Emneevaluering NORINT0141 – Norsk for internasjonale studenter, trinn 4 skriftlig

Materialet som denne rapporten bygger på er hentet fra en rapport om gjennomføringsfakta tatt ut fra Felles studentsystem (FS), samt en elektronisk spørreundersøkelse som ble foretatt i slutten av høstsemesteret 2019 blant studentene på emnet.

 

Lenke til emneside: https://www.uio.no/studier/emner/hf/iln/NORINT0141/

Bildet kan inneholde: tekst, linje, font, antall, parallell.

Statistikk hentet fra spørreundersøkelsen. Svarprosent: 90 %

  • Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått.
  • Antall studenter høsten 2019 (oppmeldt til ordinær eksamen): 10
  • Antall bestått: 10
  • Antall stryk: 0

 

 

Studentenes kommentarer til emnet i studentevalueringen

 

Alle studenter mener undervisningen enten «i stor grad» eller «i noen grad» har bidratt til læringsutbyttet.

Tilbakemeldingene om gruppearbeid spriker. Noen ønsker mer, noen ønsker mindre. Det samme gjelder for grammatikkundervisningen.

Pensum

Ingen av studentenes kommentarer går direkte på pensum for kurset.

Pensum for kurset er ulike artikler i kurskompendiet. Artiklene omhandler sjangerlære og grammatiske temaer.

Det ble i tillegg delt ut støtteark i timen.

 

Undervisning

Alle studentene var i samme gruppe. Det ble gitt 10 ukers undervisning med 3 timer hver gang. To undervisningsfrie uker var satt av til skriveuker.

Undervisningen forutsatte at studentene fulgte opp de skriftlige oppgavene slik at de fikk tilbakemelding både fra studenter og faglærer på et leserbrev, en jobbsøknad og en kronikk. To av tekstene inngår i mappeeksamen, se neste punkt. I tillegg skrev studentene et referat i timen.

 

Eksamen

Den nåværende vurderingsformen er mappeeksamen. Det betyr at to av tekstene (begge tekstenes første utkast og endelige versjon) skrevet på kurset samt et refleksjonsnotat (basert på den enkelte studentens individuelle logg) skal inngå i vurderingsmappen. Læreren gir ikke tilbakemelding på refleksjonsnotatet. Vurderingsmappen vurderes av sensor etter undervisningsslutt og gis karakteren bestått/ ikke bestått.

 

66,7 % av studentene er fornøyd med vurderingsformen, 22,2 % hadde ønsket seg en semesteroppgave, 11,1 % en kombinasjon av mappevurdering og muntlig eksamen.

 

Konklusjon

For det aller meste var studentene fornøyd med kurset, jf. generell kursevaluering ovenfor. Blant studentene var det ulike meninger om andelen gruppearbeid burde økes eller reduseres. Det samme gjelder for grammatikkundervisningen.

30 % av studentene mener emnet burde gi mer uttelling enn 5 studiepoeng.

Publisert 5. mai 2020 21:19 - Sist endret 5. mai 2020 21:19