Norsk Folkeminnesamling nettverksmøte

Er du interessert i Norsk Folkeminnesamling? Velkommen til årets første nettverksmøte. Åpent for alle.

Velkommen til første nettverksmøte for Norsk Folkeminnesamling. Moltke Moe (1859-1913) og hans private samlinger var grunnstammen i opprettelsen av Norsk Folkeminnesamling.

Vi har denne sensommeren etablert Norsk Folkeminnesamlings Nettverksmøter.

Ønsket er at alle som arbeider med Norsk Folkeminnesamling (NFS), har ønske om å arbeide med samlingen, jobber med prosjekter med relevans for samlingen (som digital humaniora) eller på annen måte føler en tilknytning til samlingen skal kunne møtes. Den som har lyst får altså være med. Spre gjerne informasjon om nettverket til aktuelle deltagere.

Formålet, dette skal vi sammen utvikle videre, er å bli kjent med hverandres prosjekter, utveksle erfaringer og ideer, lese tekster og utvikle fremtidige prosjekter. Slik vil vi videreutvikle og synliggjøre det arbeidet som gjøres i relasjon til NFS.

Planen er å holde tre-fire møter pr. semester.

Dagsorden for møte 21. okt

• Vi blir kjent med hverandre og aktuelle prosjekter.
  • Forskningsarkivar Fredrik Skott ved Institutet för språk och folkeminnen i Göteborg er på gjesteforskeropphold i Oslo. Han vil innlede om sin virksomhet.
  • Professor (litteraturvitenskap) Mats Malm fra Institutionen för litteratur, idéhistoria & religion ved Göteborg Universitet er likeledes på besøk i Oslo og vil fortelle om sine prosjekter.
  • De to nye stipendiatene på prosjektet Museum: A Culture of copies;Janne Werner Olsrud og Johanna Iranowska presenterer sine prosjekter
  • Nyansatt postdok Kristina Skåden forteller om sitt prosjekt Digital Mapping: Transforming Folklore Collections and Knowledge Production, or not?
  • Videre planer

Velkommen!