Periodisk emnerapport våren 2019

 

LING4130 – Lingvistisk fordypningsemne B

Periodisk evaluering vårsemesteret 2019

 

 

Emnebeskrivelsen

 

LING4130 er et fordypingsemne som tilbys hvert vårsemester. I emnebeskrivelsen står det bl.a.

 

"Det faglige temaet på dette emnet skifter fra semester til semester, men alle semesterkursene har det felles at studentene får dypere kjennskap til grunntrekk i nyere lingvistisk forskning. Det kan dels dreie seg om generelle drag ved toneangivende lingvistiske teoribygninger [ .. ] og dels om mer eller mindre spesialiserte språkvitenskapelige forskningsfelt [ .. ]."

 

Spesialiseringen vårsemesteret 2019 hadde tittelen "Eierskapsrelasjoner i grammatikken". Samme spesialisering ble tilbudt året før, men denne evalueringen dekker bare årets gjennomføring.

 

Pensum

 

Pensum besto av nyere forskningsartikler og bokutdrag. Det var lagt vekt på å få en viss bredde i pensum, både empirisk, ved at det tok opp både norsk og andre europeiske språk og mer fjerntstående språk, og teoretisk, ved at både generative og funksjonalistiske tilnærminger var representert. Ulike typer possessorer ble dekket, både nominalfraseinterne og nominalfraseksterne. Ett emne som fikk spesiell oppmerksomhet, var såkalt kløyvd possessivitet - det at inalienable nomen blir spesialbehandlet i grammatikken.

 

Eksamen

 

Emnet hadde en obligatorisk skriftlig kvalifiseringsoppgave, som ble gjennomført tidlig i semesteret. Eksamensformen var 3-dagers hjemmeeksamen.

 

Spørreskjemaet viser at det er ulike syn på hvilken eksamensform studentene ønsker seg. Faglærers syn her er som følger:

Semesteroppgave er lite egnet. Grunnen til det er at studentene da ville kunne droppe alt pensumstoff som ikke er direkte relevant for deres oppgave.

3-dagers hjemmeeksamen er en grei eksamensform. Men den brukes på mange lingvistikkemner, og har dessuten den ulempen at den - i motsetning til semesteroppgave og mappeeksamen - ikke aktiverer studentene gjennom semesteret.

Mappeeksamen er den optimale eksamensformen. Da kunne man f.eks. gi to 5-siders oppgaver gjennom semesteret, slik det ble gjort på LING4130 vårsemesteret 2018. Den. eneste grunnen til at det ikke var mappeeksamen dette semesteret, er at det er blitt bestemt at undervisningen skal reduseres i emner med slik eksamen.

 

Gjennomføring

 

Tre studenter var oppmeldt til emnet. På slutten av semesteret hadde vi også en gjest noen timer, en utenlandsk forsker.

 

 

Vurdering

 

Svarene på det elektroniske spørreskjemaet gir inntrykk av rimelig grad av fornøydhet med emnet. Faglærers inntrykk er at studentene har vært genuint interessert i stoffet, og det har vært en del interessante diskusjoner i timene. Men timene har lett for å bli for lærersentert. En grunn til dette er at noe av forskningsstoffet er relativt vanskelig. Mer generelt er det et problem med dette og sammenlignbare emner at studentene blir for lite aktivisert. (Å bruke mappeeksamen kunne hjelpe noe på dette, som nevnt over.) Det kunne vært små oppgaver mellom timene. Det er også mulig at pensum burde økes noe.

Publisert 19. aug. 2019 11:21 - Sist endret 19. aug. 2019 11:21