Tarjei Vesaas' "Kimen" og Mikheil Javakhishvilis "Djevelens stein" i et sammenlignende perspektiv

Kakhaber Loria er professor ved Statsuniversitetet i Tbilisi, hvor han leder Center for Scandinavian Studies. I august gjester han ILNs litterære instituttseminar.

Bildet kan inneholde: slips, panne, hake, skjorte, kjole skjorte.

I dette foredraget vil professor Kakhaber Loria presentere en sammenlignende lesning av Kimen og Mikheil Javakhishvilis Djevelens stein.

Kimen (1941) av Tarjei Vesaas (1897–1970) er en historie om et lite, idyllisk samfunn der alt plutselig blir til et mareritt. Den handler også om vold og hvordan man reagerer på vold, når den bryter ut i et sammensveiset fellesskap. Lignende problemer er også blitt behandlet av den georgiske forfatteren Mikheil Javakhishvili (f. 1880, en av de mest betydningsfulle georgiske prosaforfattere gjennom tidene, og en militant opposisjonell, som ble drept under Stalins represalier i 1937) i Djevelens stein (1908). På samme måte som Vesaas tar for seg de tragiske hendelsene under andre verdenskrig i sin roman, reagerer også Djevelens stein på en viktig historisk begivenhet, nemlig den russiske revolusjonen i 1905. Leseren er imidlertid bare indirekte i stand til å relatere historien til en bestemt historisk eller politisk hendelse. Både Vesaas og Javakhishvili er først og fremst opptatt av universelle moralske og etiske problemer i verkene sine.

Arrangementet foregår på norsk.

Vel møtt til høstens første litterære instituttseminar hos ILN!

Publisert 19. aug. 2024 12:26 - Sist endret 21. aug. 2024 10:46