Periodisk emnerapport NOR4440 - Sjangerstudium i nordisk litteratur, våren 2019

Grunnlagsmaterialet for rapporten er emnebeskrivelsen, statistikk over oppmeldte studenter, muntlige tilbakemeldinger fra studenter underveis i studieløpet, skriftlige deltakerevalueringer og karakterer. Rapporten inneholder vurderinger og kommentarer fra emneansvarlig basert på grunnlagsmaterialet.

Bildet kan inneholde: tekst, linje, font, nummer, dokument.

Utdrag av svarene fra spørreundersøkelse sendt studentene på emnet, våren 2019

1. Vurdering av pensum, undervisning, ressurser og infrastruktur samt eksamen.

Pensum på NOR4440 varierer på bakgrunn av hvilken sjanger som står i fokus på de enkelte kursene som omfattes av emnet. Våren 2019 dreide det seg om et utvalg romaner i Dag Solstads forfatterskap. I alt ni av hans romaner ble gjennomgått og belyst gjennom et utvalg av sekundærlitteratur og teori. Hensikten var å belyse hvordan ære reflekteres i Solstads romankunst.

 

Undervisningen ble gitt i form av seminar. Undervisningen tok i regelen form av korte, lærerstyrte introduksjonsforelesninger som munnet ut i spørsmål til gruppearbeid. Disse spørsmålene ble så gjennomgått i plenum til slutt. Det var en liten gruppe studenter som meldte seg til emnet og som møtte til undervisningen. Oppmøtet var stabilt bra gjennom hele semesteret. Studentene var godt forberedte og deltok aktivt i timene.

 

Romforhold, inklusiv utstyr var tilfredsstillende. Emneansvarlig brukte Canvas aktivt og la ut en god del materiale, lenker o.a.

 

Kvalifiseringsoppgaven bestod i at hver av studentene holdt et muntlig innlegg som inngikk som en del av undervisningen. Evalueringen viser at det fungerte fint, og at det bidro til økt diskusjon. 

 

Eksamensformen er hjemmeeksamen. Flesteparten av studentene virker fornøyd med det, mens et par foretrekker semesteroppgave. Begge eksamensformer virker hensiktsmessige, ettersom man får mulighet til å arbeide grundig med tekstene over en viss tid. Dette passer godt for et fordypningsemne som dette. 

 

Eksamensresultatet var meget bra. Snittkarakteren var B.  

 

 

2. Læringsutbytteformuleringene i emnebeskrivelsen

Formuleringene er enkle og gir et godt uttrykk for siktemålet med emnet og hva studentene skal tilegne seg i løpet av emnet.

 

3. Emnebeskrivelsen

Emnebeskrivelsen ser ut til å fungere godt. Den er enkel, men generell og uten nevneverdig profil som vel er felles for alle «sekkeemner» på masternivå. Derfor er det nødvendig med egne lenker til mer detaljerte beskrivelser, slik praksis er på dette emnet.  

 

4. Endringer siden forrige periodiske evaluering? Hvilke?

Tidligere periodiske evalueringer foreligger ikke. Sist emnet skulle evalueres, var det for få studenter som tok det. Som nevnt vil både emneinnhold og pensum variere på bakgrunn av hvilken sjanger som emnet tar for seg.

 

Kun seks studenter tok emnet våren 2019, men svarprosenten fra studentene på skjema for periodisk evaluering viser at alle svarte. Til tross for få studenter, er altså svarene representative. Fire av seks oppgir at de er svært fornøyde, mens to svarer at de er godt fornøyde. Alle seks svarer at undervisningen i stor grad har bidratt til læringsutbyttet, og alle svarer også at emnet har lært meg fakta, ideer og metoder. Fem av seks svarer at emnet har lært meg å analysere problemer, mens én student er usikker. 

  

5. Forslag til forbedringer.

Noen av studentene oppgir at det kunne vært brukt mer undervisningstid på gjennomgang av teori. Det er et godt forbedringsforslag som lett kan gjennomføres ved for eksempel å redusere antall romaner på pensum.

 

  

Thorstein Norheim

Emneansvarlig våren 2019

Publisert 17. sep. 2019 11:00 - Sist endret 17. sep. 2019 11:00