Emneevaluering NORINT1110 - Norsk grammatikk i et fremmedspråkperspektiv

Materialet som denne rapporten bygger på er hentet fra en rapport om gjennomføringsfakta tatt ut fra Felles studieadministrativt system (FS), samt en elektronisk spørreundersøkelse som ble foretatt i slutten av høstsemesteret 2015 blant studentene på emnet.

 

Lenke til emneside

 

  • Karaktersnitt høsten 2019: C
  • Antall studenter høsten 2019: 17
    • Antall bestått: 14
    • Antall ikke møtt: 2
    • Antall stryk: 1

 

 

Emnebeskrivelse, statistikk og opplegg

Emnet rommer en systematisk gjennomgang av norsk grammatikk med vekt på trekk som er utfordrende for internasjonale / minoritetsspråklige studenter på et avansert nivå i norsk. Eksempelvis jobbes det med fokus på substantivfrasens finitte / infinitte form og med fokus på verbfrasens former som sjelden eksisterer i studentenes førstespråk, som preteritum perfektum og preteritum futurum. Vi arbeider også med å systematisere sider ved det norske vokabularet og ved preposisjonsbruken i norsk. Temaene belyses delvis kontrastivt, og det legges vekt på utvikling av studentenes egenferdigheter. Beskrivelsen av emnet passer med innhold og mål, jf. følgende fra beskrivelsen:

      ” Etter gjennomført emne skal studentene kunne

  • gjøre greie for karakteristiske og sentrale trekk ved norsk syntaks og morfologi
  • beskrive deler av språksystemet i et kontrastivt perspektiv
  • bruke grammatikken i praksis i egen, akademisk språkføring
  • gi systematiske analyser av språktrekk i ulike typer tekst, også mellomspråkstekster.

       Endelig karakter viser i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttet for emnet.”

Antall studenter på emnet var 15. 14 studenter gikk opp til eksamen, og 13 bestod. 3 fikk A, mens karaktersnittet var C. Studentene kom fra ulike land, og i hovedsak fra øst i Europa.

 

Dette semesteret var det muntlig kvalifiseringsoppgave. Det var formulert tydelige retningslinjer for arbeidet og forventninger til oppgaven, som skal være en systematisk, utforskende studie av et grammatisk tema. Alle fikk godkjent oppgaven sin.

 

Studenttilbakemeldinger

Det var kun 2 som leverte evaluering. Dette tallet er for lavt til å generalisere, men det de har skrevet er allikevel viktig. De 2 skriver at det var det faglige innholdet som var den viktigste motivasjonen for valget av dette emnet, og som de mente de hadde fått læringsutbytte av. De skriver videre at emnets innhold burde hatt mer om passiv og mer eksamensrettet arbeid. De mener også at det burde vært brukt mindre tid på muntlig obligatorisk presentasjon og grammatiske oppgaver som var rene utfyllingsoppgaver. De har begge vært godt forberedt til undervisningen, og emnet har gitt dem fakta, ideer og metoder. De synes begge at skoleeksamen er en bra vurderingsform. De to er også godt fornøyd med emnets innhold, læringsmål og undervisningsform.  

 

Emneansvarliges vurdering

På dette emnet er det en forutsetning at studentene kan greie å jobbe aktivt ut fra grammatikkbøker og systematisert materiale fra læreren. Faglærer bidrar hver gang med autentisk tekst og øvelser, men det er færre utgreiende og drøftende artikler å lese enn i flere andre emner. Dels har det å gjøre med at selve basisen på emnet er ei stor grammatikkbok for andrespråksstudenter, dels har det sammenheng med at det finnes relativt få utgreiende og drøftende artikler på feltet som passer for studentgruppa. Det er stor spredning i de bevisste grammatikkunnskapene ved kursstart. De fleste kan allerede mye innenfor feltet fordi de systematisk har studert norsk, mens andre behersker norsk kanskje fordi de har vært flere år i Norge, har tatt ulike slags kurs og har en viss akademisk bakgrunn fra hjemlandet. Studentene får og eller muntlige og skriftlige hjemmeoppgaver til hver gang.

 

Publisert 5. mai 2020 21:15 - Sist endret 5. mai 2020 21:15