Periodisk emnerapport høsten 2017

Periodisk emnerapport for NOR4910 Praksisemne i litteraturformidling, høsten 2017

Dette emnet på 10 studiepoeng (tilsvarende 5–6 ukers praksis på heltid) er forbeholdt studentene på masterstudieretningen i litteraturformidling. Emnet er ikke obligatorisk, men alle – eller så å si alle studentene – tar det uansett, og de fullfører med entusiasme! Årsaken er at praksisopphold i en litterær institusjon innebærer en enestående mulighet til å lære den aktuelle institusjonen fra innsiden, få prøvd seg i relevante arbeidsoppgaver og knytte kontakter innenfor bransjen man ønsker å satse på.

Responsen fra de utplasserte høsten 2017 viser at emnet og praksisoppholdet funger etter hensikten (og emnebeskrivelsen): Alle er strålende fornøyde med utplasseringen, med arbeidet, hva de har lært, og hvordan de har blitt mottatt. Reaksjonen fra institusjonene (Aschehoug Barn og ungdom, Bokvennen Solum, Byens forlag, Kagge forlag, Norsk kulturråd, Norsk barnebokinstitutt, Oktober) er like positive, og de vil gjerne ha nye kandidater neste gang emnet tilbys. Hvilke institusjoner som tilbyr praksisplasser, kan variere noe fra gang til gang: Enkelte faller fra og andre kommer til.

NOR4910 har ikke noe pensum og bare to undervisningssamlinger à to timer på Blindern. Dermed faller flere av punktene i malen for emneevalueringen bort, og spørreskjemaet til studentene er bare delvis relevant.

Det er ikke aktuelt å øke undervisningsdelen. Dette er – som jo navnet angir – et praksisemne, og mest mulig tid skal brukes i institusjonene. Oppholdet må imidlertid tilpasses annen undervisning som studentene følger, siden det ikke lar seg gjennomføre å rydde plass i studieløpet til at de utelukkende kan holde på med praksisemnet i det foreskrevne antallet uker. Studentene avtaler selv med praksisstedet hvordan arbeidstiden skal fordeles. Og det går helt fint.

Erfaringene fra flere omganger med utplasseringer tilsier likeledes at lengden på oppholdet og antallet studiepoeng det gir, er optimalt. Plasseringen i det tredje semesteret gjør at studentene kan trekke på kunnskap fra de obligatoriske emnene i de to foregående semestrene. Særlig fremhever de tekstbedømmelse, trening i litterær vurdering, skriving av konsulentuttalelser og studier i den litterære institusjon som nyttig ballast.

Vurderingsformen fungerer også godt. Studentene leverer en mappe på ca 15 sider, som inneholder arbeidsprøver fra praksisoppholdet. I tillegg skriver de to korte notater: ett om institusjonen der de er utplassert (type virksomhet, organisasjon, økonomi m.v.), og det andre om erfaringer og tilegnet kunnskap fra utplasseringen.

Av Marianne Egeland, 23. januar 2018
Publisert 24. jan. 2018 09:59 - Sist endret 21. feb. 2018 15:04