Seminar: Broer mellom tekstteori og empiriske studier av tekst og skriving

Førsteamanuensis Henriette Siljan (ILS, UiO), universitetslektor Mikael Nordenfors (Göteborgs universitet) og ph.d.-stipendiat Kristin Torjesen Marti (ILN, UiO) vil på ulike måter snakke om hvordan vi kan forstå tekst og skriving, teoretisk og empirisk. Seminaret er åpent for alle - velkommen!

Sammendrag av innleggene

Fra elevers skrivekompetanse til brobygging i undervisningen - to studier fra en skolekontekst

I innlegget presenteres tematikk og sentrale funn i to ulike studier. Den første studien henter sitt datamaterialet fra "Normprosjektet", og handler om grammatisk kompleksitet i argumenterende elevtekster. I hvilken grad og på hva slags måte kan de 31 elevtekstene skrevet av elever på 6. trinn sies å være grammatisk komplekse? Den andre studien handler om brobygging mellom hverdagskunnskap og sosiolingvistisk kunnskap i norskfaget.  Hva slags faglig og didaktisk potensial har slik brobygging, og hva må til for at broene skal virke som planlagt?

Henriette Siljan er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved ILS (Institutt for lærerutdanning og skoleforskning) ved UiO. Hennes forskningsinteresser er blant annet skriving og muntlighet samt grammatikk- og tekstkunnskap.

Textaktiviteter – positionering av ett begrepp utan teoretisk hemvist(?) men med stor släkt

I föredraget resonerar jag om begreppet textaktivitet och prövar mig fram gällande tanken om huruvida typer och/eller aktiviteter i texter har en plats i modern språk- och textteori. Jag rör mig framför allt i anslutning till de teorier och modeller över språket som Michael Halliday och i förlängningen SFL etablerat.

Mikael Nordenfors är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. Hans forskning har handlat om elevers skrivande och textanalys, delvis utifrån ett SFL-perspektiv. För närvarande är han utbildningsansvarig för program och kurser vid institutionen.

Skriveoppdrag om klima og miljø: Hva inviterer vi elevene til?

I foredraget presenterer jeg en studie av 41 skriveoppdrag fra grunnskolen som handler om klima- og miljøspørsmål. Hvilket bilde av tematikken maler skriveoppdragene? Hvem er det elevene blir bedt om å skrive til, og hva forteller det om hvilke skriverroller elevene inviteres til? Materialet i studien er hentet fra det nasjonale forskningprosjektet Normprosjektet.

Kristin Torjesen Marti er ph.d.-stipendiat ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved UiO. Doktorgradsprosjektet hennes handler om skriving i grunnskolen, nærmere bestemt elevtekster og skriveoppdrag om klima og miljø.

Seminaret arrangeres i forbindelse med Kristin Torjesen Martis midtveisevaluering, og presentasjonene holdes på svensk og norsk.

Velkommen!

Kristin Torjesen Marti