Periodisk emneevaluering NOR2310/NOR4310 V2109

Emnet tar for seg Nordisk, særlig norsk, barne- og ungdomslitteratur. Emnet er et fordypningsemne, og anbefalte forkunnskaper er NOR1302, Nordisk barn- og ungdomslitteratur 1. 10 studenter leverte eksamen i NOR2310, 23 studenter leverte eksamen i NOR4310.

Undervisere: Julie Kleiva (emneansvarlig), Hans Kristian Rustad

1. Vurdering av...

...pensum

Pensum er omfattende: 14 skjønnlitterære verk (dikt, prosa, bildebok), hvorav 12 norske og et dansk og svensk verk. Alle verkene var av nyere dato. Studenter på NOR4310 hadde i tillegg ett selvvalgt skjønnlitterært verk. Sekundærlitteratur omfatter en bok, tre bokkapitler og tre artikler. Deler av teoripensumet fungerte ikke så bra. Det var utfordrende å komme gjennom alt pensum i undervisningen, og pensum kan med fordel kuttes ned noe, f.eks. kutte med 1-2 skjønnlitterære verk og/eller 1-2 bokkapitler/artikler. Studenter på NOR4310 ønsket at pensum skulle vært mer relevant for eksamen (semesteroppgave med egendefinert problemstilling).

...eksamen/vurdering

Eksamen var 3-dagers hjemmeeksamen for NOR2310, og 10-siders semesteroppgave med egendefinert problemstilling for NOR4310. Flere studenter på NOR4310 melder om at det føles «meningsløst» å lese pensum og følge seminarene siden de ikke ville prøves på det til eksamen, med mindre de selv formulerte en problemstilling der det var relevant å trekke inn pensum. Jeg mener at å lese og diskutere tekster vil trene opp analytiske ferdigheter og vil bidra til et høyere refleksjonsnivå som igjen vil komme til nytte i arbeidet med semesteroppgaven, og i arbeidslivet, for eksempel i skolen der de fleste av lektorstudentene på emnet jobber eller vil jobbe. 2 studenter foreslår mappeevaluering som eksamensform for å bedre læringsutbyttet, en student foreslår hjemmeeksamen og 7 studenter foretrekker semesteroppgave. Et forslag for å gjøre pensum relevant for eksamen, kan være at faglærer bestemmer tema for semesteroppgaven, evt. at man bytter eksamensform til hjemmeeksamen. Likevel nøler jeg med å anbefale en slik løsning, siden jeg som faglærer opplevde at masterstudentene trengte veiledning til å avgrense oppgaven og definere problemstilling og bruk av teori, og at dagens eksamensform med semesteroppgave ga dem nyttig og viktig trening i å definere problemstillinger/hypoteser og arbeide selvstendig med en oppgave. Studentene ble tilbudt veiledning på semesteroppgaven, noe de fleste benyttet seg av og ga uttrykk for at hadde vært nyttig.

...undervisningsform 

Undervisningen var fordelt over 14 seminartimer der vi stort sett tok for oss ett skjønnlitterært verk og knyttet relevant teori opp mot dette. Undervisningen ble strukterert som en litterær samtale med summegrupper, for å aktivisere studentene. Det forutsatte at de oppmøtte studentene hadde lest verkene på forhånd, noe de fleste hadde gjort. Undervisningen bygger på NOR1302, og flere studenter hadde ikke tatt dette emnet. De etterlyste en barnelitteraturhistorisk gjennomgang i undervisningen, men siden dette dekkes på NOR1302, er jeg usikker på om det bør settes av tid til dette. Studentene på 2310 meldte om at undervisningen i stor grad (75%) og i noen grad (25%) hadde utbytte av undervisningen. Tilbakemeldingene fra NOR4310 var at pensum og seminarene «egentlig ikke var eksamensrettet», og etterlyste at «pensum faktisk hadde vært relevant for eksamen». 1 student meldte om at undervisningen hadde bidratt til læringsutbytte i stor grad, 7 studenter i noen grad, og 2 studenter ikke i det hele tatt. Mange studenter, spesielt på masternivå, jobber ved siden av studiene og jobber selvstendig med emnet.

...obligatorisk aktivitet 

Det er ikke obligatorisk oppmøte i undervisningen, og oppmøte varierte mellom 5 og 20 studenter. I NOR2310 hadde studentene en obligatorisk kvalifiseringsoppgave med valg mellom to oppgaver. De fikk tilbakemelding og tilbud om veiledning på oppgaven. En student uttrykker ønske om flere slike oppgaver i løpet av semesteret. Studentene på 4310 presenterte en japansk pitch, enten muntlig for klassen eller skriftlig til faglærer. Tema var det selvvalgte verket. Jeg fikk gode tilbakemeldinger på den japanske pitchen, der tanken var at også medstudenter skulle få smakebiter på nordisk barne- og ungdomslitteratur. Samtidig tok den tid fra undervisningen som kunne blitt brukt på for eksempel gjennomgang av teori. Flere studenter på NOR4310 etterlyser undervisning rettet mot sekundærlitteraturen.

2. Fungerer emnebeskrivelsen tilfredsstillende?

Ja, i stor grad. Studentene melder i stor grad (melom 70-og 100%) om at informasjonen på emnesidene var tilfredsstillende. Flere NOR4310-studenter meldte underveis om de synes kravene til semesteroppgaven var mangelfulle.

3. Forslag til forbedringer

NOR4310: For å møte studentens ønske om mer teori i undervisningen, kan selvvalgt verk være sekundærlitteratur fremfor skjønnlitteratur. For å fylle gapet mellom pensum og eksamen kan faglærer definere tema for semesteroppgaven.

Publisert 12. sep. 2019 13:52 - Sist endret 12. sep. 2019 13:52