).
Hijab hører ikke hjemme i politiet.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Stensvold, Anne
(2009).
Jomfru Maria.
[Radio].
Verdibørsen NRK P2.
-
Stensvold, Anne
(2009).
Jomfru Maria.
[Radio].
Musikk antikk NRK P2.
-
Stensvold, Anne
(2008).
Religion møter politikk.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Stensvold, Anne
(2008).
Gud, hvermann og politikk.
[Avis].
Drammens tidende.
-
Stensvold, Anne
(2008).
En historisk enighet.
[Avis].
Morgenbladet.
-
-
Stensvold, Anne
(2005).
Typisk norsk å vere med i trussamfunn.
[Avis].
Vårt Land.
-
Stensvold, Anne
(2005).
Religious education in public schools: the case of Norway.
-
Stensvold, Anne
(2004).
Kampen om kvinnekroppen.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
Stensvold, Anne
(2004).
From monopoly to pluralism: religious developments in Norway from 1850 to 2004.
-
Stensvold, Anne
(2003).
Med gud på laget.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
Stensvold, Anne
(2003).
Helgenkåring.
[Radio].
NRK P1.
-
Stensvold, Anne
(2003).
Tradisjon og respekt.
[Avis].
Vårt Land.
-
Stensvold, Anne
(2003).
Power to the people: How mass media challenges the authority of the pope.
-
Stensvold, Anne
(2003).
On whose authority? Religious change in modern Catholicism.
-
Stensvold, Anne
(2002).
Hvorfor ta sitt eget liv?
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
-
Stensvold, Anne
(2001).
Hjertebildets vekst og fall - en analyse av et katolsk Jesus-bilde.
-
Stensvold, Anne
(1999).
Antisemittisme på norsk.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Eriksen, Anne; Stensvold, Anne & Amundsen, Arne Bugge
(1999).
Italiensk folkereligiøsitet - to moderne helgener.
Vis sammendrag
Utstilling basert på feltarbeid i Italia. Utstillingen er del av et
større, tverrfaglig forskningsprosjekt omkring katolisisme og
modernitet.
-
Stensvold, Anne & Groth, Bente
(1998).
Det nye kristendomsfaget.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Stensvold, Anne
(1997).
"MMMMs magikonferanse på Solstrand. En kritikk".
Myte, magi og mirakel i møte med det moderne.
ISSN 0807-1772.
2.
-
Stensvold, Anne
(1997).
Den ulykkelige prinsessen.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
-
Stensvold, Anne
(1996).
Religion og identitet; norskhet og kristendom.
SiC!.
ISSN 0806-7155.
-
Stensvold, Anne
(1995).
Vin, brennevin og norsk kristendom.
SiC!.
ISSN 0806-7155.
-
Stensvold, Anne
(1993).
Når TV koplar religion og vald.
Syn og Segn.
ISSN 0039-7717.
-
-
-
Stensvold, Anne
(1992).
Religion in Television. A view on NRK television from 4th to 10th of March 1989.
Universitetet i Bergen.
-
Stensvold, Anne
(1986).
Sacred Communication. A semiotic analysis of the Mass.