Doktorgradsprosjekt
I prosjektet mitt vil jeg undersøke det diakrone forholdet mellom a-bøyingen (kasta-klassen) og e-bøyingen (dømme-klassen). Det vil spesielt bli lagt vekt på klasseskiftene når verb fra kasta-klassen får bøying etter dømme-klassen. Dette fenomenet finnes til en viss grad i nesten alle dialekter, men er særlig utbredt i sørvestlandske talemål (jf. pret. fiskte og syklte). Her finnes det dialekter hvor det neppe eksisterer noen kasta-verb (jf. Sandøy 1990: 66). Fenomenet er teoretisk interessant av flere grunner. Overganger til dømme-klassen er uventet morfologisk ettersom kasta-klassen er den mest typefrekvente klassen (ev. var det i norrønt) og burde derfor ikke miste medlemmer til fordel for en mindre klasse (jf. Fertig 2013; Bybee og Beckner 2015; Yang 2016). I tillegg kan overganger til dømme-klassen resultere i fonologisk "markerte" former som syklte, enda en grunn til at et slikt klasseskifte er uventet. Dermed ønsker jeg å undersøke fenomenet nærmere og bidra til teoriutvikling rundt språkendring, spesielt produktivitet av bøyingsmønstre.
Faglige interesser
- Indre språkhistorie, diakroni, språkendring
- Morfologi (bøyingsklasse, bøyingsparadigme, struktur, produktivitet)
- Dialekter
- Kognitive, bruksbaserte tilnærminger
Bakgrunn
- Før jeg begynte som stipendiat, jobbet jeg mest med norskopplæring ved flere språkskoler, UiO (NORINT) og USN (norskkurs for ansatte). Jeg har også jobbet som gruppelærer i NOR1100 (norsk grammatikk) ved UiO. I tillegg har jeg arbeidet med kartlegging av skolefaglige ferdigheter hos barn og ungdom med hensyn til de norske læreplanene.
- Mastergrad i nordisk språkvitenskap ved UiO, 2022. Masteroppgaven: Er sterke verb sterke fordi de trener mye? En studie av klasseskifter svak → sterk og sterk → sterk basert på data fra norske dialekter
- Bachelorgrad i nordiske studier ved Universitetet i Vilnius, 2020. Bacheloroppgaven omhandler genustilordning og -tilegnelse i norsk mellomspråk hos innlærere med litauisk som morsmål.