Periodisk emnerapport RETKOM2160/ 4160 - Nordisk sakprosa, høsten 2019

Antall svar på emneevalueringen:

BA: 12 av 16

MA: 9 av 10

Studentene fikk litt tid til å svare i undervisningen. Lenke ble lagt på forsiden i Canvas og elevene fikk påminnelser.

 

På BA var 21 studenter meldt opp til undervisning i faget, mens 16 var meldt opp til eksamen. På MA var 10 meldt opp til undervisning, og 11 til eksamen.

 

Pensum (innhold, omfang).

Pensumlisten har vært relativt stabil de siste årene. På BA (2160) har de rundt 800 sider med teoripensum, mens MA (4160) har i overkant av 900 sider med teori. I tillegg har de flere utdrag og hele sakprosaverk – disse blir skiftet ut med jevne mellomrom.

 

Tilbakemeldingen på pensum er at det er spennende litteratur. Både BA og MA rapporterer at de bruker mest tid på starten av semesteret til å sette seg inn i pensum (mellom 5-10 timer i uken). I andre dele av semesteret har de jobbet mindre (0-5 timer i uken). En kandidat trekker frem at pensum har vært spennende og dagsaktuelt og på den måten bidratt til gode diskusjoner i klasserommet.

 

Undervisning (undervisningsformer, timeantall, spredning over semesteret, obligatoriske aktiviteter, kvalifiseringsoppgaver).

 

Det er 28 timer med seminarundervisning. Seminaret består av en jevn fordeling mellom forelesninger og analyse. Dette året har jeg prøvd å legge inn to dobbeltøkter der studentene får mer tid til å analysere sammen med faglærer. En student skriver i tilbakemeldingen at «Dobbeltimene med undervisning var utrolig lærerike. Flere dobbeltimer ville gitt større læringsutbytte da det enkelte ganger gikk litt for fort». Det har i hovedsak vært en faglærer, men på to undervisningsøkter har jeg hatt en annen foreleser inne for å snakke om sine fagområder.

 

Alle studentene rapporterer at undervisningen har bidratt til deres læringsutbytte. En BA-student skriver at kravet til forkunnskaper er for høyt og en annen problematiserer at dette er et heisemne og at det stilles for like krav til BA og MA studenter. Dette ble også problematiserte ved forrige periodiske emneevaluering. Det var færre som kommenterte denne problemstillingen enn ved forrige periodiske emnerapport, så forhåpentligvis har vi klart å tilrettelegge bedre for alle studentene.

 

Studentene kunne velge mellom muntlig og skriftlig kvalifiseringsoppgave. Ca. ti studenter hadde muntlig gruppeframlegg der de analyserte bøker fra pensum og så dem i lys av relevant teori. Faglærer kommenterte problemstilling på forhånd og evaluerte straks etter framføringene. To studenter mener dette har tatt litt mye tid fra undervisningen. I den skriftlige kvalifiseringsoppgaven får elevene samme oppgave og må skrive en oppgave med utgangspunkt i en valgt problemstilling. Problemstillingen må godkjennes av faglærer i forkant.

 

Powerpoint ble benyttet i undervisningen, og Canvas ble benyttet til informasjon og deling av forelesningsmanus og studentarbeider.

 

Studentene er jevnt over veldig fornøyde og skriver blant annet: «Et av de beste emnene jeg har hatt på UiO hittil», «Kult emne, og er egentlig veldig positivt overraska siden jeg hadde ikke peiling på hva jeg gikk til», «Alt i alt kjempefornøyd med innholdet i emnet, pensum og faglærer», «Faget er veldig gøy. men mange begreper å sette seg inn i.».

 

 

Eksamen

 

Eksamensform og oppgaveformuleringen er lik for BA og MA. Det er gjennomsnitt på C på begge nivåene. Ni studenter har bedt om tilbakemeldinger. Blant BA ønsker over halvparten av studentene å ha semesteroppgave i stedet for hjemmeeksamen. Dette begrunnes blant annet med at de gjerne skulle fått mer veiledning og gått mer i dybden i analysene. Også MA-studentene skulle helst hatt semesteroppgave eller mappeevaluering. Men på begge nivåer er rundt 25% fornøyde med eksamensformen sånn som den er.

 

Annet

 

Studenten opplever at informasjonen på emnesiden er god og gir dem den nødvendige informasjonen.

 

Hvordan emnet fungerer i emnegruppene det inngår i.

Emnet er en relevant og viktig del av Retorikk og språklig kommunikasjon og bygger videre på noen fagområder fra innføringsemnet.

 

 

Publisert 5. mai 2020 21:25 - Sist endret 5. mai 2020 21:25