Rapport fra periodisk emneevaluering av NOR2311 høsten 2020

Emneevaluering av NOR2311 høst 2020

Emnet hadde høsten 2020 46 oppmeldte studenter. Alle studentene stilte til eksamen, og alle fikk bestått karakter. Gjennomsnittskarakteren var C. Det ble levert én klage på sensuren.

Instituttets evaluering blant studentene er besvart av 7 av de 46 studentene, og gir således begrenset innsikt i deres opplevelse av emnet. Mange av resultatene underbygges imidlertid i stor grad av svarene i en egen anonym nettevaluering gjort av undertegnede.

Pensum, undervisning, ressurser, eksamen

Pensum rommet seks romaner og to diktsamlinger. Sju av verkene var norske, ett var svensk. Pensum er egnet til å belyse «sentrale hovedtrekk ved nordisk samtidslitteratur», men den kan innvendes at dansk litteratur ikke var representert, og at novellesjangeren manglet i pensum.

Undervisningen besto av 14 dobbelttimer med seminarundervisning. Koronarestriksjoner gjorde at disse som hovedregel ble gjennomført som såkalt hybrid undervisning, dvs. i undervisningsrommet med digital overføring og tilpasning. Av smittevernhensyn måtte noen økter gjennomføres som ren digital undervisning. Smittevernhensynene gjorde også at de fysiske rammene for emnet var alt annet enn ideelle, med undervisning i et stort auditorium med dårlig akustikk. Studentene gir imidlertid uttrykk for at undervisningen har fungert godt til tross for at rammene har vært uvante og utfordrende.

Eksamen ble gjennomført som en tre dagers hjemmeeksamen. Svarene i den formelle evalueringen indikerer at studentene erfarte dette som en egnet eksamensform. Det samme gjorde undertegnede.

Læringsutbyttebeskrivelser

Av emneplanens utbyttebeskrivelser har undervisning og vurdering lagt vekt på to av punktene, nemlig å kunne «analysere enkeltverk i lys av aktuelle problemstillinger» og «demonstrere tekstanalytisk kompetanse og evne til å uttrykke seg faglig». De øvrige to – å kunne «gjøre rede for sentrale hovedtrekk ved nordisk samtidslitteratur» og «presentere sentrale forfattere og deres verk» – er potensielt svært omfattende og bør kanskje vurderes revidert.

Generell vurdering

Både den formelle emneevalueringen og min egen uformelle indikerer at studentene generelt har vært godt fornøyd med emnet, både med pensum, undervisning og respons på kvalifiseringsoppgaver.

 

Av Mads B. Claudi
Publisert 11. jan. 2021 13:14 - Sist endret 11. jan. 2021 13:14