Vår 2018

Periodisk emnerapport for NORINT2112 Tekstkompetanse i et fremmedspråksperspektiv

Emneevaluering NORINT2112 – Tekstkompetanse i et fremmedspråksperspektiv

Materialet som denne rapporten bygger på er hentet fra en rapport om gjennomføringsfakta tatt ut fra Felles studentsystem (FS), samt en elektronisk spørreundersøkelse som ble foretatt i slutten av vårsemesteret 2018 blant studentene på emnet.

Lenke til emneside: https://www.uio.no/studier/emner/hf/iln/NORINT2112/

 

Generell kursevaluering:

Statistikk hentet fra spørreundersøkelsen. Svarprosent: 27,78%

  • Karaktersnitt våren 2018: C
  • Antall studenter våren 2018 (oppmeldt til ordinær eksamen): 18
  • Antall bestått: 16
  • Antall ikke møtt: 2
  • Antall stryk: 0

Studentenes kommentarer til emnet i studentevalueringen

Flere studenter etterlyser mer gruppearbeid. Én student etterlyser mindre gruppearbeid.

Flere studenter ønsker seg mindre teori på den ene siden og mer skrivetrening og grammatikk på den andre siden.

Noen studenter påpekte at nivået på kurset er for høyt.

Pensum

Ingen av studentenes kommentarer går direkte på pensum for kurset, men flere skriver at emnet er for teoritungt.

Pensum for kurset er i hovedsak ulike artikler i kurskompendiet som dekker ulike temaer knyttet til lese- og skrivestrategier på et akademisk nivå og grammatikk. I tillegg kommer fem kapitler i Brodersen, Randi Benedikte mfl.: Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Universitetsforlaget 2007.

Undervisning

Alle studentene var i samme gruppe. Det ble gitt 14 timers undervisning med 3 timer hver gang. Én undervisningsfri uke var satt av til leseuke, og én undervisningsfri uke til skriveuke.

Det ble gitt en obligatorisk kvalifiseringsoppgave med tilbakemeldinger både fra medstudenter og faglærere underveis i prosessen. I tillegg kunne studentene levere kortere tekster nesten hver uke, og disse tekstene ble også kommentert av faglærer.

Eksamen

Eksamen besto av to deler. Del 1 var en langsvarsoppgave og del 2 besto av to kortsvarsoppgaver. Alle oppgavene måtte besvares. Eksamenssettet var godt egnet til å skille studentene. Siden snittet var C, tyder det på at eksamenen heller ikke var for krevende.

Konklusjon

For det aller meste var studentene fornøyd, med kurset. I midtveisevalueringen hvor 17 av 18 studenter deltok, fikk emnet som helhet en snittkarakter på 6,12 (på en skala fra 1 til 7). Av de fem som i den periodiske emneevalueringen svarte på hvor fornøyde de var med emnet, var tre godt fornøyd, én mellomfornøyd og én lite fornøyd.

Publisert 15. jan. 2020 17:36 - Sist endret 15. jan. 2020 17:36