Om Anne Marte
Faglige interesser
- Språkvitenskap
- Psykolingvistikk
- Pedagogikk
Bakgrunn
Master i engelsk språkvitenskap/lektor, NTNU (2019). "Composition in sentence processing: An ERP study".
Om prosjektet "Utvikling av ferdigheter med hjelp av digitale spill"
I dette prosjektet undersøker vi hvordan språklæringsspillet Pop2Talk kan hjelpe innvandrerbarn til å lære norsk.
Når barn flytter til Norge fra utenfor Norden, kan deres integrering i samfunnet i stor grad avhenge av hvor godt og hvor raskt de tilegner seg norsk. Med økende antall innvandrere som kommer til Norge og de andre nordiske landene, er det økt behov for språkopplæring og språkopplæringsverktøy.
TEFLON-prosjektet er et nordisk samarbeid finansiert av NordForsk. Forskergrupper i Finland, Sverige og Norge ser på ulike aspekter ved hvordan det digitale språklæringsspillet Pop2Talk kan være til nytte for barns læring av nye språk. Spillet er allerede testet for finske barn som lærer engelsk (Uther et al. 2018), og de ulike gruppene innen TEFLON utvikler nå spillet for flere språk. Som en del av den norske forskningsgruppen vil jeg bidra til utviklingen av en norsk versjon av Pop2Talk.
Dette doktorgradsprosjektet er en del av TEFLON-prosjektet.
Metoder
Barn med ulik språkbakgrunn, bosatt i Norge, skal spille den norske versjonen av spillet. Vi skal teste barna før og etter spilleperioden. Ved å sammenligne resultatene fra før og etter vil vi finne ut om spilling forbedrer barns språkferdigheter. Ved hjelp av forskjellige metoder skal vi vurdere utviklingen av ulike aspekter ved språklæring, inkludert språkproduksjon, språkoppfatning, literacy og ordlæring.
Referanser
Junttila, K., Smolander, A. R., Karhila, R., Giannakopoulou, A., Uther, M., Kurimo, M., Ylinen, S. (2022) Gaming enhances learning-induced plastic changes in the brain. Brain and Languange, 230, 105124. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2022.105124
Uther, M., Smolander, A.-R., Junttila, K., Kurimo, M., Karhila, R., Enarvi, S., & Ylinen, S. (2018). User Experiences from L2 Children Using a Speech Learning Application: Implications for Developing Speech Training Applications for Children. Advances in Human-Computer Interaction, 2018, 7345397. https://doi.org/10.1155/2018/7345397