Faglige interesser
Doktorgradsprosjektet mitt er en del av prosjektet «Medborgere uten skam. Minoritetsstemmer i skandinavisk litteratur». Her planlegger jeg å gjennomføre et casestudium av en norskklasses lesninger av selvbiografiske tekster skrevet om å vokse opp i Norge med minoritetsbakgrunn. Slike tekster finnes det mange av i lærebøkene som kom ut i sammenheng med læreplanen LK20. I analysen av elevtekster, klassesamtaler og gruppediskusjoner er jeg interessert i hvordan elevene bruker ulike emosjoner og egne erfaringer og for å skape mening i møte med teksten, og hvordan dette varierer mellom ulike undervisningsaktiviteter. Overordnet har jeg ambisjoner om å drøfte hvilke vilkår selvbiografiske fortellinger om å tilhøre en minoriserte grupper i Norge i dag har til å bevege forestillinger om oss selv og samfunnet rundt oss. Med andre ord har prosjektet som siktemål å undersøke koblingen mellom litteratur og demokratisk læring.
Med prosjektet ønsker jeg å bidra til den litteraturdidaktiske forskningen på særlig to områder:
1) Utdype forståelsen av leseroller i møte med sakprosa, særlig tekster med selvbiografiske fremstillinger.
2) Utdype forståelsen av emosjoners betydning i arbeid med litteratur i klasserommet, både i lesing, skriving og diskusjoner.
Bakgrunn
Jeg har en mastergrad i norskdidaktikk fra Universitetet i Oslo (2014), og er utdannet lektor med fagene nordisk, tysk og religion/etikk. Som del av lektorutdanningen studerte jeg to semestre ved Humboldt i Berlin som ERASMUS-student. 2013-2022 jobbet jeg som lærer i videregående og på ungdomstrinnet, både i Norge og i Tyskland.
Link til masteroppgave: Norskfaget i spenningsfeltet mellom Oss og de Andre: En kritisk diskursanalyse av en klassesamtale om møtet med de Andre. (uio.no)