Forskning på barns ordforråd er nyttig for utviklinga av gyldige og pålitelige kartleggingsverktøy, men også interessant i seg selv, fordi det kan fortelle oss noe om hvordan vi lærer språk og hvordan vårt mentale leksikon fungerer.
I blogginnlegget «Orda norske barn lærer tidlig, og hva det sier om hvordan vi lærer språk» (sprakprat.no) hos Språkprat kan du lese om hvilke egenskaper ved ord som gjør dem vanskelige eller lette å lære, og få en innføring i hvordan du kan finne ut mer ved hjelp av en nettside med data fra mange språk, deriblant norsk.
Publikasjoner
- Garmann, Nina Gram; Hansen, Pernille; Simonsen, Hanne Gram & Kristoffersen, Kristian Emil (2019). The Phonology of Children's Early Words: Trends, Individual Variation, and Parents' Accommodation in Child-Directed Speech. Frontiers in Communication. ISSN 2297-900X. 4, s. 1–11. doi: 10.3389/fcomm.2019.00010.
- Hansen, Pernille (2017). What makes a word easy to acquire? The effects of word class, frequency, imageability and phonological neighbourhood density on lexical development. First Language, 37(2), 205-225.
- Haman, Ewa; Łuniewska, Magdalena; Hansen, Pernille; Simonsen, Hanne Gram; Chiat, Shula & Bjekic, Jovana [Vis alle 33 forfattere av denne artikkelen] (2017). Noun and verb knowledge in monolingual preschool children across 17 languages: Data from Cross-linguistic Lexical Tasks (LITMUS-CLT). Clinical Linguistics & Phonetics. ISSN 0269-9206. 31(11-12), s. 818–843. doi: 10.1080/02699206.2017.1308553.
- Simonsen, Hanne Gram; Kristian E. Kristoffersen, Dorthe Bleses, Sonja Wehberg, Rune N. Jørgensen (2014). The Norwegian Communicative Development Inventories – reliability, main developmental trends and gender differences. First Language 34 (1), 3-23. (Online first publication November 25, 2013.) doi:10.1177/0142723713510997.
- Kristoffersen, Kristian Emil; Simonsen, Hanne Gram, Bleses, Dorthe; Wehberg, Sonja; Jørgensen, Rune Nørgaard; Eiesland, Eli Anne & Henriksen, Laila Yvonne (2013). The use of the Internet in collecting CDI data – an example from Norway. Journal of Child Language. 40(3), s 567- 585. doi: http://dx.doi.org/10.1017.
- Kristoffersen, Kristian Emil, Simonsen, Hanne Gram, Eiesland, Eli Anne & Henriksen, Laila Y. (2012). Utvikling og variasjon i kommunikative ferdigheter hos barn som lærer norsk – en CDI-basert studie. Norsk tidsskrift for logopedi 12, s. 34-43.
- Kristian Emil Kristoffersen, Hanne Gram Simonsen: Tidlig språkutvikling hos norske barn (2011). I Espenakk, U., J. Frost, M.K. Færevaag, E. Horn, I.K. Løge, R.G. Solheim, Å.K.H. Wagner : TRAS. Observasjon av språk i daglig samspill. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning. Universitetet i Stavanger, s 114-120.
- Torkildsen, Janne von Koss; Friis Hansen, Hanna; Svangstu, Janne Mari; Smith, Lars; Simonsen, Hanne Gram; Moen, Inger; Lindgren, Magnus (2009). Brain dynamics of word familiarization in 20-month-olds: Effects of productive vocabulary size. Brain and Language 108: 73-88