Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)

Medfødte, vedvarende språkvansker uten kjent årsak kalles utviklingsmessige språkforstyrrelser (Developmental Language Disorder, DLD) – tidligere kalt spesifikke språkvansker.

Om diagnosen

  • Vi regner med at omkring 3 – 7 % av alle barn har DLD.
  • Vanskene kan gjelde ulike områder av språket: uttale, ordforråd, grammatikk, eller samtaleferdigheter, og vil dermed arte seg forskjellig fra barn til barn.

Les mer om utviklingsmessige språkforstyrrelser på Statpeds ressurssider (statped.no)

Forsinket språk

Felles for vanskene er at språket er forsinket i sammenligning med jevnaldrende, og at språkvanskene er hovedproblemet – den generelle utviklingen ellers er stort sett ikke påvirket av språkvanskene.

Barn, unge eller voksne med utviklingsmessige språkforstyrrelser vil ha problemer både med å uttrykke seg og med å forstå andre.

God kartlegging er viktig for å finne ut om og hva slags språkforstyrrelse personen har.

Flerspråklige barn

Når det gjelder flerspråklige barn, vil DLD vise seg som vansker på alle språk.

Det er ingenting som tyder på at flerspråklige barn har høyere forekomst av DLD enn enspråklige barn, men det er viktig å kartlegge barnas ferdigheter på alle språkene de kan for å unngå feildiagnostisering.

Publikasjoner

Kristoffersen, K. E., Rygvold, A. L., Klem, M., Valand, S. B., Asbjørnsen, A. E., & Næss, K. A. B. (2021). Terminologi for vansker med språk hos barn og unge–en konsensusstudie. Norsk tidsskrift for logopedi, (3), 6-23.

Bjerkan, K. M. (2012). The Importance of Input Factors for the Acquisition of Past Tense Inflection: Evidence from Specifically Language Impaired Norwegian Children. In Investigations in Clinical Phonetics and Linguistics (pp. 89-100). Psychology Press.

Monsrud, M. B., Bjerkan, K. M., & Thurmann-Moe, A. C. (2011). Minoritetsspråklige barn og unges grammatiske utvikling. Psykologi i kommunen, 4 s. 3-16.

Hansen, Pernille (2011). Atypisk konsonantproduksjon hos et norsk barn. Masteroppgave, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo.

Simonsen, Hanne Gram; Bjerkan, Kirsten Meyer (1998). Testing past tense inflection in Norwegian: a diagnostic tool for identifying SLI children?. International Journal of Applied Linguistics ; Volum 8.(2) s. 251-270

Bjerkan, Kirsten Meyer (1997). Fonologi i avvikende barnespråk: En analyse av fonologien til et barn med funksjonelt språkavvik.  Institutt for lingvistiske fag, UiO.  Working papers in applied linguistics.

Bjerkan, Kirsten Meyer; Simonsen, Hanne Gram (1996). Prosessering av preteritumsformer i norsk: Eksperimentell evidens fra barn og voksne. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift 1996; Volum 14.(2) s. 189-207

Publisert 7. nov. 2022 10:59 - Sist endret 11. juni 2024 14:02