Periodisk emnerapport våren 2015

ILNMULTI4130 Linguistics Specialization B: Communication and Brain in Multilingual Aging

Kurset var en nyskaping fordi det var et 10 poengs-emne som strakk seg over to semestre med konsentrert undervisning i hvert av semestrene.  Deltakere var både MA-studenter og PhD-studenter. Undervisningen foregikk på engelsk.

PENSUM:

Ca 1000 sider bestående av ett sett artikler (ca 250 sider) pluss ca 300 sider fra to bøker, som var felles og obligatorisk for alle. Resten var artikler som den enkelte valgte ut i forbindelse med semesteroppgaven. Både innhold og omfang var tilpasset kurset, en del var forutsatt lest før første kursdel i oktober, og resten ble lest før og i løpet av vårsemesteret. Artiklene var forskningsartikler av til dels høy vanskelighetsgrad – noe å bryne seg på for studentene.

UNDERVISNING:

6 dagers undervisning (16 timer) i høstsemesteret (oktober) og 6 dagers undervisning (16 timer) i vårsemesteret (april).   Foreleser var professor Loraine Obler fra CUNY, New York, en av de internasjonalt fremste spesialister på flerspråklighet, språk og aldring.  Hanne Gram Simonsen var emneansvarlig og tilstede hele tiden, og la dessuten til rette for undervisning og hadde noen innlegg (se også nedenfor). HGS fulgte også opp studentene i perioden mellom kursene.

Obler er en meget god foreleser, og i tråd med amerikansk tradisjon var det lagt opp til høy studentaktivitet, både ved at studentene hadde en obligatorisk ppt-presentasjon av hver sin artikkel (i høstkurset) og en skisse av semesteroppgaven (i vårkurset), og ved at alle måtte delta aktivt i diskusjoner om de  artiklene som ble presentert. Perioden mellom høstkurset og vårkurset ble brukt til å bestemme og lage et utkast til semesteroppgaven. Endelig måtte alle redigere en av de andre studentenes semesteroppgave og komme med grundig skriftlig kritikk før innleveringen.

Undervisningen ble holdt i MultiLings møterom i 4.etasje HW, og det passet godt siden det ellers er vanskelig å okkupere et rom  for slik konsentrert undervisning som vi hadde. Alle artiklene var enten tilgjengelige på biblioteket eller ble kopiert til avbenyttelse av studentene. Vi fikk god administrativ oppfølging av Bitten, det ble litt ekstra arbeid fordi det var utenlandske studenter med, men de føte seg meget godt ivaretatt.

Siden undervisningen strakk seg over to semestre, og det ikke var mulig å melde seg opp i emnet før i vårsemesteret, ble det bestemt at eventuelle studenter som ville ta emnet i vårsemesteret skulle ha mulighet til det, ved å få undervisning av HGS noen timer. Det var en student som valgte dette (pluss en som ikke hadde fått gjort den obligatoriske oppgaven i høstsemesteret som fulgte litt undervisning.) Det fungerte imidlertid ikke optimalt, og jeg vil ikke anbefale dette til en annen gang – selve deltakelsen på kurset, med intens konsentrasjon og nødvendig deltakelse i diskusjoner ble borte når det var en student og meg – så her ble det liten læringseffekt.  

EKSAMEN

Eksamen hadde form som en semesteroppgave, der MA-studentene skulle lage en litteraturoversikt  over et emne basert på et sett av artikler, som skulle munne ut i en problemstilling.  PhD-studentene skulle gjøre det samme, men i tillegg la problemstillingen munne ut i ett eller flere forskningsspørsmål, og skissere et prosjekt med en metode for å besvare forskningsspørsmålene, med en evaluering av gjennomførbarheten.  Karakteren var Bestått/Ikke bestått. Alle som leverte inn, fikk Bestått. I tillegg fikk studentene en grundig skriftlig kommentar og gjennomgang av besvarelsen med gode råd om videre arbeid.

FRAFALL

Høstkurset ble fulgt av 4 MA-studenter og 4 PhD-studenter (to av disse kom fra Nederland). Til vårkurset falt to MA-studenter og en PhD-student fra pga arbeid med oppgave/avhandling, mens 2 nye MA-studenter kom til, det ga 4 MA-studenter og 3 PhD-studenter. Av disse leverte 3 MA-studenter og 2 PhD-studenter besvarelser.

OPPSUMMERENDE VURDERING

Som helhet var dette et meget vellykket kurs. Vi fikk gleden av å høre en internasjonal kapasitet innen et felt der vi ikke har tilsvarende kompetanse. På en slik måte fikk vi gitt et godt tilbud til videregående studenter på lingvistikk, når ressursene ellers er knappe.

I slike tilfeller er konsentrert undervisning en god løsning (det hadde ikke kunnet gjennomføres ellers). Samtidig ble det naturligvis litt vanskelig for de MA-studentene som hadde annen, vanlig undervisning akkurat i de ukene, fordi det ble litt kollisjon. Allikevel vil jeg fastholde at dette er en god læringsform. Studentene ga sterkt uttrykk for det på kurset, og flere meldte tilbake til både Obler og meg etter at  de var ferdige, at de syntes det hadde vært svært vellykket. (Det innkom to studentevalueringer etter kurset, en av dem var meget fornøyd, den andre mer middels fornøyd (se også nedenfor).

Den intensive undervisningen gir også en veldig god lærings- og kull-effekt, og det var stor aktivitet  i timene. Det er synd hvis administrative rutiner skal komme i veien for slike muligheter. Imidlertid fungerte den nødløsningen som måtte til fordi man måtte la andre få sjansen til å melde seg på i vårsemesteret, ikke særlig godt, og jeg vil ikke anbefale en videreføring av akkurat dette.

Kombinasjonen av MA- og PhD-studenter på kurset fungerte svært godt, det var givende for alle, og passe utfordrende.

Informasjonen om emnet  på nettsiden kunne sikkert vært bedre (en av de to som sendte inn evalueringsskjema var misfornøyd med dette), og det kan vi lære av til neste gang.

Av Hanne Gram Simonsen, 11.09.15
Publisert 21. feb. 2018 16:02 - Sist endret 21. feb. 2018 16:02