Else Ryen

Associate Professor Emerita
Image of Else Ryen
Norwegian version of this page
Phone +47-22854296
Username
Visiting address Henrik Wergelands hus Niels Henrik Abels vei 36 0313 OSLO
Postal address ILN Pb. 1102 Blindern 0317 Oslo

Publications

  • Ryen, Else & Svendsen, Bente Ailin (2020). Bilingualism and Multilingualism in Primary Education (Norway). Bloomsbury Education and Childhood Studies. ISSN 2514-6440. doi: 10.5040/9781350996311.0005. Full text in Research Archive
  • Svendsen, Bente Ailin; Ryen, Else & Ims, Ingunn Indrebø (2020). Flerspråklighet i skolen: Forskningsstatus og data fra "Ta tempen på språket!" og "Rom for språk?". In Kulbrandstad, Lars Anders & Steien, Guri Bordal (Ed.), Språkreiser : festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020. Novus Forlag. ISSN 9788283900422. p. 259–285.
  • Johannesen, Lasse Morten & Ryen, Else (2019). Pasienters synlighet og medvirkning i vaktskifterapporter. In Hellesø, Ragnhild & Olsen, Rose Mari (Ed.), Digitalisering i sykepleietjenesten – en arbeidshverdag i endring. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-63264-9. p. 33–47. doi: https:/doi.org/10.23865/noasp.71. Full text in Research Archive
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Ryen, Else (2018). Hvordan læres et andrespråk? Overordnete perspektiver. In Gujord, Ann-Kristin Helland & Randen, Gunhild Tveit (Ed.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202584702. p. 27–51.
  • Palm, Kirsten & Ryen, Else (2018). Kartlegging for tilrettelegging. In Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (Ed.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2350-3. p. 219–236.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2015). Tidlig flerspråklighet - myter og realiteter. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 30(1-2), p. 195–217. Full text in Research Archive
  • Ryen, Else & Tonne, Ingebjørg (2015). Norske grammatikkarbeider med et andrespråksperspektiv – en oversikt. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 30(1-2), p. 40–76. Full text in Research Archive
  • Palm, Kirsten & Ryen, Else (2014). Vurdering av andrespråksinnlærere - en utfordring for skolen. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(1). doi: 10.5617/adno.1099. Full text in Research Archive
  • Ryen, Else (2012). Noen betraktninger om gammel ost, kaffe pause, norsk-amerikansk og pakistansk-norsk. In Røyneland, Unn & Enger, Hans-Olav (Ed.), Fra holtijaR til holting. Språkhistoriske og språksosiologiske artikler til Arne Torp på 70-årsdagen. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-704-6. p. 291–304.

View all works in Cristin

  • Selj, Elisabeth & Ryen, Else (2019). Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-61583-3. 304 p.
  • Ryen, Else & Standnes, Gro (2014). NAFO - 10 år for flerkulturell barnehage og skole. Oplandske Bokforlag. ISBN 978-82-7518-226-3. 185 p.
  • Ryen, Else & Johannesen, Lasse Morten (2014). Grunnbok i helsenorsk. Språk og kommunikasjon for fremmedspråklig helsepersonell. Arbeidsbok. Læremiddelforlaget. ISBN 978-82-92284-90-2. 51 p.
  • Ryen, Else & Johannesen, Lasse Morten (2014). Grunnbok i helsenorsk. Språk og kommunikasjon for fremmedspråklig helsepersonell. Læremiddelforlaget. ISBN 978-82-92284-91-9. 164 p.
  • Golden, Anne; Mac Donald, Kirsti & Ryen, Else (2014). Norsk som fremmedspråk Grammatikk. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02317-5. 302 p.

