Periodisk emneevaluering høsten 2016

Materialet som denne rapporten bygger på er hentet fra en rapport om gjennomføringsfakta tatt ut fra Felles studieadministrativt system (FS), samt en elektronisk spørreundersøkelse sendt ut til studentene på emnet.

  1. Allment

Deltakerantallet på de to emnene var meget høyt denne gang, 54 studenter tok eksamen i 2160 og 4 studenter i 4160.

Det ble gitt felles undervisning for studentene på de to emnene (BA- og master).

Undervisningen foregikk som en blanding av forelesning og seminar, med en omfattende bruk av “summegrupper” underveis. Powerpoint ble benyttet i samtlige timer, og Fronter ble benyttet til informasjon og deling av forelesningsmanus og studentarbeider. Profilen på emnet var denne gang, som høsten 2016, «litterær sakprosa», nærmere bestemt sakprosa innen de sjangrene som omfattes av Kulturrådets innkjøpsordning for ny, norsk sakprosa.

I tillegg til seminarundervisningen på Blindern ble det gjennomført én «ekskursjon» til Norsk Kulturråd, hvor i faglærer i samarbeid med en dyktig saksbehandler ledet en samtale om Kulturrådets litteraturpolitiske praksis, med særlig vekt på sakprosa for barn.  

  1. Kvalifiseringsoppgaver

Studentene hadde valget mellom muntlige og skriftlige kvalifiseringsoppgaver. De muntlige ble gjennomført som kort-forelesninger ved grupper på to studenter, oftest med innlagt tekstanalyse. Faglærer kommenterte utkast på forhånd og evaluerte straks etter framføringene. De skriftlige oppgavene ble gitt slik:

Skriftlig kvalifiseringsoppgave, høsten 2016 Lever inn en besvarelse på mellom 5000 og 7000 tegn uten mellomrom. Oppgaver (velg én av oppgavene): 1. Hvordan kan et historisk perspektiv på teksten bidra til en rikere forståelse av (kompendieutdragene av) Idlings og Jacksons bøker? 2. Hvordan kan et historisk perspektiv på forfatteren (både forfatteren i og utenfor teksten) bidra til en rikere forståelse av (kompendieutdragene av) Idlings og Jacksons bøker? 3. Hvordan kan et historisk perspektiv på sjanger bidra til en rikere forståelse av (kompendieutdragene av) Idlings og Jacksons bøker? 4. Hvordan kan et historisk perspektiv på leseren (både leseren i og utenfor teksten) bidra til en rikere forståelse av (kompendieutdragene av) Idlings og Jacksons bøker?

  1. Eksamen

Som tidligere år er eksamen en besvarelse over selvvalgt tema med forankring i pensum. Det ble gitt veiledning dels i to felles undervisningsøkter, dels individuelt. Sensor bemerket at nivået var særs høyt denne gang – både på 2000- og 4000-varianten av emnet. Karakteroversikt: 2160: 7A, 25B,15C, 4C, 1E. 4160: 1A, 3B.

  1. Studentevaluering

Henimot slutten av kurset ble det delt ut et selvlaget evalueringsskjema, det samme som har vært benyttet i mange år på dette kurset, som ble fylt anonymt ut og levert inn i timen. 14 studenter (23 fra 2160, 2 fra 4160) var til stede. Faglærer gikk gjennom resultatene på en forelesning, presentert på powerpoint (tabellene og kulepunktene nedenfor er importert derfra), og diskuterte resultatene med studentene.

Det første temaet var pensum:

 

Påstander om pensum:

Helt enig

2160+4160 = sum

Litt enig

Litt uenig

Helt uenig

interessant og givende

16+2=18

7

 

 

for spredt på en rekke temaer

2

6

9

6+2=8

for krevende til et kurs på mitt nivå

1

9

3

9+2=11

Vi ser at tilfredsheten med pensum jevnt over er stor.

Verbale kommentarer:

  • Svært fornøyd med primærtekstene. Tror det er noe som fenger alle.
  • Litt mye med to bøker fra Bech-Karlsen, når han samtidig er litt lettvint, kanskje?
  • Tekst og historie er litt dårlig formulert og for omfattende med alle (noen) relevante eksempler.
  • Det hadde holdt med én Bech-Karlsen-bok.
  • Fra allvitende til flerstemmig kunne droppes til fordel for annet – ev. en av Bech-Karlsens bøker.
  • Synes Tekst og historie kunne til tider være vanskelig å lese fordi den henviste til og ga eksempler til litteratur vi ikke hadde. Savner litt supplering fra våre tekster og til fagbegreper i boka. Synes resterende pensum har vært spennende og gøy å lese. Etter dette emnet har det havnet flere bøker på min liste av «bøker som må leses!»
  • Synes Tekst og historie-boka var veldig vanskelig å lese, og ikke minst forstå. Blir veldig tungt.
  • Det er mye pensum å komme igjennom, men du har forklart hvorfor, men jeg må påpeke det uansett.
  • Jeg synes pensumet både har vært variert og spennende. Synes spesielt at utdragene har vært godt knyttet sammen med teoridelen av pensum.
  • Jeg synes pensum har vært spennende å jobbe med, særlig sakprosautdragene. Det hadde vært nok med én Jo Bech-Karlsen-bok.
  • Eg har opplevd at nokre av kapitla i Tekst og historie er noko anekdotiske, men ho er òg særs interessant.

 

Neste tema gjaldt undervisningen:

 

Påstander om undervisningen:

Helt enig

Litt enig

Litt uenig

Helt uenig

Forelesningene har dominert for mye

 

1

8

14+2=16

Forelesningene har vært for vanskelige

1

4

7

9+2=11

Forelesningene har vært svært givende

12+1=13

10

1

 

 

Også her ser studentene ut til å være tilfredse.

Verbale kommentarer:

  • På grunn av stor deltakelse på emnet har det blitt litt for mange muntlige framføringer av studentene. Hadde fått mer ut av lærerstyrte timer av pensum.
  • Personlig liker jeg mer forelesningsaktig enn klasseromsaktig undervisning, litt mer av det ville vært fint.
  • Du er en fantastisk formidler. Det er engasjerende og givende å høre på deg. Undervisningen har vært meget god og spennende!
  • Jeg misliker å bli tvunget til å delta muntlig.
  • Liker at det har vært en blanding av forelesning og dialog. Du har vært den beste seminarlederen jeg har hatt etter fire år på UiO J.
  • PP-ene har til tider vært litt overveldende med tekst. Det kunne ha vært spennende med en litt mer dialogbasert undervisning, men jeg forstår at det kan være vanskelig å få til.
  • Godt og nøyaktig, svært lærerikt, men noen ganger litt «svevende», kanskje.
  • Interessant undervisning! Bra med en lærer som er engasjert i faget.
  • Fantastisk med så engasjert lærer.
  • Bra med ekskursjon

Tredje og siste tema var studentpresentasjonene:

Påstander om student-presentasjonene:

Helt enig

Litt enig

Litt uenig

Helt uenig

givende å delta:

13+1=14

7

 

 

givende å være publikum:

9+1=10

11+1=12

2

 

 

Tilfredsheten er dominerende også her – men tilfredsheten ved å være publikum har et visst tilbakeslag, sammenholdt med tidligere semestre.

Det var også rom for noen generelle, verbale kommentarer, som ble summert opp slik:

  • Gode erfaringer, fin fortsettelse av RETKOM1102. Givende når seminarleder er så genuint interessert i tema.
  • Fornøyd med emnet. Kunne ønsket en tydeligere presentasjon av pensum på seminar.
  • Engasjerende og opplysende. Har trigget min nysgjerrighet på metoder for å avlese hvordan tekster virker – og på hvilken bakgrunn. → teksters etterrettelighet.
  • Jeg er veldig fornøyd, og synes emnet dekker mye av det som er vesentlig for sakprosastudiet. Fin oppdeling og gode teorier man kan bruke. Tips til neste semester: Skriv litt tydeligere på pensumlista hva som er masterpensum og hva som er BA-pensum.
  • Jeg opplever emnet som svært komplementært og utfyllende til andre emner jeg har hatt. Jeg nevner da litteraturvitenskap og Retorikk og kommunikasjon.
  • Engasjerende pensum og engasjert foreleser. Jeg har fått et nytt perspektiv på sakprosaens plass i samfunnet!
  • Studentpresentasjonene har tatt for mye plass. Litt mye vi ikke rakk gjennom. Spm. fra studentene som besvares har vært bra. Mht. studentpresentasjonene: Burde vært strengere på tida, så vil disposisjonen bli strammere.
  • Det har vært litt for mye presentasjoner av studenter.
  • Synes det har tatt for lang tid å høre på andres prestasjoner, hold det til 10 minutter.
  • Litt mange studentpresentasjoner. Ikke alltid man får en nøye nok gjennomgang. Kanskje ha litt færre?
  • Det har vært litt uklart, føler jeg, med tanke på hva semesteroppgaven har gått ut på – hvordan man skal «angripe» den. Ellers veldig interessant og givende kurs, motiverer til å møte opp! Litt mye pensum å lese til hver forelesning, rekker ikke alltid å lese alt pga også andre forelesninger.
  • Foreleser kunne nesten ikke vært bedre. Bidrar til trygghet og variert undervisning. Kunne kanskje vært litt grundigere gjennomgang av hva vi vil gå gjennom i emnet helt i starten.
  • Synes også det var givende når Kjell Lars Berge var her, og det åpnet blikket mitt mot flere bøker jeg har lest som er på kanten mellom skjønnlitteratur og sakprosa.
  • Informasjon og veiledning rundt eksamen burde komme litt før.
  • Veldig givende! Kunne kanskje fått mer utdypende informasjon om semesteroppgaven tidligere. Da ville det bli lettere å legge opp løpet ift. Alt det andre en også skal rekke i eksamensperioden.
  • Du som foreleser er engasjerende og gjør det veldig lett å delta i timene. Jeg som elev føler meg sett og du er flink til å følge opp. Fortsett med rettssakene dine!
  • I utgangspunkt fornøyd med emnet og temaene det tar for seg, men jeg savner å sitte igjen med en følelse av at vi har gått gjennom pensum i timene. Syns det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva jeg har lært her sammenliknet med når jeg tok Retkom1102.
  • Det er positivt at du fremprovoserer mailing, det er givende. Ekursjonen var bra. Veiledning har vært bra, men jeg skulle ønske det var mer.
  • Fint med påkrevd deltakelse fra oss i form av innsending av mail.
  • Jeg er veldig fornøyd med kurset. Det har vært spennende og jeg har lært mye. Turen til Språkrådet og timen med Kjell Lars Berge var veldig interessante. Personlig skulle jeg gjerne ha hatt mer om kulturpolitikken rundt sakprosa, og kanskje litt mer problematisering rundt mulige utfordringer rundt sakprosa som felt. Som leserkontrakt, sannhetsgehalt og problem-atisering rundt virkeligheten som skapes i bøker.
  • Inspirerende veiledning til oppgaver og engasjement i eget fag er synlig i samtaler.
  • Har opplevd at noe har gått litt over hodet på meg når både pensum og seminar blir veldig drøftende. Savner noen ganger en litt nøyere gjennomgang av det «faktuelle» (om man kan snakke om noe faktuelt i det hele tatt) for å trekke det litt mer ned på jorden. Ellers er det et flott, underholdende og lærerikt emne som jeg vil anbefale til andre. 
  • Inspirerende veiledning til oppgaver og engasjement i eget fag er synlig i samtaler.
  • Har opplevd at noe har gått litt over hodet på meg når både pensum og seminar blir veldig drøftende. Savner noen ganger en litt nøyere gjennomgang av det «faktuelle» (om man kan snakke om noe faktuelt i det hele tatt) for å trekke det litt mer ned på jorden. Ellers er det et flott, underholdende og lærerikt emne som jeg vil anbefale til andre. 
  • Sidan vi har hatt undervisning saman med masterstudentane, har nokre tema vore vanskeleg «å få tak på». Det kjem av at dei/seminarleiar styrer samtalene i ein anna retning, og då hender det at eg ramlar ut. Eg synest likevel emnet har vore særs gjevande og ikkje minst lærerikt.
  • Som retorikkstudent kjenner eg meg litt «sveltefora» på det retorikkfaglege.
  • Føler ikke at jeg hadde kompetanse til å delta på dette kurset. Mange ord og begreper som jeg ikke har vært borti før, som kompliserte kurset for min del. Føler heller ikke at Retkom1102 ga meg det utgangspunktet jeg føler er nødvendig her. På den andre siden forstår jeg at kurset er for både bachelor- og masterstudenter, og at det derfor kan være vanskelig å treffe begge grupper. Uansett: Du er en flink og engasjerende foreleser! Jeg liker at du er så hjelpsom som du er og at du ønsker at alle skal gjøre det best mulig.
  • Bra med forslag til problemstilling til semesteroppgaven. Fornøyd med muligheten til å få veiledning underveis.
  • Gøy og givende med variasjonen i å dra til Kulturrådet og ha besøk med intervju.
  • Jeg tror kanskje det at det er elever på masternivå gjør at det er en smule skummelt å være aktiv i timene (i hvert fall for min del), men samtidig er det givende når de kommer med refleksjoner og holder framlegg.

Faglærer lovet å ta hensyn til samtlige kommentarer under planlegging av senere kurs.

Av Johan L. Tønnesson
Publisert 13. mars 2017 13:03 - Sist endret 22. feb. 2018 16:22