Periodisk emnerapport våren 2015

Materialet som denne rapporten bygger på er hentet fra en rapport om gjennomføringsfakta tatt ut fra Felles studieadministrativt system (FS), samt en elektronisk spørreundersøkelse sendt ut til studentene på emnet.

NFI1320 er et grunnemne i norrøn litteratur. Emnet er obligatorisk på progrmmet Norrøne og keltiske studier, men velges av studenter fra en rekke fag og programmer. Emnet tilbys hvert vårsemester. Det har vært en økende interesse for emnet de siste årene, men det er alltid en del av de påmeldte studentene som aldri viser seg. Våren 2015 var det 45 påmeldte studenter på emnet, men ca 10 av disse møtte aldri til undervisning. 33 studenter meldte seg til eksamen. Av disse besto 32, 1 møtte ikke.

Målet med emnet er å gi en oversikt over den norrøne litteraturen. Pensum består derfor av smakebiter fra forskjellige sjangrer innen norrøn sagalitteratur, lærdomslitteratur og Edda-dikt. Vekten er lagt på primærlitteratur, men pensum inneholder også noe sekundærlitteratur knyttet til de litterære tekstene. Siden tekstene leses i oversettelse, kreves det ingen særlige forkunnskaper.

Undervisningen besto av 1 dobbelttime pr uke i forelesnings-/seminar-form i 14 uker spredt over hele semesteret. Studentene leverte 1 skriftlig kvalifiseringsoppgave (5 sider), der de kunne velge ett av flere emner. Emnet har muntlig eksamen. På slutten av semestret fikk studentene tilbud om å være med på en ekskursjon til Island med tema "islendingesagaer". Tross høy egenandel valgte de fleste studentene å være med på turen.

I siste undervisningstime ble studentene oppfordret til å levere evalueringsskjema. 23 studenter leverte skjemaet. Studentene er gjennomgående godt fornøyd med emnet og undervisningen. De fleste er enige i at undervisningen har vært engasjerende, strukturert og klar (spm1, abc), ingen er uenig. 10 svarer at "undervisninga har dekket emnet" (2) svært bra, 12 svarer bra 1 verken bra eller dårlig, ingen dårlig eller svært dårlig. Under (3/4) er det kun en av studentene som har en substansiell bemerkning: vedkommende ønsker mer vekt på sekundærlitteratur i undervisningen. Dette ser jeg er et klokt råd som jeg vil ta hensyn til.

Svarene tyder ikke på at arbeidsbyrden har vært for stor for studentene. De fleste svarer at de har brukt 5-10 t pr uke med emnet, noen få mindre, noen mer, bare 1 student svarer mer enn 15 t pr uke. Som lærer merket jeg av og til at studentene ikke hadde lest dagens tekst, og at de derfor burde ha satt av noe mer tid til emnet.

Evalueringene er levert før eksamen, og skjemaene viser stor spredning på hva slags eksamensform studentene ville foretrukket. Muntlig eksamen passer godt for emnet, men det er klart det er nokså slitsomt for sensorene å ha over 30 studenter til muntlig eksamen i løpet av 3 dager. Jeg ser likevel ingen grunn til å endre eksamensform.

Det virker som om emnebeskrivelsen fungerer bra. De fleste svarer (15) bra eller dekkende. Et par studenter krysser mangelfull  på "tid og sted for vurdering", "forkunnskaper" og "vurderingsformer", men noe stort problem kan dette ikke ha vært.

Svarene tyder gjennomgående på at studentene er fornøyd og at emnet fungerer bra. På spørsmål om hvor fornøyd en alt i alt er med emnet (17) svarer 10 svært bra, 12 bra og 1 verken bra eller dårlig. Ingen svarer dårlig eller svært dårlig.

Av Jon Gunnar Jørgensen, 30.08.15
Publisert 22. feb. 2018 10:14 - Sist endret 22. feb. 2018 10:14