View all works in Cristin

  • Svendsen, Bente Ailin; Ryen, Else; Ims, Ingunn Indrebø; Goodchild, Samantha; Lamb, Gavin Mitchell & Røyneland, Unn [Show all 10 contributors for this article] (2023). Language and youth in Norway – practices, spaces and representations.
  • Ryen, Else (2019). Språkutviklende arbeidsmåter.
  • Ryen, Else (2019). Modellering og skriving av tekster.
  • Mac Donald, Kirsti & Ryen, Else (2019). Strukturer i målspråk og morsmål. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-61583-3. p. 201–232.
  • Ryen, Else & Palm, Kirsten (2019). Kartlegging av språklige og faglige ferdigheter hos elever fra språklige minoriteter. In Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Ed.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-61583-3. p. 40–53.
  • Persen, Sissel & Ryen, Else (2019). Lesing og skriving på tvers av fag. Dekonstruksjon av tekster.
  • Ryen, Else (2019). Utvikling av skriftspråklige ferdigheter.
  • Ryen, Else (2019). Fokus på tale, skrift og grammatikk i andrespråksopplæring for voksne.
  • Johannesen, Lasse Morten; Hellesø, Ragnhild & Ryen, Else (2018). Innhold og språkbruk i journaler forfattet av sykepleiere med norsk som andrespråk og norsk som førstespråk.
  • Ryen, Else (2018). "Da jeg kommet til Norge jeg har begente å lære norsk": Hva kan feil fortelle om voksnes språk og språkutvikling?
  • Ryen, Else (2018). Språk og språkundervisning i norsk skole - med vekt på norsk som andrespråk.
  • Ryen, Else (2018). Utvikling av andrespråket. Teoretiske og didaktiske perspektiver.
  • Ryen, Else (2018). Hva kjennetegner utviklingen av et andrespråk, muntlig og skriftlig?
  • Ryen, Else (2018). Uten norsk og ny på skolen - norsk som andrespråk.
  • Ryen, Else (2018). Hvorfor er det viktig å ha kompetanse i norsk som andrespråk?
  • Ryen, Else (2017). Kartlegging av andrspråkselevers språklige og faglige forutsetninger .
  • Ryen, Else (2017). Språklig variasjon i et flerkulturelt Norge.
  • Svendsen, Bente Ailin; Ims, Ingunn Indrebø & Ryen, Else (2017). Er elevenes flerspråklighet synlig i skolen? En presentasjon av skoleundersøkelsen “Rom for språk?” .
  • Ryen, Else (2017). Hvorfor er det viktig for voksenlærere å ha kompetanse i norsk som andrespråk? Hva må de kunne?
  • Ryen, Else (2017). kartlegging av ferdigheter og undervisning i norsk for nyankomne minoritetsspråklige elever.
  • Ryen, Else (2017). Kartlegging av språklige og faglige ressurser.
  • Ryen, Else (2017). Grammatikk i andrespråksopplæringa.
  • Ryen, Else (2017). Utvikling av skrivekompetanse i norsk for voksne innvandrere.
  • Johannesen, Lasse Morten & Ryen, Else (2017). Hvordan står det til? En analyse av innhold og språkbruk i journalnotater forfattet av sykepleiere med norsk som andrespråk.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2016). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer.
  • Ryen, Else (2016). Grammatikk i andrespråksopplæringen.
  • Ims, Ingunn Indrebø; Ryen, Else & Svendsen, Bente Ailin (2016). "Rom for språk?".
  • Ryen, Else (2016). Flerspråklig utvikling - noen myter og realiteter.
  • Ryen, Else (2016). Morsmål og norsk som andrespråk. Elevers bruk og tilegnelse av norsk i et sammenlignende perspektiv.
  • Ryen, Else (2015). Morsmål og målspråk. Kontrastive perspektiver.
  • Ryen, Else (2015). Begrepet literacy - hva rommer det, og trenger vi det? Forelesning for ansatte ved HiOA.
  • Ryen, Else (2015). Eleven som språkekspert.
  • Ryen, Else (2015). Norsk i alle fag.
  • Ryen, Else (2015). Den språklige utfordringen.
  • Ryen, Else (2015). Anmeldelse: Kari Mari Jonsmoen & Marit Greek (red.): Språkmangfold i utdanningen. Refleksjon over pedagogisk praksis. Gyldendal akademisk 2015. Bedre skole, Utdanningsforbundet. Nr. 4 – 2015. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Ryen, Else (2015). Anmeldelse:Camilla Bjørke, Magne Dypedahl, Gro Anita Myklevold (red.): Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk 2014. Bedre Skole, Utdanningsforbundet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2015). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
  • Palm, Kirsten & Ryen, Else (2015). Nyttig kartleggingsverktøy Kartleggingsverktøy viser tydelig hvor komplekst det er å tilegne seg et nytt språk. . [Internet]. http://www.hioa.no/Aktuelle-saker/Nyttig-kartleggingsverktoe.
  • Ryen, Else (2015). Andrespråkstilegnelse og språklæring i faglig kontekst.
