English version of this page

Urfolks språklige resiliens: Fra innlærere til språkbrukere

Mange steder i verden pågår revitalisering av urfolksspråk. Hvilke faktorer og livshendelser styrker språklæring og bruk over tid?

To jenter i kofte som danser. Foto

Foto: Máinnas

Om prosjektet

Skolesystemet er ofte en sentral arena for revitalisering av urfolksspråk, men vi trenger å vite mer om hva som skjer etter fullført skolegang eller andre formelle læringskontekster. I prosjektet Urfolks språklige resiliens: Fra innlærere til språkbrukere skal vi undersøke hvorfor og på hvilke måter noen går fra å lære et språk til å bli aktive språkbrukere over tid. 

Vi undersøker viktige livshendelser eller muda som kan føre til denne overgangen gjennom en sammenligning av samiske forhold og tre andre kontekster.

Det å ta tilbake språket sitt kan være en motsetningsfylt prosess. Hvordan forsøker språkbrukerne å løse slike motsetninger? Og hvordan påvirker samspillet mellom ulike sosiale faktorer språklig resiliens? 

Hovedmål

  1. Undersøke hvorfor og hvordan noen språkinnlærere går fra å lære et urfolksspråk til å bli aktive språkbrukere
  2. Sammenligne erfaringer fra samiske språkinnlærere og språkbrukere med andre urfolkskontekster

Delmål:

  1. Identifisere og undersøke viktige livsøyeblikk eller muda som legger til rette for eller fører til overgangen fra innlærer til språkbruker
  2. Sammenligne virkningen av og samspillet mellom viktige sosiale faktorer på talernes resiliens
  3. Undersøke iboende spenninger i språkgjenvinningsprosesser og hvordan språkinnlærere og språkbrukere forsøker å løse slike spenninger

Varighet

01.07.2023 - 30.06.2028

Finansiering

NFR 335278

Publikasjoner

Lane, Pia. 2023. From Silence to Silencing? Contradictions and Tensions in Language RevitalizationApplied Linguistics, amac075 

Rasmus, Sini & Lane, Pia. 2021. New speakers of Sámi: From insecurity to pride. Linguistic Minorities in Europe

  • Lane, Pia (2023). The South in the North: Colonization and Decolonization of the Mind. I Deumert, Ana & Makoni, Sinfree (Red.), From Southern Theory to Decolonizing Sociolinguistics: Voices, Questions and Alternatives. Multilingual Matters. ISSN 9781788926553. doi: https:/doi.org/10.21832/DEUMER6560.
  • Lane, Pia (2023). Language reclamation in the family: Breaking the cycle of silence. Journal of Multilingual Theories and Practices (JMTP). ISSN 2632-4490. 4(2), s. 244–264. doi: 10.1558/jmtp.25997. Fulltekst i vitenarkiv
  • De Korne, Haley; Córdova Herández, Lorena & Kvietok Dueñas, Frances (2023). Youth in language endangerment and reclamation processes. I Svendsen, Bente Ailin & Jonsson, Rickard (Red.), The Routledge Handbook of Language and Youth Culture. Routledge. ISSN 9780367764142. s. 108–120.
  • Hornberger, Nancy H. & De Korne, Haley (2023). Minoritized/ Indigenous language revitalization. I Wei, Li; Hua, Zhu & Simpson, James R. (Red.), The Routledge Handbook of Applied Linguistics. Routledge. ISSN 978-0-367-53624-4. s. 349–361. doi: 10.4324/9781003082637-30.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lane, Pia (2024). Presentasjon av hovedfunn i Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.
  • Lane, Pia (2023). Desde el silencio hasta el silenciamiento: Paradojas de la revitalización lingüística/Layers of silence: Paradoxes of language revitalisation.
  • Lane, Pia (2023). Sannhet og forsoning. Kommisjonens funn og anbefalinger for språk- og kulturfeltet .
  • Lane, Pia (2023). The Norwegian Truth and Reconciliation Commission .
  • Lane, Pia (2023). Kampen for morsmålet. [Tidsskrift]. Apollon.
  • Lane, Pia (2023). Discussant: Historically minoritized languages in public spaces – moving towards utopia?
  • De Korne, Haley (2023). Is linguistic equality possible? Minority language activism in multilingual Mexico.
  • Kvietok Duenas, Frances; Kleemann, Carola & Lane, Pia (2023). Becoming Indigenous language speakers in university: Comparative perspectives from Sámi, Quechua,and Aimara student teachers.
  • De Korne, Haley (2023). Timescales and diverging horizons in the semiotic landscape of the Isthmus of Tehuantepec, Mexico.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 31. mai 2023 12:20 - Sist endret 18. juni 2024 12:50