Om prosjektet
Skolesystemet er ofte en sentral arena for revitalisering av urfolksspråk, men vi trenger å vite mer om hva som skjer etter fullført skolegang eller andre formelle læringskontekster. I prosjektet Urfolks språklige resiliens: Fra innlærere til språkbrukere skal vi undersøke hvorfor og på hvilke måter noen går fra å lære et språk til å bli aktive språkbrukere over tid.
Vi undersøker viktige livshendelser eller muda som kan føre til denne overgangen gjennom en sammenligning av samiske forhold og tre andre kontekster.
Det å ta tilbake språket sitt kan være en motsetningsfylt prosess. Hvordan forsøker språkbrukerne å løse slike motsetninger? Og hvordan påvirker samspillet mellom ulike sosiale faktorer språklig resiliens?
Hovedmål
- Undersøke hvorfor og hvordan noen språkinnlærere går fra å lære et urfolksspråk til å bli aktive språkbrukere
- Sammenligne erfaringer fra samiske språkinnlærere og språkbrukere med andre urfolkskontekster
Delmål:
- Identifisere og undersøke viktige livsøyeblikk eller muda som legger til rette for eller fører til overgangen fra innlærer til språkbruker
- Sammenligne virkningen av og samspillet mellom viktige sosiale faktorer på talernes resiliens
- Undersøke iboende spenninger i språkgjenvinningsprosesser og hvordan språkinnlærere og språkbrukere forsøker å løse slike spenninger
Varighet
01.07.2023 - 30.06.2028
Finansiering
NFR 335278