Emneord:
Retorikk,
Diskursanalyse,
Sakprosa,
Politisk kommunikasjon,
Nye Medier,
Tekstvitenskap,
Tekstanalyse
Publikasjoner
-
-
-
Vatnøy, Eirik & Wheatley, Dawn
(2020).
Eksplorativ retorisk analyse af sociale medier.
I Bengtsson, Mette; Berg, Kristine Marie & Iversen, Stefan (Red.),
Retorik og metode.
Samfundslitteratur.
ISSN 978-87-593-3520-8.
s. 213–236.
-
Kjeldsen, Jens Elmelund; Vatnøy, Eirik & Andersen, Ida Vikøren
(2020).
Skriftlig protokolanalyse.
I Bengtsson, Mette; Berg, Kristine Marie & Iversen, Stefan (Red.),
Retorik og metode.
Samfundslitteratur.
ISSN 978-87-593-3520-8.
s. 115–139.
-
Vatnøy, Eirik; Kjeldsen, Jens Elmelund & Andersen, Ida Vikøren
(2020).
Velgernes reaksjoner på retorikk i TV-debatter.
Rhetorica Scandinavica.
ISSN 1397-0534.
s. 1–19.
-
-
-
-
Vatnøy, Eirik
(2017).
Focus group studies of social media rhetoric.
I Kjeldsen, Jens Elmelund (Red.),
Rhetorical Audience Studies and Reception of Rhetoric. Exploring Audiences Empirically.
Palgrave Macmillan.
ISSN 978-3-319-61617-9.
s. 135–161.
doi:
10.1007/978-3-319-61618-6_5.
Vis sammendrag
This book examines the reception of rhetoric and the rhetoric of reception. By considering salient rhetorical traits of rhetorical utterances and texts seen in context, and relating this to different kinds of reception and/or audience use and negotiation, the authors explore the connections between rhetoric and reception. In our time, new media and new forms of communication make it harder to distinguish between speaker and audience. The active involvement of users and audiences is more important than ever before. This project is based on the premise that rhetorical research should reconsider the understanding, conceptualization and examination of the rhetorical audience. From mostly understanding audiences as theoretical constructions that are examined textually and speculatively, the contributors give more attention to empirical explorations of actual audiences and users. The book will provide readers with new knowledge on the workings of rhetoric as well as illustrative and guiding examples of new methods of rhetorical studies.
-
Vatnøy, Eirik
(2016).
Rejuvenating the Public Sphere: The Rhetorical Arenas of Social Media.
I Carpentier, Nico; Kramp, Leif; Hepp, Andreas; Kilborn, Richard; Kunelius, Risto; Nieminen, Hannu; Olsson, Tobias; Pruulmann-Vengerfeldt, Pille; Trivundža, Ilija Tomanić & Tosoni, Simone (Red.),
Politics, Civil Society and Participation: Media and Communications in a Transforming Environment.
edition lumière.
ISSN 978-3-943245-54-7.
s. 121–132.
-
Vatnøy, Eirik; Iversen, Magnus Hoem & Svennevig, Jan
(2016).
Utspørrerne. Journalistisk strategi og forskjellsbehandling i stortingsvalget 2013.
Norsk Medietidsskrift.
ISSN 0804-8452.
23(3),
s. 1–25.
doi:
10.18261/issn.0805-9535-2016-03-02.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Partilederutspørringer under valgkamp er en viktig kilde til informasjon om partier og programmer for norske borgere. Hva slags type informasjon som kommer frem, er i stor grad avhengig av interaksjonen mellom journalist og politiker. I denne artikkelen undersøker vi hva slags journalistiske strategier som møtte partilederne på NRK og TV2 i 2013. Materialet består av 17 partilederutspørringer, som er analysert med modeller fra en samtaleanalytisk tradisjon for å beskrive grad av responsstyring og kritisk innstilling. Vi sammenligner våre funn med funn fra lignende studier gjort i 2009 og 2005. Vi finner at partilederne i utspørringene får mange flere åpne spørsmål enn tidligere valgkamper, noe som legger til rette for at politikerne kan formidle sin politikk uten sterk responsstyring. Videre finner vi at partiblokkene forskjellsbehandles av journalistene, men basert på at journalistenes strategi for utspørringene styres av hvorvidt partilederne er i posisjon eller opposisjon, heller enn at de tilhører venstre- eller høyresiden.
-
Se alle arbeider i Cristin
-
-
Andersen, Ida Vikøren & Vatnøy, Eirik
(2019).
Defending Norwegian Values: The Receptive End of Ideographs in Epideictic Rhetoric.
-
Sandvik, Margareth; Kjeldsen, Jens Elmelund; Svennevig, Jan; Vatnøy, Eirik & Andersen, Ida Vikøren
(2019).
Debatt på TV – spiller det noen rolle?
-
Vatnøy, Eirik
(2017).
How should we understand the concept of rhetorical affordances?
-
Vatnøy, Eirik
(2017).
The fragmented audience. The televised debate as source of information and engagement in election campaigns.
-
Vatnøy, Eirik
(2016).
Three Dimensions of Political Rhetoric.
-
Vatnøy, Eirik; Hoem Iversen, Magnus & Knudsen, Erik
(2016).
Mistrust in a High-Trust Environment: The Relationship Between Partisanship and Trust in News Media in a Multiparty-System.
-
Nærland, Torgeir Uberg; Iversen, Magnus Hoem & Vatnøy, Eirik
(2016).
Victims of the Mainstream Media? Right Wing Populism and Political Debate in Norway.
-
Kjeldsen, Jens Elmelund; Iversen, Magnus Hoem; Vatnøy, Eirik & Svensson, Trygve
(2016).
Forkledd festtale.
Bergens Tidende.
ISSN 0804-8983.
-
Iversen, Magnus Hoem & Vatnøy, Eirik
(2015).
Encoding/Decoding in rhetoric studies.
-
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
11. jan. 2019 12:08
- Sist endret
26. okt. 2022 11:30