Dypdykk i filmene til Mexicos store regissør

– Du kjenner meg bedre enn min mor, sa stjerneregissøren Alejandro González Iñárritu. Han er blitt grundig forsket på av Juan Pellicer.

Juan Pellicer (til venstre) presenterte sin bok om filmene til Alejandro González Iñárritu ved filmskolen i Mexico City.

Juan Pellicer, førsteamanuensis i spansk litteratur ved ILOS, ble så imponert over fortellerteknikken til den mexikanske regissøren Alejandro González Iñárritu at han skrev en bok om fenomenet.

Pirkete perfeksjonist

Iñárritu ble verdenskjent med filmene Elskede kjøtere, 21 gram og Babel, en trilogi som skildrer rystende menneskeskjebner på tvers av ulike språk og kulturer.

Regissøren en kjent for å være svært perfeksjonistisk. Han pirker til alle opptak er perfekte og forsvinner deretter i månedsvis i klipperommet med grundig etterabeid.

– På en fascinerende måte klarer han å veve sammen historier til folk som i utgangspunktet ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg så at fortellerteknikken i disse filmene ligner på den som brukes i moderne spanskamerikansk litteratur, i romaner og noveller. Men, først da jeg studerte fortellermetoden i filmene nærmere, oppdaget jeg hvor overfladisk mitt førsteinntrykk var. Fortellerspråket i filmene er en helt egen verden, sier Pellicer.

I boken Tríptico cinematográfico tar Pellicer for seg nettopp disse tre filmene og plasserer dem i den meksikanske film- og kunsthistorien.

Han viser forskjellene mellom historiefortelling i bok og film, og diskuterer om det er regissøren eller manusforfattaren som er den egentlige forfatteren av en film.

Boken viser også at regissøren er påvirket av blant annet russisk film og meksikanske veggmalerier.

Både teoriene til den russiske filosofen og litteraturviteren Mikhail Bakhtin (1895-1975) og montasje-teorien til den russiske regissøren Sergej Eisenstein (1898-1948) hjalp Pellicer å lese de innfløkte fortellingene og rytmene i filmtrilogien.

Presenterte boken i Mexico

Panelet under presentasjonen av boken.

I oktober presenterte han boken for studenter og filmvitere ved filmskolen Centro de Capacitación Cinematográfica i Mexico City.

I panelet hadde han med seg Iñárritu, en filosofiprofessor og flere filmjournalister fra riksaviser. Regissøren selv var overrasket over innsikten som boken ga, og var begeistet over å se egne arbeidsmetoder belyst med akademiske begreper.

­ - Iñárritu er belest og har stor kjennskap til filmhistorien, men han er en praktiker som skaper film av egne erfaringer, som fra sin lange bakgrunn innen reklamefilm, forteller Pellicer.

På filmskolen ble boken så vel mottatt at forfatteren nå har stående invitasjon til å holde kurs om Iñárritu og hans spesielle filmfortellerteknikk. Boken er utgitt i Argentina, Mexico og Spania og har fått bred presseomtale.

Om Pellicer får tid til å holde kurset er ikke sikkert, men han vil i alle fall benytte boken i undervisningen for studentene ved HF kommende semester.

Også meksikansk TV var interessert i den nye boken til Pellicer.

Nominert til Oscar i 2011

Også meksikansk TV var interessert i den nye boken til Pellicer.

Alejandro González Iñárritu er nok en gang Oscar-nominert, denne gang for filmen Biutiful som settes opp på norske kinoer i februar.

Biutiful handler om en kreftsyk far og hans barn i den skumle underverdenen i et moderne Barcelona.

Ifølge Pellicer holder denne filmen samme høye kunstneriske nivå som de tre foregående.

Av Alf Tore Øksdal
Publisert 17. des. 2010 16:06 - Sist endret 4. aug. 2022 09:50