Čállosat- Isak Saba álbmotmuitočoakkáldat/Optegnelser - Isak Sabas folkeminnesamling

Boken Čállosat - Isak Saba álbmotmuitočoakkáldat er en kildeutgivelse utgitt av Scandinavian Academic Press (SAP).

Bok med rød innbinding, på forsiden står det "Opptegnelser. Isak Saba. Folkeminnesamling" på norsk og samisk. Foto av boken.

Den er et resultat av et samarbeid mellom Norsk folkeminnelag (NFL), Norsk Folkeminnesamling (NFS) og  Isak Saba-senteret i Nesseby. Det er en parallelltekstutgave på samisk og norsk, i den språkform fortellingene ble fortalt Isak Saba (1875-1921)på tidlig 1900-tall og deretter oversatt av ham selv.  Boken er rettet mot et allment kulturhistorisk interessert publikum med ønske om å spre kunnskapen om varangersamisk og skoltesamisk immateriell kulturarv.

Originalmaterialet befinner seg i tradisjonsarkivet Norsk Folkeminnesamling, IKOS, UiO.

Innledningen er skrevet av kulturhistoriker Line Esborg, IKOS, Universitetet i Oslo. Etterordet er skrevet av de finske språkviterne Marko Jouste, Markus Juutinen og Miika Lehtinen, Oulu universitet, Finland.

Publisert 15. mai 2019 13:25 - Sist endret 29. des. 2021 10:20