Litterært instituttseminar

Tidligere

Tid og sted: , Møterom 536, HW

Vi har invitert Espen Stueland til å ta utgangspunkt i den essayistiske boka Historien med eller uten kropp? som utkom på forlaget House of Foundation i 2023.

Tid og sted: , HW 536

I år udkommer den første engelsksprogede akademiske antologi om multikunstneren Sjón (Sigurjón Birgir Sigurðsson). Gitte Mose, som er blandt tre redaktører, forteller om utgivelsen på litterært instituttseminar.

Tid og sted: , HW 536

Anne Sigrid Refsum (NTNU) har nylig levert Norges første PhD-avhandling om skillingsviser. Nå kommer hun til litterært instituttseminar for å presentere forskningen sin.

Tid og sted: , Seminarrom 4, Sophus Bugge

Professor emeritus Arnfinn Bø-Rygg gjester instituttet vårt denne måneden.

Tid og sted: , HWH Multiling møterom 421

Åshild Aspøy er doktorgradsstipendiat i nordisk litteratur ved ILN. I november presenterer hun sitt avhandlingsprosjekt om 1700-talls-poeten C. M. Bellman.

Tid og sted: , HW 536

I oktober gjester Duun-forsker Einar Vannebo vårt litterære instituttseminar.

Tid og sted: , HW 536

Eveline Kilian (Prof. Dr. HU Berlin) is visiting the Department of Linguistics and Scandinavian Studies, and in this seminar she will present her reading of Hilary Mantel's memoir Giving up the Ghost (2003). Mantel's book is published in Norwegian this autumn.

Tid og sted: , HW536

Gjesteforsker ved ILOS, Camilo Gomide Cavalcanti Silva (Universitetet i Sao Paulo), presenterer PhD-prosjektet sitt for oss i mai.

Tid og sted: , HW536

Guðrun í Jákupsstovu (University of Bern) is a PhD Candidate in the project “The Beach in the Long Twentieth Century”. This spring she is a guest researcher at ILN and on April 20th she will present her project.

Tid og sted: , HW536

I august i fjor ble boka Litteraturkanon i norskfaget - historiske liner, aktuelle utfordringar utgitt i LNU-serien på Fagbokforlaget. I april presenterer én av forfatterne, Torill Steinfeld, boka for oss på litterært instituttseminar.

Tid og sted: , HW536

Ronny Spaans er tilsett som fyrsteamanuensis i nordisk litteratur ved ILN, UiO frå 1. mars i år. 23.3. presenterer han forskninga si for oss.

Tid og sted: , HW225

Henrik Wehmeier is a postdoctoral researcher at the University of Hamburg. On Friday March 3rd (not Thursday this time) he will present the interdisciplinary research project "Poetry in the Digital Age".

Tid og sted: , HW536

Giuliano D'Amico, førsteamanuensis ved Senter for Ibsenstudier, presenterer sin nyeste forskning for oss.

Tid og sted: , HW536

I denne præsentationen vil Troels Obbekær, gæste PhD på nordisk litteratur, fortelle om sit ph.d.-projekt, der foreløbig hedder ”Protest og pral. Sted og identitet i dansk ghettorap 2001-2024”.

Tid og sted: , HWH536

Ellen Rees har hatt en raptus i sommer og sittet og lest franske og danske vaudeviller og andre lettbeinte komedier. Basert på dette materialet vil hun nå demontere to myter om Ibsen og fortelle om to «funn». Velkommen til litterært instituttseminar onsdag 16. november kl. 14.15!

Tid og sted: , HWH536

Ann-Katrine Schmidt Nielsen vil præsentere sit postdoc-projekt ”Stories of War and Refuge. Imagining Futures in Afghan Exile Art”.

Tid og sted: , HW210

Linnea Eirin Timmermann Buerskogen fortæller om sit PhD-projekt ved Center for Ibsen-Studier.

Tid og sted: , HW210

Cathrine Bjerknes vil fortælle om sit postdoc-projekt tilknyttet projektet "Medborgerskap uten skam" på ILN.

Nærmere information følger.

Tid og sted: , HW210

Jill Locke will introduce her concept of unashamed citizenship (2016) through the case of young women desegregating US schools and extend it to the global climate strike led by Greta Thunberg. She uses her concept of "unashamed citizenship" to re-read young women's activism as deeply connected, intergenerational, and complex struggle rather than the special properties of "girl power" with its tropes and memes of girls' special vision and social power.

Tid og sted: , HW210

Hvilke utfordringer støter man på når man skal gjendikte norsk økopoesi til engelsk? Kathleen Maris Paltrineri, forfatter og gjendikter fra Iowa, vil snakke om sin praksis som gjendikter, om etikk og ansvar ved oversettelse og om gleden over oppfinnsomt språk og poetisk eksperimentering. Hun deler noen dikt hun har oversatt og diskuterer oversettelsesstrategier for disse diktene. Dette blir en tospråklig diskusjon på skandinavisk og engelsk.