Geir Uvsløkk er ny førsteamanuensis i fransk litteratur og områdekunnskap

Uvsløkk har publisert en rekke artikler og to bøker, og arbeider for tiden blant annet med en monografi om Nobelprisvinneren Patrick Modiano. Han har tidligere hatt flere midlertidige engasjement ved UiO.

Hva slags bakgrunn har du?

– Jeg har hovedsakelig min utdanning i nordisk, fransk og statsvitenskap fra Universitetet i Oslo, men har også studert ved Université de Caen, Université Paris 13 og Université Nancy 2 i Frankrike, forteller Uvsløkk.

Etter at jeg disputerte for phd-graden i 2008 med avhandlingen "L’écriture des perversions. Les problèmes du mal et de l’identité masculine dans Notre-Dame-des-Fleurs, Miracle de la rose et Journal du voleur de Jean Genet", har jeg vært midlertidig engasjert ved UiO som timelærer, som vikar i undervisningsstilling og som postdoktor.

Jeg har også tatt noen turer utenfor akademia. I skoleåret 2014-2015 var jeg lærer i fransk og norsk på videregående skole, og jeg har i mange år jobbet som oversetter. Min oversettelse av Emmanuel-Joseph Sieyès’ revolusjonspamflett "Hva er tredjestanden?" fra 1789, blir utgitt av Thorleif Dahls Kulturbibliotek i løpet av vinteren.

Hva skal du ta fatt på i den nye jobben din?

– Nå er jeg akkurat ferdig med en artikkel om den franske forfatteren Michel Houellebecq, og utover høsten skal jeg jobbe videre med en monografi om fjorårets nobelprisvinner i litteratur Patrick Modiano, samt en fransk litteraturhistorie jeg skriver sammen med mine gode kolleger Kjerstin Aukrust ved UiO og Trude Kolderup ved NTNU. Jeg er også emneansvarlig for et spennende masteremne som heter "Franske tenkere i det 20. århundre", avslutter Uvsløkk.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 9. sep. 2015 10:14 - Sist endret 15. feb. 2023 11:26