Periodisk emnerapport høsten 2018

NOAS1100

Materialet som denne rapporten bygger på, er hentet fra ILN emneevaluering NOAS1110 H18, samt en elektronisk spørreundersøkelse sendt ut til studentene på emnet.

Om emnet, undervisning, vurdering, resultater

 

NOAS1100 er et innføringsemne som både utgjør et fundament for videre studier i norsk som andrespråk, og som gir smakebiter fra bredden i andrespråksfeltet. Emnet er obligatorisk i årsenheten i norsk som andrespråk, i nordiskprogrammet og for studenter som har nordisk som fag i lektorprogrammet.  

 

Høsten 2018 ble det oppmeldt 159 studenter og det møtte opp ca. halvparten til hver forelesning utover i semesteret.  Det ble gitt 15 dobbelttimer med forelesninger, inkludert tid til arbeid med en individuell skriftlig kvalifiseringsoppgave. Forelesningen gikk på fredag og øktene var jevnt fordelt over hele semestret. I tillegg ble det gitt gruppeundervisning fordelt på 8 dobbelttimer i 4 grupper, til sammen 32 timer. Målet med gruppeundervisningen var å gjennomgå mer detaljert de temaene som det var blitt forelest over, og ta i mot spørsmål fra studenter.

 

Hovedmengden av forelesningene ble gitt av Oliwia Szymanska (9 forelesninger på 2 dobbelttimer). I tillegg hadde følgende lærere forelesninger: Anne Golden (3 forelesninger på 2 dobbelttimer, i tillegg til en time introduksjon), Bente Ailin Svendsen (2 forelesninger på 2 dobbelttimer), Erik Juriks (1 forelesning på 2 dobbelttimer), og praksistoer Beate Hogsnes Søgård (1 forelesning på 2 dobbelttimer). Når det gjelder gruppeundervisningen ble den holdt av Oliwia Szymanska (8 dobbelttimer x 2 grupper), Cecilia Norevik Bratlie (6 dobbelttimer x 2 grupper), mens  Aida Leistad Thomassen og Pawel Urbanik trådte til som vikarer (2 dobbelttimer hver).

 

Når det gjelder oppmøte, oppgir 75% av studentene at de møtte opp til 75-100% av alle forelesninger, og 50% sier de deltok i 75-100% av gruppeseminarer. Den vanligste årsaken til fravær var jobb.

 

Kvalifiseringsoppgaven var en individuell skriftlig oppgave som studentene sendte inn via Canvas. Den gikk ut på å kommentere en innlærertekst, og studentene kunne velge hva de ville fokusere på av tre oppgitte forslag. Det var 137 som leverte kvalifiseringsoppgaven og litt i overkant av halvparten fikk godkjent oppgaven ved første innlevering, resten fikk tilbud om å levere den på nytt. Totalt var det 132 studenter som fikk godkjent kvalifiseringsoppgaven. Besvarelsene ble fordelt ulikt på seks lærere og studentene fikk tilbakemeldinger av disse. Tilbakemeldingene ble gitt i form av et skjema med noen hovedpunkter, hvor lærerne kommenterte innhold (bruk av fagtermer, referanser til pensum, analyse av innlærertekst) og tekststruktur (god, middels, svak). Skjemaet skal utvikles videre til neste gang, slik at tilbakemeldinger gitt av de ulike lærerne blir mer homogene.

 

Eksamen var en avsluttende skriftlig skoleeksamen som bestod av en langsvarsoppgave (analyse av en innlærertekst) og flere kortsvarsoppgaver. Det var 132 studenter som var oppmeldt til ordinær eksamen denne høsten, av disse var det 124 som møtte opp. Karakterene fordelte seg slik: A (7) B (40) C (42) D (19) E (8) F (8)

 

Studentevalueringer

Evalueringen ble gjennomført i Canvas. Dessverre oppstod det et teknisk problem med Canvas og evalueringer av NOR1100 og NOAS100 ble blandet. Av de 27 besvarelsene vi fikk, som vi mener er til NOAS1100, svarte de fleste (92%) at fellesforelesningene hadde bidratt i stor eller i noen grad til deres læringsutbytte. Dette må kunne anses som en svært positiv evaluering av emnet som helhet. Majoriteten av studentene (24 stk.) hevder at emnet både har lært dem fakta, ideer og metoder, samt praktiske ferdigheter.

 

Studentene hadde mulighet til å komme med noen åpne kommentarer, og der kan vi lese kommentarer som langt på vei støtter opp under en positiv helhetsoppfatning av emnet («Flinke forelesere», «Fornøyd med seminarene jeg har deltatt på», «Godt med et profesjonsretta emne», «Alt var bra og interessant»), men også noen forbedringspunkter: «Litt for mye pensum til hver forelesning», «Litt mer om sosiale teorier», «Mer praktisk tilnærming for lektorstudentene», «Mer grunnleggende grammatikk», «Temaet av ordforråd burde ikke ha kommet så sent i forelesningsrekken», «For mye tekst på powerpointene».

 

Få studenter etterspør mer undervisning i deler av emnets innhold, men flere etterlyser mer tydelig praktisk nytte og arbeid med didaktiske spørsmål. Enkelte foreslår at noen temaer kommer tidligere i forelesningsrekken. Dette har vi allerede forsøkt å etterkomme for vårsemester 2019 ved enkelte pensumjusteringer, slik at det blir bedre sammenheng mellom de enkelte temaene.

 

De fleste studentene (14 i første del av semesteret og 17 i andre del av semesteret) melder at de brukte mellom 5–10 timer i uka på arbeid med emnet.

 

Skjemaet ble fylt ut etter eksamen var gjennomført, og studentenes ønsker om eksamensform fordeler seg slik: mappe (33,3%), skoleeksamen (18,5%), semesteroppgave (11,1%), hjemmeeksamen (37%).

 

Studentene evaluerer informasjonen på nett som bra eller dekkende. Tre studenter mener imidlertid at informasjonen om vurderingsformer var mangelfull.

Emneord: Emneevaluering Av Oliwia Szymanska
Publisert 11. mars 2019 14:59 - Sist endret 11. mars 2019 14:59