Sjón – og lidt om islandsk samtidslitteratur

I år udkommer den første engelsksprogede akademiske antologi om multikunstneren Sjón (Sigurjón Birgir Sigurðsson). Gitte Mose, som er blandt tre redaktører, forteller om utgivelsen på litterært instituttseminar.

August 2024 udkommer den første engelsksprogede akademiske antologi om multikunstneren Sjón (Sigurjón Birgir Sigurðsson) på forlaget Routledge. Critical Approaches to Sjón. North of the Sun er redigeret af Professor i filmstudier og engelsk litteratur Linda Badley (US), Litteraturforsker Úlfhildur Dagsdottír (IS) og Gitte Mose, som alle bidrager med egne kapitler.

For mange er Sjón kendt som romanforfatter. I 2005 vandt han Nordisk Råds Litteraturpris for Skugga-Baldur, og i 2023 fik han Svenska Akademiens Nordiske Pris ”Den lille Nobelpris”. Sammen med instruktøren Valdimar Jóhansson fik han i 2022 Nordisk Råds filmpris for filmen Dyrið/Lamb, og var manuskriptforfatter med mere på Robert Eggers store vikingefilm The Northman også i 2022. Sjón er også kendt for sit samarbejde med The Sugarcubes og Björk. Han har også skrevet flere sangtekster til hende, og bl.a. til Lars von Triers Oscar-vindende film Dancer in the Dark (2000). Endelig kan nævnes, at Sjón var den tredje forfatter til at lægge et hemmeligt manuskript ind i The Future Library på Deichman Bjørvika.

Efter en kort introduktion til islandsk samtidslitteratur, og Sjóns placering her, følger en nærmere præsentation af bogen.

Publisert 22. mars 2024 09:20 - Sist endret 22. mars 2024 10:47