Periodisk emneevaluering i LING2108 - Språkendring, høsten 2019

 

Emnebeskrivelsen

 

LING2108 er et valgfritt kurs i 80-gruppa i lingvistikk. I emnebeskrivelsen heter det "Dette kurset gir en innføring i teori og metode i studiet av språkendringer og en oversikt over hvordan språk forandrer seg på ulike felt (fonologisk, morfologisk, syntaktisk og semantisk). Siste del av kurset gir en fordypning i studiet av språkendring på ett av disse feltene." Fordypningsdelen dette semesteremnet var semantisk endring.

 

Pensum

 

I den første delen av semesteret (generell innføring) var pensum Campbells bok Historical Linguistics. I spesialiseringsdelen var pensum Eckardts bok Meaning Change in Grammaticalization, hvor vi gikk gjennom de innledende teoretiske kapitlene (1-3) og de to første case-studiene (utvikling av "going to"-futurum i engelsk og negasjon med "pas"

(Jespersens syklus) osv. i fransk).

 

Eksamen

 

Emnet hadde en obligatorisk skriftlig kvalifiseringsoppgave i midten av semesteret. Eksamen var en tredagers hjemmeeksmaen.

 

Gjennomføring

 

28 studenter var undervisningsmeldt. 22 stykker leverte obligatorisk kvalifiseringsoppgave, dette svarte omtrent til de antallet som møtte regelmessig på undervisningen. Av disse var det 17 som leverte eksamen, hvorav to strøk. Dette er ok gjennomføring for et slikt kurs.

 

 

Evaluering

 

Bare seks av studentene (21% av de undervisningsoppmeldte) svarte på nettskjemaet. I tillegg gjennomførte emneansvarlig en uformell spørreundersøkelse mot slutten av den generelle delen. Alt i alt virker studentene å være fornøyde med emnet.

 

En utfordring er at emnet (særlig i den generelle delen) blir et rent metodeemne hvor man ikke får gått i dybden på data. En student etterlyser med empiri, men det er vanskelig å gjennomføre i denne typen kurs hvor vi skal innom så mange temaer. I lys av spørreundersøkelsen midtveis er det kanskje mulig å fjerne noen temaer, f.eks. korpusbruk som man i praksis har for lite tid til å gjennomføre godt.

 

Nettskjemaet og tilbakemeldingene fra den uformelle spørreundersøkelsen tyder på at undervisningen fungerer godt. Men timene blir lett litt lærersentrert og det er vanskelig å aktivere studentene. I begge spørreundersøkelsene ber de om flere oppgaver. Vi gjorde noe som gruppearbeid i timene, men da jeg forsøkte å gi dem hjemmeoppgaver som vi skulle gå gjennom neste time gjorde ingen av studentene den.

 

Tre dagers hjemmeeksamen fungerer bra som eksamensform. Dette semesteret valge jeg å la eksamen fokusere på Eckardts bok, men på temaer som berører områder som omtales hos Campbell (eksterne og interne årsaker til språkendring). Dette fordi pensumet fra Campbells bok var dekket i den obligatoriske kvalifiseringsoppgaven. Men det er rimelig at pensum fra Campbell også spiller en rolle for karakteren, så for fremtiden bør eksamensoppgaven ha ett spørsmål fra hver del av pensum.

Dag T. T. Haug, Oslo 15.01.19

Publisert 5. mai 2020 21:55 - Sist endret 5. mai 2020 21:55