Av faglærer Olav Mellegaard
Blindern, 27.03.2017
Statistikk hentet fra spørreundersøkelsen. Bare 19 studenter svarte; svarprosent 13,3 %
Karaktersnitt høsten 2016: B
Antall studenter høsten 2016: 143
Antall bestått: 128
Antall fordelt på karakterskalaen : A: 34, B :38, C: 40, D: 15, E: 1, F: 2
Kommentarer til gjennomføringsfakta
Svarprosenten var svært lav.
Studentenes kommentarer til emnet i studentevalueringen
Svært godt fornøyd: 42,1 %
Godt fornøyd: 31,6 %
Middels fornøyd: 15,8%
Misfornøyd: 10,5 %
Sju av studentene hadde mer utførlige kommentarer til emnet:
- Tre av studentene var svært godt fornøyd med kurset og læreren
- To av studentene var svært misfornøyde med uerfarne lærere, og en klaget over at administrasjonen nektet ham/henne å bytte til kurs med annen lærer
- En student syntes programmet var for ambisiøst, syntes det hadde vært bedre å lese om færre temaer og gjennomgå stoffet grundigere
- En student ønsket å ha grammatikkforelesningen på en annen tid
Kommentarer til studentevalueringen
Med utgangspunkt i studentevalueringen, gis en vurdering av pensum, undervisning og eksamen.
Pensum
52, 6 % av studentene synes ikke det er blitt brukt for mye tid på deler av emnet, og 68,4 % synes ikke det er blitt brukt for lite tid på deler av emnet.
Mindretallet kommenterte her at det ble brukt for lite tid på kapitlene i læreboka, og for mye tid til diskusjoner i små grupper og til språklab.
Pensum (grammatikk, fonetikk, vokabular og realiakunnskap) er forankret i læreboka som alle gruppene på emnet brukte dette semesteret, Ellingsen/Mac Donald: Stein på stein (2014). Boka er skrevet med henblikk på Norints emnebeskrivelse, så der er det samsvar.
Undervisning
De 143 studentene var fordelt på 8 grupper. Hver enkelt student valgte én gruppe ut fra tidspunkt som passet med vedkommendes andre undervisning og hadde én lærer gjennom hele kurset. Fem av lærerne var svært erfarne, fast ansatte universitetslektorer/førstelektorer, og tre var unge vikarer. Av studentenes kommentarer under flere av punktene på evalueringsskjemaet framgår det at de opplevde en kvalitetsforskjell mellom de to lærergruppene. 73,7 % mener de har lært praktiske ferdigheter på emnet.
Noen av studentenes kommentarer gikk på at læreboka hadde for omfattende stoff og for mange temaer, deriblant noen temaer som ikke var så interessante for internasjonale gjestestudenter.
Eksamen
Emnet har både muntlig (med intern sensor) og 3-timers skriftlig eksamen.52,6 % av studentene i undersøkelsen var fornøyd med skoleeksamensformen.
Konklusjon
Studenter som hadde erfarne, fast ansatte lærere, var stort sett svært godt fornøyd med kurset, så behovet for endringer må anses som lite. Men lærere i vikarstilling ser ut til å ha gitt noe mangelfull undervisning.