Periodisk emnerapport våren 2016

Materialet som denne rapporten bygger på er hentet fra en rapport om gjennomføringsfakta tatt ut fra Felles studieadministrativt system (FS), samt en elektronisk spørreundersøkelse sendt ut til studentene på emnet.

Periodisk emneevaluering våren 2016

1. Undervisning, pensum og eksamen

Undervisning

Våren 2016 har undervisningen på RETKOM 2103 vært gitt som seminarundervisning. Det betyr færre studenter i klassen, og større mulighet til å leke med ulike undervisningsformer. På den måten har studentene både fått mer tradisjonelle forelesninger og gruppeoppgaver i større og mindre grupper. I tillegg ble det gitt et heldags arbeidsseminar når det nærmet seg eksamen for å veie opp for seminarleders evigsjuke småbarn. Jeg har forsøkt å legge opp til omtrent like mye praktisk analysearbeid som teoretisk grubling, i håp om å gi studentene flere veier inn i diskursanalysefaget. Studentene har fått tilbakemeldinger underveis når de har jobbet praktisk i grupper, og fikk skriftlig tilbakemelding på den teoretiske kvalifiseringsoppgaven de leverte midt i semesteret.

Det er ganske stor variasjon i studentenes vurdering av emnet. En god del rapporterer at de synes balansen mellom teori og praksis er god. Samtidig er det en del som etterspør mer teoretisk gjennomgang og noen som etterspør mer praktisk gruppearbeid. Dette er tilbakemeldinger som jeg også har plukket opp underveis i semesteret. Studentene har virket aller mest fornøyd når første time har vært forelesning og andre time har vært arbeidsøkt.

Emnet har mange studenter fra lektorutdanningen, noe som innebærer at mange har en praksisperiode som gjør det vanskelig å følge undervisningen i deler av semesteret. Dette har vært en utfordring både for praksisstudentene og for kontinuiteten for studentene som er igjen. En løsning kunne vært å legge inn leseuker i praksisukene, og heller tilby lengre seminarer resten av semesteret.

Pensum

Mye av pensum har fungert godt. Spesielt Grue og Hågvar fungerte godt for mange. Noen studenter har funnet Hellspong og Ledin utfordrende – både språklig og fordi de behandler mye av det samme som Skovholt og Veum (som er pensum på RETKOM 1102), men på en litt annen måte. En student etterspør også Laclau og Mouffe på pensumlisten. Hvis jeg skulle valgt pensum igjen, ville jeg byttet ut Hellspong og Ledin med «Diskursanalyse i praksis. Metode og analyse» (Hitching, Nilsen og Veum, 2011).

Eksamen

Studentene hadde tre-dagers hjemmeeksamen i slutten av semesteret, og både tilbakemeldinger og karakterer tyder på at det fungerte godt.

Det var dessverre mange studenter som hadde en skoleeksamen som falt midt inni hjemmeeksamen, noe som bidro til stress og en mer oppstykket arbeidsprosess. Her er det rom for å samarbeide bedre med lektorprogrammet og mellom fagkodene internt på nordisk.

2. Læringsutbytte

Formuleringene om læringsutbytte i emnebeskrivelsen fungerer godt, og reflekterer det vi har drevet med i seminarene. Ingen studenter rapporterer at de har blitt overrasket over hva faget innebærer. Noen studenter rapporterer at de fremdeles ikke kan sette fingeren på hva en diskurs er, noe som egentlig er en god observasjon all den tid diskursbegrepet både brukes og forstås på en rekke forskjellige måter i pensum.

3. Fungerer emnebeskrivelsen tilfredsstillende?

Av 42 studenter på emnet, er det per 4. august 39 som har bestått eksamen. Karakterfordelingen er som følger: A: 6, B: 11, C: 12, D: 8, E: 2, F: 2

Snittet ligger dermed på en solid C.

Det er generelt stor variasjon i studentenes bakgrunn. De kommer i hovedsak fra HF og Lektorprogrammet, men også SV er representert. Studentene er i 2., 4. og 6. semester av studiene sine. Gjennomføringsstatistikken og karaktersnittet tyder på at emnebeskrivelsen fungerer tilfredsstillende og at emnet passer godt inn i flere ulike studieløp på flere nivåer.

I emnebeskrivelsen er det ikke spesifisert anbefalte forkunnskaper. Mange studenter har imidlertid gitt uttrykk for at RETKOM 1102 har vært viktig for læringsutbyttet, og dette kan godt presiseres i emnebeskrivelsen.

