LARSP tar for seg utvikling av ulike sider av grammatisk produksjon hos barn, fra det første ordet til like før skolealder. Den norske tilpasningen har blant annet resultert i to masteroppgaver.
LARSP (Language Assessment Remediation and Screening Procedure) har form som et skjema, basert på spontantale, og beskriver ulike grammatiske fenomen – som ettords-ytringer, spørresetninger og ordbøying, for eksempel – og i hvilken rekkefølge barna lærer å produsere disse. Skjemaet er laget slik at logopeder raskt og presist kan vurdere barnets grammatiske ferdigheter og identifisere eventuelle språkvansker, slik at de tidligst mulig kan sette i gang med passende behandling.
Tidlig behandling er viktig fordi forskning viser at barn med språkvansker ofte får lese- og skrivevansker i skolealder, og kan ha problemer i kommunikasjon og lek med jevnaldrende. Forskning viser også at logopedoppfølging virker, og kan fjerne eller minske symptomer og de nevnte konsekvensene.
LARSP har allerede blitt utviklet for en rekke språk, med et spenn fra engelsk til kinesisk og tyrkisk. Kunnskapen den norske tilpasningen har brakt til veie, kan også brukes i forskning på tilegnelse av språk hos flerspråklige barn, og til å finne ut hvordan denne skiller seg fra språktilegnelse hos enspråklige barn.
Publikasjoner om LARSP
- Ribu, Ingeborg Sophie; Simonsen, Hanne Gram; Løver, Morten Aase; Strand, Bror-Magnus S. & Kristoffersen, Kristian Emil (2019). N-LARSP: A Developmental Language Profile for Norwegian. I Ball, Martin J.; Fletcher, Paul & Crystal, David (Red.), Grammatical Profiles: Further Languages of LARSP. Multilingual Matters. ISSN 9781788924382. s. 1–28. doi: 10.21832/9781788924399-003
- Løver, M. A. (2015). The ontogenesis of relative clauses in preschool children acquiring Norwegian (Masteroppgave, Universitetet i Oslo).
-
Strand, B. M. S. (2015). «Jeg lese denne»–Root infinitives in Norwegian child language and the functions of finiteness (Masteroppgave, Universitetet i Oslo).