  • Ryen, Else (2015). Strategier for styrking av studenters / elevers literacy.
  • Ryen, Else (2015). Språklige utfordringer i profesjonsstudier.
  • Palm, Kirsten & Ryen, Else (2015). Kartlegging av andrespråksferdigheter - utfordringer for skolen.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2015). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2015). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
  • Ryen, Else (2015). Språkvariasjon i et flerkulturelt Norge.
  • Ryen, Else (2015). Språk og språklig variasjon i et flerkulturelt Norge.
  • Ryen, Else (2015). Hva er godt nok norsk? En presentasjon av kartleggingsverktøyet Språkkompetanse i grunnleggende norsk.
  • Ryen, Else (2015). Hva er det særskilte i særskilt språkopplæring?
  • Ryen, Else (2014). NAFO 10 år. Tilrettelegging for bedre læring og større deltakelse blant språklige minoriteter. In Ryen, Else & Standnes, Gro (Ed.), NAFO - 10 år for flerkulturell barnehage og skole. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-226-3.
  • Ryen, Else (2014). Ta tempen på språket!
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
  • Palm, Kirsten & Ryen, Else (2014). Kartlegging av andrespråkskompetanse - utfordringer for skolen.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet. Muligheter og utfordringer for barnehagen.
  • Svendsen, Bente Ailin & Ryen, Else (2014). Ta tempen på språket! Forskningskampanjen 2014.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Flerspråklighet i barnehagen.
  • Ryen, Else (2014). Språklig mangfold og læring. Anmeldelse: Vibeke Bjarnø, Mette Elisabeth Nergård, Finn Aarsæther: Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. Gyldendal Akademisk. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Ryen, Else (2014). Kartlegging av elevers grunnleggende ferdigheter.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet: muligheter og utfordringer for barnehagen.
  • Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet: muligheter og utfordringer for barnehagene.
  • Ryen, Else (2014). Språklæring i fagene.
  • Gedde, Tone Greve & Ryen, Else (2014). Godt nok norsk? - språkkrav for sykepleierstudenter.
  • Ryen, Else (2014). Vurdering av flerspråklige barns kompetanse: verktøy og tiltak.
  • Golden, Anne; Lane, Pia ; Lanza, Elizabeth; Ryen, Else; Simonsen, Hanne Gram & Svendsen, Bente Ailin (2013). Finn fem feil i debatten om tospråklighet. Aftenposten Innsikt. ISSN 1890-6931.
  • Golden, Anne; Lane, Pia ; Lanza, Elizabeth; Ryen, Else; Simonsen, Hanne Gram & Svendsen, Bente Ailin (2013). Bred enighet i internasjonal forskning om fordeler ved tospråklighet. Aftenposten Innsikt. ISSN 1890-6931.
  • Ryen, Else (2013). Kompleksitet og nøyaktighet. Skriftlig produksjon på et andrespråk innenfor en faglig kontekst.
  • Ryen, Else (2013). Kartlegging - Språkkompetanse i grunnleggende norsk.
  • Ryen, Else (2013). Språklæring i fagene.
  • Ryen, Else (2013). Norskkompetanse - liv eller død.
  • Ryen, Else (2013). Leger, autorisasjon og språkkrav.
  • Gedde, Tone Greve & Ryen, Else (2013). Skriftlig produksjon på et andrespråk innenfor en faglig kontekst.
  • Ryen, Else (2013). Utvikling av språklige og faglige ferdigheter.
  • Ryen, Else (2013). Noen grammatiske emner i kontrastivt perspektiv.
  • Ryen, Else (2013). Andrespråksopplæring og kartlegging av språklige ferdigheter.
  • Ryen, Else (2012). Akademisk skriving på norsk.
  • Ryen, Else (2012). Norsk språk i et kontrastivt perspektiv.
  • Ryen, Else (2012). Tospråklighet i fagene.
  • Selj, Elisabeth & Ryen, Else (2012). Andrespråksskriving i yrkesfag.
  • Ryen, Else (2012). Norsk grammatikk i kontrastivt perspektiv.
  • Ryen, Else (2012). Ny læreplan - nye mål.
  • Ryen, Else (2012). Andrespråksforskning. Andrespråksundervisning / Fremmedspråksundervisning.
  • Ryen, Else (2012). Passiv i norsk. Struktur og bruk.
  • Ryen, Else (2012). Det-setninger i norsk.
  • Ryen, Else (2012). Språkregler til besvær. Skriving av sammensatte ord i norsk - og de andre skandinaviske språkene.
  • Ryen, Else (2012). Læreplaner i endringer.
  • Svendsen, Bente Ailin; Ryen, Else & Lexander, Kristin Vold (2015). Ta tempen på språket! Norges forskningsråd. ISSN 978-82-12-03397-9.

View all works in Cristin

Published Dec. 14, 2010 3:13 PM - Last modified Nov. 30, 2020 3:54 PM

Projects

No ongoing projects