4. Noen utvalgte kommentarer fra studentene

Om undervsiningen:

  • Mer undervisning før gruppearbeid
  • Meir undervisning
  • Ingen verdens ting, foreleser har både formidlet og lagt opp pensum på en ypperlig måte!
  • Mindre case-arbeid, mer teori. Er fortsatt ikke helt sikker på hva en diskurs er, men det er det kanskje ingen som er?
  • Jeg har tatt faget som "distansestudent" så jeg har ikke vært til stede i undervisningen, men følte at faglærer fulgte meg godt opp og tilrettela mye for meg – så jeg fikk likevel stort utbytte av forelesningene/seminarene.
  • Klarere melding om hva som skal tas opp på seminarene.
  • Mer forelesning før gruppearbeid, gå gjennom teori før vi tar det videre i praksis. Bruke powerpoint istede for prezi, under hjemmeeksamen opplevdes det
  • vanskelig å finne tilbake på preziene.
  • Deltok som nevnt ikke, men er kjempefornøyd med undervisningen, materialer og ikke minst super foreleser!
  • Nå mener dere gruppearbeid på seminar? Påpeker at dette er kun for min del, da jeg har problemer med å fungere gruppearbeid. Det burde være et passe innslag av grupper i undervisningen, men ikke større enn 4-5 personer satt i grupper av gangen.
  •  I og med at jeg hadde en stor utfordring i det at jeg ikke kunne møte på forelesningene, måtte jeg finne alternative løsninger. Ida Seljeseth har vært heltstrålende i denne prosessen og lagt til rette for meg som best hun har kunnet. Hun har vært imøtekommende og hjelpsom hele veien. Jeg hadde henne som seminarleder i RETKOM1102 forrige semester og det var kjempegøy. Hun er veldig kunnskapsrik og i tillegg utrolig pedagogisk flink til å formidle stoffet. Veldig imponert! :)
Det burde vært brukt mer tid på
  • Selve diskursanalysedelen
  • Diskurs i seg selv.
  • Analysedelen av emnet.
  • Læsning
  • Teorigrunnlaget bak diskursanalyse, hva er diskurs, hva er tekst, hva er kontekst? Generelt burde tekstbegrepet belyses mye mer.
  • Det teoretiske
  • Fleire analysedaga. Meir praktisk øving.
Det burde vært brukt mindre tid på
  • Gruppearbeid

Om pensum

  • Burde revurdere en del av bøkene på pensum, både vägar genom texten, og multimodal analysis fremstår som vanskelige og lite praktiske!
  • Stoffet fra Hellspong & Ledin. Etter min mening fullstendig meningsløst, og en ganske dårlig bok.
  • Synes at ALT for meget pensum er en gentagelse af pensum for RETKOM1102 våres 2015. Hellspong og Ledin er stort set det samme som Aslaug og Veum fra
  • RETKOM1102. Så det har været meget gentagelser. Synes det ville have været bedre at dykke ned i nogle konkrete diskurser, som hersker på medie/politikfeltet.
  • Hvorfor er i øvrigt ikke Laclau og Mouffe på pensumlisten? Det er useriøst.
  • Hovedboken Hellspong/Lendin synes jeg var vanskelig å forstå. Derfor har jeg brukt tekstanalyse av Veum/Skovholt. Kanskje denne burde vært på pensum?

Om seminarleder

  • Flink og engasjerende lærer!
  • Ida er helt super. Jeg har hatt henne som seminarlærer i et annet fag tidligere og hun var (og er) virkelig dyktig både faglig og pedagogisk. Hun er så engasjert og flink til å formidle at selv jeg som ikke pleier å gå på forelesninger og seminarer (da jeg ofte føler foreleserne leser opp powerpointene sine i 2 timer i strekk - og det klarer jeg fint på egen hånd på vesentlig kortere tid..) er det helt annerledes i hennes undervisning. Det brukes forskjellige metoder og tilnærminger, og som student blir man inkludert hele veien - noe som bidrar til motivasjon og engasjement også hos den enkelte. Dette er rett og slett kanonbra! :)
  • Lat oss ta det som eit dikt: Kjære UiO, i rekkja over alle tinga de brukar å drita dykk ut på, (til dømes Norsk Ordbok, språksamlingane, namnegranskingsfaga, manglande nynorskversjon av eksamenar på jus og matnat, språkslurvete nynorskversjonar av eksamenar på HF, kolliderande eksamensdagar for emne på same institutt og med same type emnekode (NOR2111 og NOR2312), og so vidare) er kanskje ein av dei største tabbane dykkar at de lèt den dyktigaste faglæraren på bruket arbeida på mellombels kontrakt. Dersom de verkeleg vil vera eit «ledende europeisk universitet», og ikkje berre ein forvaksen Mikke Mushøgskule med uproporsjonalt sjølvbilete, er steg éin på vegen dit å tilsetja dei beste folka. I fast stilling. Fyrstemann på den lista underviser på RETKOM2103 og heiter altso Ida Seljeseth. Skal me ta det ein gong til? Ida Seljeseth. Sånn. Sjå no for pokker til å gje den dama fast jobb. Amen.
Av Ida Seljeseth
Publisert 22. feb. 2018 09:28 - Sist endret 22. feb. 2018 09:28