Emneevaluering NFI1101, høsten 2019.

Emnet gir en grunnleggende gjennomgang av norrøn grammatikk og tilbys hvert høstsemester. Det et er regnet som ferdighetsemne, og det gis nå 36 undervisningstimer fordelt på hele semestret. Undervisningen består av grammatikkgjennomgåelse, tekstgjennomgåelse og praktiske øvelser med veiledning. Tekstlesning tjener til å underbygge og illustrere grammatikken Kvalifiseringsoppgaven består av tre deloppgaver fordelt over semestret. To av disse skal være godkjent for å få gå opp til eksamen. I tillegg fikk studentene mindre oppgaver som de arbeidet med i timene. Disse arbeidsoppgavene fungerer fint. Høsten 2019 var 26 studenter oppmeldt til eksamen, en av disse møtte ikke fram. 24 studenter besto eksamen. Studentevalueringene er likevel positive. 18 studenter har levert evalueringsskjema, og tilbakemeldingene er for det meste konstruktive og positive.

Selv om pensum i dette emnet er lite målt i antall sider, så er innlæring av norrøn grammatikk svært krevende. Et godt resultat krever jevnt og hardt arbeid gjennom hele semestret. Tekstlesning og oppgaveløsning er av stor pedagogisk verdi, og det har blitt enklere å finne tid til dette etter at timetallet ble økt fra 28 til 36. Studenter som arbeider selvstendig med grammatiske øvelser har stor nytte av det.

Det er et problem at en del av studentene mangler grunnleggende grammatikk-kunnskaper når de begynner. Det kreves ikke avanserte kunnskaper, men alminnelig skolegrammatikk er en forutsetning for språklæring, og det er begrenset hvor mye tid man kan sette av til å bøte på denne mangelen i undervisningen. Det fremgår av studentevalueringene at kravet til elementær grammatikk-kunnskap var uventet for enkelte studenter og ble oppfattet som urimelige, etter som det ikke stilles formelle krav til forkunnskaper. Det er ikke snakk om grammatikk-kunnskaper ut over det allmenne, dvs. ut over det som finnes i en vanlig skolegrammatikk, men det viser seg at mange studenter er dårlig rustet på dette feltet.

Norrøn ordbok er et nødvendig arbeidsredskap i studiet av norrønt, men det kan være utfordrende for studentene å trekke ut den grammatiske informasjonen ordboka kan gi. Noe tid ble avsatt til praktisk veiledning i bruk av ordbok. En student foreslår i sin tilbakemelding å bruke mer tid på dette tidligere i undervisningsforløpet. Det er et godt forslag\ som vil bli tatt til følge.

Emnet har skoleeksamen – 4 timer. Bruk av ordbok er tillatt. Dette fungerer godt for dette emnet. En del av studentene som har besvart evalueringsskjemaet kunne likevel tenke seg andre eksamensformer (hjemmeeksamen, mappe).

 

Publisert 5. mai 2020 21:01 - Sist endret 5. mai 2020 21:01