Anne Marte Haug Olstad

Bilde av Anne Marte Haug Olstad
English version of this page
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels vei 36 Henrik Wergelands hus 0313 Oslo
Postadresse Postboks 1102 Blindern 0316 Oslo

Om Anne Marte

Faglige interesser

  • Språkvitenskap
  • Psykolingvistikk
  • Pedagogikk

Bakgrunn

Master i engelsk språkvitenskap/lektor, NTNU (2019). "Composition in sentence processing: An ERP study".

 

Om prosjektet "Utvikling av ferdigheter med hjelp av digitale spill"

I dette prosjektet undersøker vi hvordan språklæringsspillet Pop2Talk kan hjelpe innvandrerbarn til å lære norsk.

Når barn flytter til Norge fra utenfor Norden, kan deres integrering i samfunnet i stor grad avhenge av hvor godt og hvor raskt de tilegner seg norsk. Med økende antall innvandrere som kommer til Norge og de andre nordiske landene, er det økt behov for språkopplæring og språkopplæringsverktøy.

TEFLON-prosjektet er et nordisk samarbeid finansiert av NordForsk. Forskergrupper i Finland, Sverige og Norge ser på ulike aspekter ved hvordan det digitale språklæringsspillet Pop2Talk kan være til nytte for barns læring av nye språk. Spillet er allerede testet for finske barn som lærer engelsk (Uther et al. 2018), og de ulike gruppene innen TEFLON utvikler nå spillet for flere språk. Som en del av den norske forskningsgruppen vil jeg bidra til utviklingen av en norsk versjon av Pop2Talk.

Dette doktorgradsprosjektet er en del av TEFLON-prosjektet.

Metoder

Barn med ulik språkbakgrunn, bosatt i Norge, skal spille den norske versjonen av spillet. Vi skal teste barna før og etter spilleperioden. Ved å sammenligne resultatene fra før og etter vil vi finne ut om spilling forbedrer barns språkferdigheter. Ved hjelp av forskjellige metoder skal vi vurdere utviklingen av ulike aspekter ved språklæring, inkludert språkproduksjon, språkoppfatning, literacy og ordlæring.

Referanser

Junttila, K., Smolander, A. R., Karhila, R., Giannakopoulou, A., Uther, M., Kurimo, M., Ylinen, S. (2022) Gaming enhances learning-induced plastic changes in the brain. Brain and Languange, 230, 105124. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2022.105124

Uther, M., Smolander, A.-R., Junttila, K., Kurimo, M., Karhila, R., Enarvi, S., & Ylinen, S. (2018). User Experiences from L2 Children Using a Speech Learning Application: Implications for Developing Speech Training Applications for Children. Advances in Human-Computer Interaction, 2018, 7345397. https://doi.org/10.1155/2018/7345397

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Tonne, Ingebjørg; Onnis, Luca; Rodina, Yulia; Andersen, Mari J. Wikhaug; Steien, Guri Bordal & Gudmundsen, Jenny [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2023). Multilingual/second language acquisition and learning across the lifespan.
  • Rosslund, Audun; Garcia Gonzalez, Elisabet; Olstad, Anne Marte Haug & White, Michelle Jennifer (2022). Pitfalls in experimental designs: Assumptions and misconceptions.
  • Ribu, Ingeborg Sophie; Goral, Mira; Theimann, Ane; Iacorossi, Michela; Lehtonen, Minna & Norvik, Monica I. [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2022). Eye-tracking Measures of Prediction in L1 and L2 in Bilingual People with and without Aphasia .

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 2. sep. 2020 13:26 - Sist endret 26. juni 2024 13:40