Norskfagets kanon

I august i fjor ble boka Litteraturkanon i norskfaget - historiske liner, aktuelle utfordringar utgitt i LNU-serien på Fagbokforlaget. I april presenterer én av forfatterne, Torill Steinfeld, boka for oss på litterært instituttseminar.

Bildet kan inneholde: gest, font, tilpasning, tommel, terrestrisk plante.

I presentasjonen vil Torill ta opp noen av de faglige kontroversene og dilemmaene som har vært knyttet til skolens litteraturundevisning. Det gjelder blant annet om forholdet mellom litteraturhistorie og tekstlesing, forholdet mellom tekstanalyse og opplevelseslesning og synet på realismen og modernismen i nyere norskverk. Hun vil også komme inn på et par politisk-ideologiske spørsmål, som vurderingene av Bjørnsons pangermanisme i 1920- og 30-årenes skolelitteraturhistorier, og marginaliseringen av litteratur som tematisk er knyttet til andre verdenskrig i nyere norskverk.

Vel møtt til presentasjon og diskusjon!

Publisert 16. mars 2023 12:46 - Sist endret 16. mars 2023 13:10